Kuvertbrød i kaffekopp.

Noen ganger må man bare bake noe, bare fordi. Ikke fordi man er sulten, eller fysen, men bare fordi man er lyst til å bake. Jeg er i alle fall sånn. Baker for bakegleden sin skyld. Skuldrene mine senker seg når jeg holder på på kjøkkenet. Blander litt, slumper litt, elter litt og synger falskt til radioen.

Forleden ble det brødbakst, selv om fryseren var full av brød allerede, og brødboksen bugnet. Fint lite er herligere enn lukten av nystekt brød, og fint lite smaker bedre en brød så nystekt at smøret smelter og renner nedover skorpa. Ah, digg! Bare for forandringens skyld bakte jeg brødene denne gangen i noe annet enn de vanlige brødformene. Et stort brød ble bakt i en porselensbolle, og resten av deigen ble brukt til små kuvertbrød bakt i store kaffekopper.

 

Jeg digger slike små kuvertbrød. Fine å servere til en lun salat, eller til et påleggsfat under venninnelunsjen, eller som porsjonsbrød til suppa en kjølig høstkveld. Bare fantasien setter grenser.

 

Da jeg la ut bilder av de nystekte brødene på Snapchat den ettermiddagen haglet det inn med spørsmål om oppskrift, og jeg lovet at det skulle jeg dele. Egentlig synes jeg det er skummelt å dele oppskrifter. Jeg er på ingen måte noen kokk eller baker, bare skikkelig hobbykokk-entusiast. Nå er uansett ikke slike kuvertbrød vanskelig å lage for noen, da alle fint kan velge den brødoppskriften de selv liker best. Loff og grovbrød, samme det. Stek det i porsjoner, og du har et kuvertbrød etter egen smak.

 

Jeg bruker som regel en grunnoppskrift med ca riktige tilmålte mengder av vått og tørt, men bruker ulike typer mel. Alt ettersom ha jeg har i skapet, og hvor grovt vi har lyst til å spise akkurat den dagen.

Grunnoppskrift:

50 gr gjær

6 dl væske (vann eller melk)

4 ss smør eller 2 ts nøytral olje

1 kg mel. (Jeg bruker alltid en par dl ekstra, synes deigen er lettere å jobbe med da. )

 

 

I mine brød brukte jeg vann, hvetemel, spelt, havremel, linfrø og solsikkekjerner. En salig blanding.

Elt deigen i ca 10 min, dekk med plast, og la heve en time.

Fordel deigen i ønskede former, dekk med plast, og etterhev i ca en time.

Stekes på 200 grader, nederste rille i ca 45 minutter.

 

 

Nytes mens skorpa er så sprø at det knaser i kjeven, og så varmt at smøret renner nedover skjorteermet når du tar en bit. Off…nå ble jeg sulten. Igjen.

 

 

Vi blogges 🙂

 

 

 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Ojjjj, det så farlig godt ut! :O Jeg elsker gjærbakst og da spesielt grovt, nystekt brød! Har aldri prøvd å steke brød i kaffekopper, men det ser jo kjempeartig ut! 😀 Jeg ville ha vært redd for at koppen skulle sprekke, men ser jo at det gikk helt fint! 😀 Må teste ut dette! Takk for tips!

    2. Åååå, dette så himmelsk godt ut Janne 👍👍 kuvertbrød er ganske så genialt, jeg baker mine i muffinsbrett. Ingenting slår hjemmebakt brød! Synes jeg kjenner lukta, når jeg ser på bildene dine😉 Ha en strålende dag Janne 🌞

    3. Magni: Steker ofte i porselen og stentøykoppene mine, og de ser ut til å tåle varmen godt 🙂 Nystekt brød er jo det beste som finnes 🙂

    4. Det så skikkelig digg ut, skal jammen prøves. her i bulldoghagen, går det mest på gjærbakst i form av kringler, boller osv ingenting som en skikkelig nystekt luftig kanelbolle, t.o.m bølla vår digger det. ellers så blir det ofte at jeg smeller sammen en sjokolade kake, siden det er det minstemann elsker mest, spesielt 17 mai kaka, som han kaller det. jeg kommer sikkert til og blogge litt om det også. litt på sikt. når det verste valpe styret har lakt seg her i gården, følg oss gjerne her fra bulldoghagen, og setter veldig pris på kommentarer 🙂

    5. Et lite rundstykke liksom 🙂 Så godt ut. Hjemmebakt er jo bare veldig godt. Men jeg er for lat og ikke glad i matlaging… Kan SE på dine jeg 😀

    6. frodith: Hahaha. Noen må jo se på baksten også. Jeg klarer meg bare et par dager uten å slenge sammen noe på kjøkkenet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg