Soloppgang, solnedgang.

“Man skal ikke sove bort sommernatta”, sies det, men en time på øyet, sånn i løpet av nattetimene, hadde det vært for mye forlangt?  Jeg har slitt litt med søvnen siste halvdelen av vinteren, og i våres, og av flere årsaker var jeg sikker på at alt dette skulle endre seg når “skruballen” var funnet. Vel, den er funnet, det er ikke mer vi kan gjøre, verden har roet seg, og likevel sover jeg dårlig. Derfor klaget jeg slik bare et kvinnfolk kan klage til gubben og unger. Sutret over madrassene som gikk ut på dato for mange år siden, hodeputa som bare er en ball av skumgummi, og som burde vært bytta for lengst. Gnålte om ømme ledd, hovne øyne og altfor varme tropenetter. Så fikk jeg dårlig samvittighet.

 

( Passelig trøtt og svett hobbyblogger på morgentur, iført (i følge gubben) prevensjon… Andre kaller det bare fotballdrakt. )

 

For når alt kommer til alt er det ikke så ille gæli, faktisk. Gubben stakkar, han vrir og vender på seg gjennom natten han og, men han har ikke ferie enda, og uansett hvor lite søvn det blir. må han tidlig opp og på jobb, i halvannen uke til.

Jeg, eller “syteren” som jeg kalles på folkemunne (her i huset, mest av meg selv) har ferie. Jeg trenger ikke stå opp når klokka ringer. Klokka kan ta ferie den og. Om jeg vil sove en time midt på dagen, så er det ikke noe som stopper meg. Små barn har jeg heller ikke, ungdommene er da bare glad til om mutter`n fiser av et kvarter eller fem, og ikke fotfølger de rundt hele ferien. Så i de siste dagene har jeg prøvd å snu det.

 

( Når skoa har vært med på noen søvnløse døgn tidligere… Var ikke mor som fikk nye sko denne sommeren heller.)

Om søvnen uteblir, så gjør det beste ut av det. Og enkel forskning viser at livet kan nytes i sene nattetimer, eller tidlig på morgenkvisten også. Lenge før humla suser og den første direktebussen mot Oslo kjører fra Eidslia og gjennom Bjørkelangen. To dager på rad, lenge før kl runder tidlig har jeg trett tette føtter ned i gamle joggesko, og gått og småløpt meg gjennom et par skoger, bortover still stier, og hvilt ved blikkstille bortgjemte skogstjern.

 

( Stigtjern, blikkstille, og lite vann etter sommertørken. Så fint å sitte her mens resten av bygda våkner. )

 

Ikke noe stress, ikke om og gjøre å svette mest mulig, men likevel presse kroppen litt, kjenne at bena blir litt gele før man unner seg en pause. Og skal man først miste litt søvn er sommeren helt klart rette årstiden å gjøre det på, for til tross for den lange tørken er bygda full av sommerlukter og sommerfarger, og slikt henter man energi fra, i hvert fall for en liten stund. Hjemme kan jeg unne meg et langt bad, og enda er huset stille noen timer før podene våkner og starter sine snekkerier som skaper lyd og liv i alle kroker på tomta rundt måsahuset.

 

( Rekanes på ei fjøl, guttas lille snekkerbedrift, provisorisk arbeidsstasjon rett utenfor stuevinduet. )

 

Jeg kan bake fersk brød, og kanelsnurrer, og nye det på solsenga ved “luksus” bassenget på plattingen nede i hagen.

Og om søvnen ikke kommer til kvelden heller, da er det bare å gjøre det beste ut av det også. Åpne vinduene, kjenne sommerlukta sive in i huset med gjennomtrekken, kle seg i en myk flanellspysj som er neste like gammel som meg selv, arvet av en oldefar som også ofte tuslet oppe og var kreativ om nettene. I går leste jeg litt i en bok, drakk en kopp te, og så en litt langtekkelig film på tv. Klokken fire i natt satte jeg en grov deig til fylte horn, og før klokken var syv nøt jeg noen stille minutter langt inne i skogen.

 

( I morfars/oldefars gamle pysjamas…litt merkelig å tenke på at den lille mannen med de korte beina tuslet rundt i denne lange flanellsaken 🙂 )

Så får vi se hva kvelden bringer. Jeg vurderer å kjøpe meg en flaske vin i dag, kanskje ta et glass i kveld…jeg, som ikke har drukket på flere år. Og om søvnen ikke kommer i kveld heller, da er det fremdeles ikke krise, for jeg har fortsatt ferie, og det er ikke noe som haster. Sommeren kan faktisk være ganske så fin på natterstid også, og heldig er den som får med seg både soloppgang, og solnedgang.

 

( Når sola stiger og titter frem mellom trærne. )

Ønsker alle som titter innom en nydelig dag 🙂

10 kommentarer
    1. Takk. Jeg trengte denne i dag.
      Sitter litt små-trøtt og småsur fordi Gubben har brukt natta på å lese bok. Han var ikke ferdig med krim og hundelufting før 04.00 og det forstyrrer nattesøvnen min.
      Men jeg har ferie, jeg kan slenge meg ned på pallesofaen med verdens beste samvittighet seinere i dag.

    2. Jeg satt 40 min i varmt vann i stampen, og klokken halv tolv sov jeg og sov helt til halv ni i morges. Den stampen gjør underverker for nattesøvnen. Tror ikke noen hadde klart å vekke meg i natt, selv ikke snorking.
      Ta en formiddagslur det hjelper litt på.

    3. Eva: Kanskje jeg må investere i en slik badestamp. høres herlig ut. Joda, blir en lite hvil i skyggen midt på dagen, all søvn er velkommen 🙂

    4. Endelig nye innlegg på bloggen din, jeg har tittet innom daglig. Fine bilder og lærerike ord. Jeg går for en time i senga på dagtid. Ingen dårlig samvittighet. Varmen kan ta knekken på mang en kropp. Ønsker deg en fin fin dag, med eller uten hvil😀

    5. Gjett om jeg kjenner meg igjen! Så fantastisk godt utnytta tid, du må bare fortsette å se på det som privilegier 😍 Jeg har omsider “lært” meg å sove, selv om ikke alle netter er like stabile. Enda er det et par uker til ferie, men jeg lever godt med tanken på at én søvnløs natt gir meg prinsessesøvn den neste 🤗 God sommer videre og klem fra trønder’n!

    6. Grete: I att kom endelig søvnen tilbake, og i dag tidlig satt jeg plutselig her og kjente på at jeg savnet våkentimene litt. Uansett, veldig fint med en sovenatt igjen også. Endelig uthvilt 🙂

    7. Line: Tusen takk. Endelig ble det en sovenatt, og hodet kjennes uthvilt 🙂 Deilig, men jammen savnet jeg alenetiden på natten lit også 🙂 Sommernettene er jo så fine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg