En dæsj av minner.

 

Jeg har nok aldri vært sånn typisk jente-jente, om du skjønner hva jeg mener. Mamma, som var min rake motsetning der, og som var en racer ved symaskinen, sydde bestandig matchende skjørt og kjoler til meg og henne. Elsket å kle meg opp. Jeg ville aller helst ha blå joggesko med borrelås, olabukser med lapper på knærne, og var oftere møkkete enn jeg var ren og pen. Jeg elsket å sykle det forteste jeg kunne, konkurrere mot de tøffeste gutta i breisladd på grusen. Mamma kunne gre håret mitt i timevis, og pynte museflettene med sløyfer. Jeg klippet av museflettene med sløv kjøkkensaks.

Selv om jeg definitivt er dame ( gynekologen har bekrefta det assa! ) er jeg fremdeles ikke spesielt jålete. Jeg trives aller beste i olabukser, flate sko og en varm genser. Noen ganger er jeg skrekkelig vågal, og tar på kjole. Som oftest vrenger jeg den av meg så fort jeg kommer hjem igjen. Sveisen er fremdeles praktisk kort, og sminkepungen er slunken. Her finnes det verken løsvipper, foundation eller påsatte negler, og de få gangene jeg prøver å være litt dame, ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil, kjennes det bare ut som om jeg feiler. Jeg er ganske sikker på at jeg er Jan Thomas sitt verste mareritt!

 

 

Nå snakker (skriver) jeg meg bort her… Greia er, at da mamma døde hadde jeg det nesten litt travelt med å “rydde henne bort”. Rydde klesskapet, kaste, gi bort. Som om jeg, ved å fjerne tingene hennes lettere kunne forstå at hun ikke fantes mere, og som om savnet ville bli mindre, om ikke alt hjemme minnet meg om henne. For selv om jeg kanskje ikke var så lik mamma, når det gjaldt jålerier, så var vi så like på mange andre måter, og det å se henne syk, det å miste henne, det kjentes så uendelig vondt.

Senere har jeg angret, mange ganger. Skulle så gjerne beholdt et av skoparene med høye heler. Kanskje den røde leppestiften, den hun aldri forlot huset uten. Og parfymen. Som jeg har angret på at jeg kastet parfymen. Jeg har skrevet om akkurat det før, her på bloggen. For selv er jeg mer enn nok fornøyd med en dusjsåpe som lukter friskt, men mamma, hun brukte parfyme. En jeg synes var “tung”. En som luktet jålete, damete, alt jeg ikke var. Så den kastet jeg. Og så angret jeg. For den parfymen var så henne, og når tiden gikk, og sporene etter henne, de fysiske sakte men sikkert ble borte, så ønsket jeg så inderlig at jeg bare kunne skrudd av korken på parfymen hennes, og kjent lukten av henne. For ingenting trigger jo minnene våre mer enn sansene.

 

 

Nå er det svigerfar som rydder. Han som sorterer etter en som ikke er her mer. Noe kastes, noe beholdes, og noe gis videre. En sår prosess, men likevel viktig. I går var han innom med en kasse med litt smått han ville jeg skulle se igjennom, og jeg synes det er fint å kunne ha noen minner etter guttas bestemor i huset også.

I esken lå en hel liten bærepose full av dekorative små parfymeflasker. For også mammaen til måsagubben var mer dame enn meg. En sånn som likte og pynte seg, stæsje litt. Og mens vi gikk igjennom parfymeflaskene, gutta og jeg, snakket om bestemor, og kjente på lukten av henne, fant minsten en skinnende rød flaske i bunnen av posen. “Denne var fin da!” sa han, og når jeg kikket bort på han kjente jeg at tårene presset på. For der stod han, og holdt et minne av mamma i hånden.

 

 

En rød liten flaske, med lukten av henne. Og i det jeg skrudde av korken var det som om hun var i rommet med oss. Det var som om jeg kunne høre latteren, og den rolige stemmen. Det var som om jeg kunne se det røde korte håret, og smilet med den knallrøde leppestiften.

“Sånn luktet hun!”, sa jeg til gutta, “Sånn luktet mormor Elin!” Og endelig, endelig, kunne jeg dele et fysisk minne med gutta, av mormoren de aldri fikk møte, og det var så fint. Nesten høytidelig sniffet de på tur, og alle var skjønt enige om det det var akkurat slik de hadde trodd at mormor Elin luktet. Snill, litt jålete dame.

Vi fant lukten til bestemor også. Den hun brukte aller mest. Vi beholdt begge flaskene, og så fant jeg en parfyme jeg selv likte. En lett blomsterduft. Hvem vet, kanskje det blir min lukt, den noen vil huske når jeg ikke er her mer. ( For det er jo neppe mye minner i å sniffe på et par brukte, flate sko heller… )

 

 

Og i dag, bare fordi jeg vil, skal jeg bruke kjole hele dagen. Jeg skal lukte på parfymen til mamma, en dæsj av minner, og jeg skal ta meg en tur bort på senteret, og kjøpe meg en knallrød leppestift. En som ville gjort mamma (og selveste Jan Thomas ) stolt.

 

 

Ønsker alle som titter innom en nydelig sommerdag. Håper du henter frem, og gleder deg over et fint minne.

 

28 kommentarer
    1. ❤️ Jeg har et lite skrin med søljer etter min mormor..når jeg åpner det..lukter det mormor…enda det er ca 8 år siden hun ble borte 😢❤️

    2. Jøje meg, her ble det plutselig tårevått. Jeg har parfymen etter mamma, og tar den fram for å lukte på,en og annen gang. Det er så godt <3 Stor klem til deg <3

    3. Skulle tro du beskrev min mamma, for hun brukte rød leppestift og Reed door parfymen og var dame! Koselig at du fant et minne både i fra din mamma og din svigermor. Jeg har en brodert løper på bordet etter min svigermor, og mange smykker etter min mamma og mange broderte hardangersøm duker. Det er en kjær skatt.
      Selv liker jeg parfyme men en helt annen merke og duft. Leppestift klarer jeg ikke, og heller ikke sko med høye hæler.
      Viktig å kunne ta vare på de gode minnene.

    4. ❤️ tårer i øyenkroken til morgenkaffen… Utrolig hvor mye minner det er i lukter. Fant en av mormor sine kjoler som fortsatt luktet henne etter over 20 år.. Satt langt inne å vaske den, men gjorde det og brukte på bursdagen min ett år😊 Sikker på at både mor, Jan Thomas og måsagubben, viser tommel opp for de røde leppene💄👄👍🏼

    5. Så nydelig ❤️ Jeg har et knyttateppe som lukter farmor og et syskrin som lukter mormor. Begge deler er i systua mi, så de blir nok litt blandet etter hvert. Kos deg i kjole og fortsett å nyte sommeren 🐝

    6. Eva: Slike små skatter er så fint å ha. Jeg har en juleduk mamma broderte rett før hun døde. Passer ikke helt til resten av julepynten min, likevel må den frem hvert år 🙂

    7. Ohhhhhh…
      Tenker på hvor heldig jeg er som kan være på hytta på Aurskog, som pappaen min bygde.
      Der kjenner jeg nærværet hans og senker skuldrene. Uendelig stolt og glad i han.
      Minner….

    8. Snufs…….tørkepapiret må frem. Så vakkert!!
      Nå ble jeg så glad på dine vegne at du fikk det du ønsket deg etter så lang tid, selv om det ble på en annen måte. <3

    9. Sitter her og lar tårene renne….. så utrolig herlig og vakkert skrevet <3
      Jeg selv er nok mer lik deg, enn jålete..... men prøver å være litt dame innimellom 😉
      Kjenner godt den følelsen der..... jeg var utrolig lik min farmor, på veldig mange måter. Savnet etter hun er stort, men tenk hun ble over 101 år 😉
      For et par år siden fikk jeg tak i hennes oppskrift på vestlandslefser..... selvfølgelig de beste i hele verden <3 Når jeg bakte de, så strømmet minnene om hun på 😉
      Og tenk på forsommeren i år, da jeg skulle kjøpe et par ute blomstrer, så fant jeg en blomst som luktet akkurat som da jeg var hos farmor som liten jente..... og ble like barnslig igjen..... måtte kjøpe den planten der..... det var en salvie.... og når man gnir litt på bladene på den.... så lukter den så utrolig godt og Farmor mi <3
      Ønsker deg en strålende flott dag <3

    10. Åååh! Så godt å lese. Tenk så lenge dufter varer! Min elskede har et duftminne fra våre aller første helger sammen for 18 år siden – flytende Dove håndsåpe. Jeg har min mors duftminne: en vaniljesøt au de toilette kalt Shalimar. Hun dufter aldri paryme mer, som 88-åring, men duftminnet er der. Mine døtre har allerede festet sine duftminner om meg: Ô de Lancôme. Selv om jeg lever i beste velgående med alt mitt og litt til. Takk for at du skriver!

    11. Sånn var mamma og. Har masse smykker etter henne – mest uekte, men hun var flyvertinne og fløy mye til Tyrka og Afrika så hun handlet mye “rart”. Mye minner av det ja. Hun hadde også en fryktelig parfymert bodelotion som når hun ble hjemmeværende bare fikk tak i via en tante med datter i USA. Så når Tante Astrid hadde vært over dammen hadde hun med flasker til mamma. Stas for henne, ikke så mye meg og søstern, men nå kan vi klare lukten 🙂 Rart hvor sensitiv man er som barn. Kos deg med parfymene og minnene – tror faktisk den røde fortsatt er å få tak i om du skulle spurte den tom for minner 🙂

    12. Helle: Ja,barnas neser er ofte litt vare for sterk lukt. Så rart, hvordan man etter så mange år fremdeles forbinder noe eller noen med lukter.

    13. Tårene renner. Tankene går til min mor…. hun lever i beste velgående, men hun har gjort så mye vondt dessverre. Jeg elssker henne, noe ingen forstår. Jeg er blitt bedt av Psykiateren å kutte bånd da det gjør meg syk. Men datteren vår elsker mormor og morfar, hvordan kan jeg kutte? Jeg misunner deg at du hadde en mor som var så snill at savnet er så stort. Hvordan noen kan hate sine barn er ubegripelig. Jeg er fullstendig underkastet min mor. Traumene er dype og har ødelagt et barnesinn. Mye av hvorfor du er den du er idag Janne, skyldes nok din flotte og trygge mamma. Ta vare på minnene, og det er så godt å lese hvor savnet hun er, samtidig som det smerter deg😅. Du overfører sikkert mye fra din mamma gjennom deg til dine flotte gutter. Jeg har funnet min egen vei, og den er fullt av kjærlighet til jenta våres. For, størst av alt er kjærligheten. Den kan det aldri bli for mye av. Jeg må klemme, stryke og fortelle hvor unik denne jenta er, hver dag, hele livet. Det skal ikke stå på kjærlighet, og den er helt gratis. AKK så langt det ble, men blir alltid revet med av din tekst. Gode Janne, ha en fin dag i Måsahuset😃

    14. Anonym: Tenk hvor prisgitt vi er våre foreldre, og hvor tilfeldig det er hvem av oss som har gode og hvem som ikke har det. Verden er urettferdig. Jeg ser det hver dag, både i og utenfor jobben min. Jeg er heldig, vet jeg er det. Min mamma var en sånn mange snakker om, og savner, selv 20 år etter hennes bortgang. Hun var varm, kjærlig, enestående, og mitt forbilde da jeg selv ble mamma. All den kjærligheten du selv gir din datter, den vil betale seg, for dere begge. At du klarer å gi kjærlighet hver dag, vise den og være trygg på den, det er en seier. ikke alle som har manglet den klarer det! Heier på deg, og sender deg en stor klem i dag! DU er enestående! Vit det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg