Hallo Oktober.

Den litt “barnslige” gleden over Oktober sitter igjen etter barndommen. Sommerfuglene i magen når det nærmet seg busdag. I dag er ikke lenger bursdagen viktig. Å ha runda førr er ikke like spennende som å bli seks, å skulle starte på skolen, eller bli 13, å være tenåring. Men Oktober er fremdeles den måneden jeg kanskje setter alle høyest, om jeg måtte velge. Du vet, dersom månedspolitiet la kniven på stupen, og sa “Velg, eller dø!”, lissom.

Ikke for det…Desember er herlig! Et julemenneske som meg kan knapt vente! Og Juli…som lukter varmt gress og salt sjø, og grillmat…sukk!

Men akkurat nå er det Oktober, og Oktober er herlig. Hadde jeg vært en sånn skikkelig karrierekvinne med livet på stel nå, hadde måneden vært fullbooket av gjøremål og aktiviteter, for høsten er utvilsomt en travel tid for de aller fleste. Men jeg er i grunn en enkel trebarnsmor fra Måsan, og ser frem til en måned omtrent helt uten planer, slik at jeg kan ta ting på sparket, og nyte den aller siste, og flotteste høstmåneden.

 

Okober starter med en ukes høstferie fra jobb og skole. Bedre blir det neppe. I dag stod jeg opp sammen med måsagubben, kysset han på kinnet, så bilen kjøre ut av porten, og så la jeg meg igjen!  Latmannslivet! Herlig. Fikk ikke sove, men det var greit. For dyna var fremdeles varm, og så kunne jeg bare krølle meg sammen under den, og høre på fuglekvitter, trafikken etter de som kjører til jobb, og den sprengkåte nabokatta som har ult utenfor soveromsvinduet vårt hver morgen i havannen uke. Jeg kunne ligge der å planlegge en dag, en hel uke, med absolutt ingenting. Må ikke noe, skal bare gjøre ting jeg vil.

Med Oktober kommer også en legetime på sykehuset jeg har gruet meg til. Om noen uker vet jeg om føttene er så bra som de kan bli, eller om det blir enda en runde på sykehuset. Blandede følelser. Vet ikke hva jeg håper. Skulle selvsagt bare ønske at føttene var reparert, at jeg ikke kjente noe ubehag lenger, men sånn er det ikke. Så da er spørsmålet om de skal oppereres en gang til, og kanskje bli bedre, eller om de skal væe som de er. Som sagt, jeg aner egentlig ikke hva jeg håper. Tiden vil vise.

 

Vi skal feire tre bursdager i måahuset også. Ingen storslåtte feiringer, ingen runde tall, men jeg gleder meg til å spise bløtkake med jordbær til frokost den dagen minsten og modern fyller år, og jeg gleder meg til å spise ute med måsagubben på hans dag. Og familieselskap. Det er alltid fint. Samle familien, spise, le, og drikke bøttevis med kaffe sammen den fineste gjengen jeg vet om.  Snart på tide å handle gave til minsten, men ønskene forandrer seg fra dag til dag. Like greit å vente til siste liten, når den kommende fjortisen sliter med beslutningsvegring.

 

 

( Tenk at denne lille moroklumpen snart er en vassekte fjortis, og at det er 11 år siden dette bursdagsbildet ble tatt. )

Jeg vil ut i skogen og opp i bakkene. Se bygda fra toppen av slalombakken på en fargerik høstdag , når Bjørkelangen bader i sol. Det hører med til Oktober. Jeg vil glede meg over fargene på nedfalne bjørkeblader, og kaste konger i blikkstille skogstjern. Jeg vil puste inn kald luft helt til det svir litt i lungene, og blåse ut frotsrøyk, slik vi gjorde som barn. Jeg vil knuse islagte sølepytter med føttene, og kjenne kaldt høstregn på nesa. Jeg vil varme tærne foran flammene i peisen, og krangle med gubben om det er kaldt nok til å fyre eller ikke. Jeg vinner alltid. Det er alltid kaldt nok til å fyre.

Jeg vil ligge på sofaen med en lodden pus i fanget, og spise fersk gjærbakst med god samvittighet. Bikinisesongen er så langt unna likevel. Jeg vil ta lange, varme bad, og la legghårene gro. Her blir det ikke korte skjørt før til våren 😉

Så velkommen skal du være, Oktober. Jeg har ventet på deg!

Har du noen planer for høsten?

Vi blogges!

 

11 kommentarer
    1. Gratulerer med den kommende dagen og alle feiringer. Selv hadde jeg rundt tall i går. Har ikke helt skjønt hva andre har ment når de sier de går på en smell om det var 30 eller 40 år de fylte. Nå kom den vonde følelsen når man bikket 50. Alternativet er jo heller ikke noe bra så vi får vel si det bare er noen tall😉. Det ble høstferie på oss også og godt er det. Ingenting planlagt, men lyst å dra bort noen dager. Vi får se. Lykke til på sykehuset. Ikke godt å ha mye vondt. Kos deg med baksten 😍. Ha en strålende ferie. Klem

    2. Høsten er også min favoritt, da er alle ekle kryp fra sommeren døde. Kald klar luft og fjellturene står i kø. Litt gris blir det jo med hunder og høstens søle, men all kosen veier opp for det. Høsten er en fin tid for da skjer det veldig lite ting som en må. Da er det bare sånne lyst til ting som en behøver å engasjere seg i.

    3. Ann: Gratulerer så masse med dagen, og et fint tall er det også:) Håper dere kommer dere avgårde noen dager. Her nytes ferien hjemme,med lange turer ute i sola:)

    4. Her spises det i takt med at håret på leggene gror…Eller det gror ikke , det har aldri vært fjernet…Tenk DET du , jeg er vel eneste dame i Norge omtrent.. Rart med hvilke måneder man liker best. Jeg liker Mai, og har bursdag den måneden…Tror ikke det har noe med det å gjøre…men kanskje har det det likevel 🙂

    5. Oktober er er min bursdagsmåned også 👍 Dine tanker om oktober kunne vært mine! Herlig tid, er så glad vi bor i Norge og har fire årstider. Tenk så kjedelig og ha 35 grader og sol året rundt. Høres jo litt deilig ut nå, men tror egentig at jeg hadde flydd på veggen etterhvert 🤣 Kos deg i hele oktober Janne 😘klem 🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg