Nattmaler.

“Nå skinner sola i vinduskarmen, og katta maler som aldri før…”

Om man bytter ut sola med månen, og katta med kona, så har man måsafruen i et nøtteskall. Det er ikke lang tid siden stua i måsahuset gikk fra blå til grønn, ( Det forrige innfallet kan du lese om HER )bare fordi det dumpet ned en reklame i postkasse fra Kid, og jeg liksom bare ble akutt møkklei den blå fargen på veggene i stua, og bare MÅTTE ha grønne vegger. Gubben sier jeg har sånn interiør-tourettes. Det er nok ikke helt usant. Sikre kilder skal ha det til at jeg bytter farge på veggen oftere enn andre bytter underbukser. Det er gøy å bytte på litt, og når huset er så trangt, og gulvplassen så liten at nesten ikke noe lar seg flytte på, så er et malingsstrøk en enkel form for forandring. Og forandring fryder.

Jeg digget den grønnfargen. Fin var den, lun og varm. Passa til alt. Helt til forrige dagen.

 

For forrige dagen kastet livet nok en skruball. Jeg synes vi har fått mer enn vår dose av de i det siste. Sånne skruballer du ser kastes, men som ikke lar seg fange opp. Man må lete litt i grøfta før man finner den, og ting settes på plass. Jeg ville ikke ha noen skruball i livet akkurat nå, men den kom likevel, og da ble jeg liggende å tenke. Nattevåken. Og når søvnen uteblir, da kommer kreativiteten. Bakeoppskrifter og små snekkerprosjekter om hverandre. Og maling av vegger. Og sånn ca kl tre om natten ble jeg drittlei den kjempefine grønnfargen i stua. Den jeg synes var dødsfin når jeg gikk og la meg tidligere på kvelden.

 

Så når sola stod opp, eller litt før det egentlig, tredde jeg føttene ned i gubben sine støvler, og tråkket over hagen og inn på Maxbo. Handlet inn et par bøtter med mørkegrå maling, og et spann med hvit. For nå skulle stua bli todelt, ha en helt hvit vegg. Litt kontraster, og for at ikke stua, som mangler dagslys skal bli for mørk og dyster. Så stakk jeg på jobb, og innen jeg kom hjem var jeg sliten, sulten, og klar for en tur ut i den milde brisen. Hastet jo ikke så mye med forandringen lissom.

 

Men så kom natten, og nok en gang tok tankene mer plass enn søvnen, og etter å ha stirret i taket i et par timer stod jeg like gjerne opp, jekket opp ei bøtte mørk grå maling, hoppet inn i den gamle joggebuksa som har vært med på alle forandringer i hele kåken, og skrudde bilder ned fra veggen. Her skulle det males.

 

Så mens resten av måsahuset sov, bortsett fra de to pusekattene som var kjempeglad for litt selskap om natten, ble de grønne veggene sakte men sikkert forvandlet. Med Michael Bolton på øret, grovbrød til heving på kjøkkenbenken, og noen malingsflekker i håret lot jeg penselen spise opp nattetimene, og akkurat i det sola tok over for månen hadde jeg ny stue, og et litt klarere hode. Kanskje litt trøtt, men sove kan jeg alltids gjøre senere. Forandring fryder, og pense og maling er terapi, for nå er kroppen sliten, men hodet lettere, og skruballen virker ikke lenger like umulig å fange opp og kaste videre.

 

Og gubben, han så det denne gangen. For første gang på ca 15 år kunne han se forandring på fargene i stua. (og nei, han er ikke fargeblind, bare passelig likegyldig!) Etter jobb kom bilder på plass på veggene igjen, og møbler ble satt tilbake. Og akkurat nå, slik som alltid, når jeg har malt, tenker jeg at jeg er fornøyd. Så gjenstår det å se da, hvor mange måneder det tar før jeg ikke fatter hva jeg tenkte på, og igjen er klar for en forandring. Time will show.

 

Når katta maler like mye som matmora, og bare så til de grader matcher fargene i interiøret. IKKE tilfeldig, for å si det sånn 😉

19 kommentarer
    1. Det ble kjempefint Janne 👍 Du er jo bare effektiviteten selv!! Nå håper jeg at du sitter med beina på bordet, og nyter synet av stua di 👋 klem

    2. Jøsses, sier nå jeg. Male stua mot søvnløshet var ny vri for meg hvertfall 😂 Det ble kjempefriskt da 👍 Håper skruballen lett lar seg lobbe, klem til deg 🤗

    3. Stua ble fin😊 klart forandring fryder! Vet jeg alt om😂 og selvfølgelig må kattene passe til interiøret 😻 MEN, å male om natta?? Huff, da tenker jeg tankene må kverne ille!! Ønsker deg bedre netter🙋 Og moro med et interiør innlegg👍

    4. Monica: Nå er jeg så sliten,at kommende natt sikkert blir full av skjønnhetssalong. Aldri så galt at det ikke er godt for noe 🙂

    5. Hærlig. akkurat sånn som jeg fungerer det der, når resten av huset sover, så blir jeg super kreativ, spesiellt sånn kl 03,30 på morran. Da kan jeg fort finne på å tapetsere en vegg, eller flytte rundt på møbler. eller få en skikkelig raptus, i bokhylla, å sortere de etter farge, str eller noe. Vel uansett det varer aldri lenge om gangen, før jeg forandrer det på nytt. Følg gjerne bloggen min. bulldoghagen. om mine små og store sprell 🙂

    6. Gikk du på jobb etter en hel natt med maling :-D? Du er effektiv altså 🙂 Jeg ser hvor forskjellig man er. Når jeg ikke får sove på natta, eller plutselig våkner på natta, så er jeg IKKE kreativ, men veldig grublete….Mest kreativ på dagtid, når grublerier forsvinner med mørket 😀

    7. Nydelig ble det! Jeg har et hjørne med svarte fliser, og kjøkkenvegg i svak rosa og svarte fliser. Lita stue og da vil man helst ha det lyst. Neste år fjernes ene vindu og erstattes med verandadør og da kommer jeg direkte ut på terrassen mannen nå snekrer.
      Jeg fikk endelig sove i natt, men ikke natta før der. Slitsomt og jeg er ikke kreativ om natta nei.

    8. Helt nydelig farge. Skulle satt i gang i kveld jeg også. Har ei bøtte med Grå Skifer (som likner veldig på fargen din) som jeg ville ha på en av veggene i stua…meeeen… minstemann har våknet 5 ganger siden han la seg så det får bli i morra (?)

    9. Anonym: Masse lykke til med maling. Deilig med alt som er gjort, men jammen fint å kose seg litt med prosessen også. Håper minstemann sover bedre i natt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg