Fryktløs foredragsholder…og glissent publikum.

Nå hadde det vært skikkelig gøy å komme med et overdrevent positivt blogginnlegg, et sånn skikkelig motivasjonsinnlegg om å møte sin egen frykt, kjempe og seire. Jeg hadde fått til et slikt innlegg, om jeg virkelig la meg i selen, men å komme med usannheter for å gjøre seg selv enda mer spennende hører ikke hjemme på noen arenaer, bortsett fra Tinder kanskje, og der er jeg ikke.

For noen uker siden fikk jeg forespørsel om å holde et lite foredrag i regi av FAU på en barne og ungdomsskole i bygda. Min første reaksjon var et stort og rungende NEI! Men så er det sånn da, at denne skrotten fyller intet mindre enn 42 år en gang i midten av Oktober, og jeg er så møkk lei av ikke våge.

Skal jeg gå gjennom resten av mitt voksne liv å si nei til ting jeg egentlig synes er litt spennende, bare fordi jeg er redd for å feile? Skal ungene mine om mange år vanne blomster foran en gravstein hvor det står « Her hviler Janne Nordvang, hun som alltid feiga ut!» ?

 

( Et skritt, laaaaangt ut av komfortsonen. Men så artig likevel. )

Så med sommerfugler i magen sa jeg ja. Faktisk er det flere som har spurt om jeg reiser rundt og holder foredrag. Hvorfor vet jeg faktisk ikke, men på et eller annet tidspunkt har noen funnet noe de liker ved akkurat denne bloggen, og kommet med en forespørsel, og det er så hyggelig!

Derfor tenkte jeg at et lite foredrag på en skole i bygda var en trygg start. Enten så ville det bli med den ene gangen, så kunne jeg stikke fingeren i jorda, og si meg ferdig med det, eller så kunne det bli en start på noe nytt. Jeg valgte det siste.

Jeg spurte Trine som sendte meg forespørselen, om hva de ville jeg skulle snakke om. Trine er ei skikkelig likandes dame med stålkontroll på det aller meste, men her var hun pokker ikke mye il hjelp, for hun svarte bare «Tja, du kan jo si noe om livet eller noe sånn!»

«Livet eller noe sånn»  Jeg? Skal jeg snakke om livet eller noe sånn, jeg som kanskje er den mest kjedelige personen i hele kommunen. Ikke bereist og verdensvant, ikke blendende vakker og instragramvennlig, ikke rik og ambisiøs. Seriøst, jeg har jo ikke engang hatt kontroll på eget liv siden før jeg fikk unger, også skal jeg stå der oppe på podiet og snakke om livet og sånn til en gruppe foreldre som sikkert har mye mer fornuftig å komme med enn meg?

 

( Holde foredrag? Pøh, piece of cake! ) Foto: Trine Hage.

 

Så da snudde jeg på det! Tenkte at det var like greit å være ærlig, og snekret sammen et foredrag om hvordan det IKKE er å ha kontroll på livet. At livet med mann og barn og hus med rehabiliteringsbehov byr på absolutt alt annet en stålkontroll på livet, men at det også er greit.

At det er greit at ikke middagen bestandig er en delikatesse med fem stjerner. At det er greit at man som mamma eller pappa ikke alltid strekker til. At du noen ganger blir rundlurt av ditt eget avkom, at det noen ganger er ok å slippe opp litt, stresse ned og senke skuldrene, og at det er lov.

Med tillatelse fra de tre snart ganske så store guttene mine blandet jeg inn noen små historier fra eget liv, ispedd en håndfull bilder som for å understreke et par poenger, og underveis fant jeg liksom hele poenget med mitt eget foredrag.

For hvorfor stiller vi foreldre opp på et FAU møte? Er det for kaffen og twistposen sin del? Er det for å komme ut fra huset og egne masete unger en times tid, eller er det for å møte opp på en arena der ungene våre, det fineste vi har, befinner seg nesten hver eneste dag? Det er jo det siste, ikke sant.

Vi går på FAU møter for å treffe mammaene og pappaene til de barna våre tilbringer dagene sine sammen med, all den tiden de ikke er med oss. Vi stiller opp for å bygge relasjoner, slik at den dagen ditt barn sliter, eller den dagen ditt barn er ansvarlig for at en annet barn har det vondt, da er det lettere å ta den telefonen, ordne opp i det ugreie. Vi er der for å se, og for å bli sett, for å vise våre barn at de er de viktigste i våre liv. Derfor stiller vi opp, fordi vi tar ungene våre på alvor.

 

(Horfor stille opp på FAU møter? Fordi du har ansvar for ban vel! Så enkelt er det! )

Men sluttpoenget mitt kokte litt bort. Ikke fordi jeg glemte det. Ikke fordi jeg i forkant av foredraget hadde tråkket så langt utenfor egen komfortsone at nervøsiteten tok overhånd, og jeg stotret frem med alt annet enn det jeg hadde øvet på. Ikke fordi jeg hadde spist agurk og spinat i to dager i håp om å se sylslank og digg ut på podiet, og hjernen var utsultet og tom.

 

Nei, poenget om å stille opp fordi FAU er en viktig møteplass, og et bindeledd mellom foreldregruppa ble liksom borte fordi foreldrene uteble.

På en skole med flere hundre elever, og tilsvarende mange foreldre møtte kun et par håndfuller engasjerte foreldre. Og da jeg fikk vite at dette var omtrent det dobbelte av hvor mange som vanligvis møtte fikk jeg nesten hakeslepp.

Jeg skal være den første til å innrømme at det å sitte på et årsmøte i FAU ikke står like høyt på lista som en venninnekveld med vinsmaking og reker, og ikke alltid har det passet å møte når egen skole har arrangert møte. Noen ganger er fotballkampen, eller turnoppvisningen, eller Greys Anatomy viktigere, men når så godt som alle foreldre på en hel skole uteblir, da har vi et problem.

 

Først tenkte jeg at jeg like godt kunne klappe sammen powepointen, og reise hjem. Skulle jeg stå der foran scenen og belemre de få oppmøtte en snau halvtime med mitt pjatt om det uperfekte mammalivet? Det virket nesten for dumt.

Men på den annen side, hvorfor ikke? For min egen del ville det jo være fin trening likevel, ikke sant? En gylden mulighet til å hoppe i det, før jeg om noen uker blir en steingammal 42 åring som alltid velger den letteste løsningen. Så foredrag ble det, om enn for en heller liten forsamling. Likevel hadde jeg det så gøy.

 

( Perfekt uperfekt, hele fine gjengen. Og det er godt nok! )

 

Jeg droppet manuset, valgte heller å kaste ball med de i salen. Fordelen med et lite publikum er jo at man får god kontakt med alle. Noe glemte jeg å si, noe snakket jeg nok for lenge om, men når alt kommer til at ble det en veldig så positiv erfaring for min del.

For i mitt noe kaotiske, kanskje litt kjedelige, og ganske så uperfekte liv, fikk jeg i går utfordret meg selv, og jeg tok et laaangt skritt ut av egen komfortsone, og akkurat i dag kjenner jeg meg kanskje litt, bare bittelitt, mindre uperfekt! Og hvem vet, kanskje er det starten på noe spennende, noe nytt.

 

Vi blogges!

17 kommentarer
    1. Fantastisk! Du er steintøff! Men jeg skjønner ikke hvorfor du stadig omtaler deg selv som “ikke instagramvennlig”, tykk og lite pen?! På bildene du legger ut er du jo en nydelig kvinne i sin beste alder? Du er naturlig pen og jeg kan ikke fatte hvor du er tykk?! Synes du ser knakende flott ut jeg!
      Jeg er like dritnervøs som deg for å ta et ørlite steg utenfor komfortsonen, men nå har jeg i noen år holdt et lite foredrag om bøker for en gruppe brukere av biblioteket mitt. De første par gangene var jeg så nervøs at jeg holdt på å dø, men vet du hva? Etter å ha gjort det 3-4-5 ganger så storkoser jeg meg! De er jo ikke farlige! De er bare nysgjerrige på hva jeg leser og hvilke bøker jeg skal presentere for dem i dag. Så jeg prøver å puste rolig, snakke rolig og ha mye øyekontakt med så mange av dem jeg klarer (det er som regel 12-20 stk) og det går så fint! 😀 Neste gang er du hakket mer avslappet du også og derfra går det bare oppover! Skulle gjerne vært der og hørt på deg! Forresten – om du er den kjedeligste personen i kommunen der du bor så må det være en heidundranes fantastisk kommune du bor i!

    2. Anne Berit: Hahaha! Tusen hjertelig takk for all tillit og gode ord. Greia er vel at jeg er helt allminnelig i en verden hvor man ofte er ganske så “perfekt” på sosiale medier, og det er helt greir. Nå er jeg blitt så gammel at litt tykk og og helt alminnelig er godt nok 🙂
      Og om det blir flere foredrag skal jeg hoppe i det med begge ben, for som du sier, det var aktisk anske så gøy 🙂

    3. Jeg er sikker på de som møtte opp og fikk høre foredraget ditt, had the time of their lives Janne 👍 skulle ønske jeg var på det FAU møtet jeg! Enda jeg er ferdig med min del av alt sånt….. Nå er du ferdig med det, og all gruingen er over. Klapp deg selv på skuldra, du er super flink😘 klem

    4. Jeg har stort sett møtt opp på alle foreldremøter opp gjennom, på alle mine tre unger, og de gangene jeg kan gå ut etter endt møte og føle at jeg har hatt utbytte av møtet jeg har brukt både to og tre timer på… tja de kan du telle på en hånd. Det er alt for mye uvesentlig som blir diskutert i det uendelige, alt for mange uvesentlige detaljer og alt skal så igjen tas videre i en komité eller foreldregruppe. Jeg er alt for praktisk og lite demokratisk for slike sammenkomster. Det er alt for mange foreldre og ikke minst lærere med beslutningsvegring. Så nå med minstemann på videregående kan jeg juble over endte foreldremøter og tid som er bare blitt borte på vas…

    5. Skulle gjerne fått med meg foredraget ditt, men vet ikke helt hvordan det skulle foregå. Har ikke unger i skolen lenger og ikke har jeg noen naturlig forbindelse til FAU på stedet her.
      Men du kan jo holde uavhengige foredrag om emnet også??? Jeg er sikker på at de foreldrene som møtte opp satte stor pris på, og lærte noe.

    6. Så tøft at du våget å stille opp 🙂
      Å dratt på et slikt foredrag hadde jeg sett fram til. Vi trenger flere som kan stå fram å fortelle at det er driiitvanskelig (beklager ordet) å finne balansen i hverdagen, å det er ikke alt man rekker. Men som du sier….vær fornøyd med det man faktisk får gjort noe med.
      😀

    7. Bra du gjorde det uansett antall folk i salen. For det var jo BØYGEN din som var det viktigste. At du gjorde det, at du ufarliggjorde det, at de som var der likte det. OG at du vet du kan en gang senere, fordi det gikk bra 🙂 Jeg skjønner ikke du tørte legge bort manus, hadde jeg ALDRI tørt… Flink jente Janne! Og det er vi i massevis så det holder, uansett. Perfekte , nei. Men passe flink holder!! 🙂

    8. Gunn: Nemlig. Hverdagen er full av ting jeg ikke får til,og nå har jeg bare innfunnet meg med at det får være greit. Litt er godt nok.

    9. Lillian: Her er jeg enig i veldig masse,selv om jeg synes mange av møtene jeg har fått være med på er veldig matnyttige også. Alt til sin tid,og jeg innrømmer at jeg også ser frem til den dagen disse møtene er over for vår del.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg