Moro for far, moro for frua.

Enkel forskning viser at mannfolk og kjerringer ofte har en ulik oppfatning av moro! Hva som er gøy, hva som er spennende, hva som er avslappende. Ta måsagubben for eksempel. Han viser en enorm entusiasme for blankpolerte dupeditter av rustfritt stål som kan henge til både stas og nytte på ei verktøytavle fra Biltema. Det er sånne dupeditter som både kan skru fra hverandre, og sette sammen diverse motorer, og bare det å holde på dem, se på dem, og av og til sniffe på dem gir dette til dels enkle mannfolket en indre sinnsro bare en munk i sølibat kan ha. Fruen derimot deler ikke samme oppfatning av utvalgte duppeditter da de minner for mye om verktøytavla til gynekologen, og dermed ikke gir like stor ønsket effekt av sinnsro.

Det er flere andre oppfatninger vi heller ikke ser likt på. George Clooney for eksempel. Jeg sklir nesten av sofaen bare ved tanken på dette vidunderet av en mann, mens måsagubben ikke viser interesse av noe slag.

Jeg synes promping i bassenget på plattingen er høyst unødvendig og lite morsomt, måsagubben ler så han triller hver gang det brygger til storm i mageregionen, og fyrer mer enn gjerne av ei kruttsalve av en fis mens han flyter rundt i en litt for trang badering med enhjørninghode, og roper “BOBLEBAAAD!”

 

( Noen mener sola nytes best fra innsiden av en kjølig garasje, andre mener skal nytes horisontalt på en flytemadrass i lunkent vann. Ekteskapelige utfordringer 😉 )

Men i går morges, da hadde vi en av disse sjeldne stundene hvor jeg trodde vi endelig var enige, og for en gangs skyld spilte på lag. For i ly av den senere tidens mange utfordringer, og det å miste enda et menneske så altfor tidlig, er vi samstemte i tanken på hvor viktig det er å leve enda litt mer. Gjøre enda mer ut av hverdagen, nyte nuet. Og da vi våknet i går, og så at sola allerede hang høyt på himmelen, ble vi enige om en liten utflukt. Pakke sammen nistemat, badetøy og gutteflokk, og rømme bittelitt fra måsahuset. Et par timers kjøretur unna ligger ferieparadiset Hvaler. Der hvor de har verdens beste pizza på brygga i Skjærhalden, og hvor den nydelige hvite sandstranda og den salte sjøen bare er et steinkast unna.

Jeg hadde for anledningen klemt den tidligere omtalte bloggkroppen inn i en bikini med litt uheldige striper på tvers, en sånn sak som var stilig i butikken, men ikke akkurat gjør underverker for litt allerede brede hofter og lange pupper, og dekket den til med et maritimt, kort skjørt fra 1999. Måsafruen var klar for en pustepause ved havet, menge seg litt med fintfolket i matroshatter, båtfolket på Hvaler. Jeg nynnet til gamle sommerslagere fra radioen og ante fred og ingen fare da bilen plutselig gjorde en u-sving som sendte hengepupper og blindtarmen på en reise rundt sin egen akse, og midt i forvirringen over den plutselige endringen av reiseruta hørte jeg applaus og jubel fra gutteflokken i baksetet. Det var først da nesa til måsagubben begynte å rykke, som en narkohund når den får ferten av heroin, at jeg lukta lunta. For det finnes bare en grunn til å vrenge bilen mot venstre etter Borgenhaugen i rundkjøringa i Sarpsborg, og det er butikken til Lene!

 

( Godis-sjappa, motormekka for folk med overdreven stor interesse for duppeditter og turtall. )

 

For midt mellom måsahuset og det åpne havet ligger godtebutikken av alle godtebutikker for motoridioter som måsagubben og avkommet. Jeg burde ha skjønt det, for det blir verken pizza på brygga, saltvann i håret, eller menging med fiffen av båtfolket før flokken har vært innom Alf Graarud Motor og kjent litt på noen holker, kikka litt på sesongens nyheter, og sniffa inn lukta av nye dekk, med og uten pigg!

Og her har du forskjellen på gubbe og kjerring, for mens jeg kikker meg rundt og er metta på motor på et par minutter, kan gubben bruke timer på å dasse rundt og kikke, og enda ikke ha fått metta si. Så i en snau time fotfulgte jeg ivrige poder og et mannfolk rundt i et mekka av motor, og jo mer skuldrene mine hang, jo bredere ble smilene deres. Og ikke helt uten grunn heller, for det var Lene, daglig leder av denne godis-sjappa som for en tid siden gjorde lillebror til verdens lykkeligste idrettsutøver med ei forundringspakke vi aldri hadde sett maken til.( Kan leses HER ) Vi dro ikke tomhendte fra motor-mekka denne dagen heller, for mellomste poden som har kjørt rundt med hullete, arvede støvler en hel sesong nå fikk velge seg ut et drømmepar av noen kjørestøvler til super pris, og med på lasset hjem fulgte også både bukse og trøyer. Det skal de ha, disse innehaverne av “godis-sjappa”, de er vanvittig gode på service! For det er ikke til å komme bort i fra at det frister til gjentagelse å handle med folk som setter idrettsgleden så høyt, som vet hva de driver med, og som behandler proffer og amatører likt! Så Lene, om du leser blogg, skal du vite at vi setter så stor pris på deg og butikken, og det du har gjort for gutta betyr så mye! Tusen takk.

 

( Gutta og motordronninga. Hverdagshelter er de som gleder andre, uten å forvente noe igjen. Dagens absolutte høydepunkt for gubbe og gutter. )

 

Når gutta hadde fått sin dose av det de betegner som moro, da var det endelig frua sin tur! Med bagasjen full av motor-relaterte godsaker, og forsetet fult av horisontal-stripete bikinikledd kvinnfolk satte vi endelig snuta mot Skjærhalden. Og akkurat her var vi på bølgelengde igjen, både frua, gutta og gubbe. For er det noe vi virkelig er enige om, så er det at pizzaen på brygga er en skikkelig høydare, og når sola stekte i nakken, og maten kom på bordet, da kom den herlige feriefølelsen over oss alle sammen, og det til tross for at ferien ikke egentlig starter før om to uker.

 

( Du vet du er turist når du sitter inne med solbriller. Pizza på brygga! )

 

Men det var jo dette vi hadde lovet hverandre. Ta tilbake hverdagene, leve litt mer, elske litt tydeligere, le litt høyere. Og i går gjorde vi det. Pizza på brygga, softis i skyggen, sand mellom tærne, og saltvann i håret. Gubben, gutta og jeg. Vi satt der og titta på hverandre over solbrilleglassene, gubben og jeg, og jeg vet at vi tenkte det samme. Gutta våre har aldri vært på en skikkelig ferie. Aldri kjørt fly, eller vært i det store utland. Det har ikke vært midler til det. Likevel er de så strålende fornøyd med slike små utflukter, bare noen timer hjemmefra, og det varmer å se både samholdet mellom dem, og evnen de har til å finne glede i det andre tar som en selvfølge. Det skal så lite til for å glede dem at det nesten gjør vondt i mammahjertet, og jeg kjenner et stikk av dårlig samvittighet.

 

( Gutter og mutter, som til tross for ulike oppfatninger av hva som er gøy, er veldig enige i at en strand og litt saltvann er helt innafor. )

 

( Noen kan lissom ikke bare gå ut i vannet slik som alle oss andre… )

 

 Og mens store gutter ble smågutter igjen, tok salto på stranda, og svømte om kapp i sjøen, ble jeg sittende å tenke på hvor mange flere slike dager jeg får med dem alle sammen, før de blir så store at de forlater redet, og ikke lenger blir mer på spontane utflukter som dette. Fast bestemt på å nyte nuet ble jeg med på alt. Stupte kråke i vannet, lå langstrakt på et håndkle på stranden og nøt sola, gravde poden ned i sanda, kysset måsagubben under vann, og drakk eplejuice fra fancy glass på svabergene, helt til sola lå lavt på himmelen og kastet glitter utover vannskorpa.

 

( Gjengen min. )

Det ble en sånn dag da vi levde livet, bare fordi vi fremdeles kan. Om du spør gubben og avkommet hva som var dagens høydepunkt vil de antagelig ikke svare det samme som meg, men det er greit. For kort oppsummert var det moro for unga, moro for far, og moro for frua.

 

( Dagens høydare for podene…nytt kjøreutstyr. )

 

( Dagens høydare for mor…flate ut i varm sand. )

 

Ønsker alle som vrenger innom en nydelig søndag. Håper du tilbringer dem med noe eller noen som gjør deg glad. Vi blogges.

20 kommentarer
    1. Dere er gode på og nyte livet! 😊
      Må bare si at når jeg så bikini bilde, så skjønner jeg ikke hva du klager på, 3 unger og du ser da utrolig flott ut! Eller kanskje du har fiksa på bilde🤔🤣 Neida, det tror jeg ikke!

    2. Gro Anita Kjer: Hahahaa! Bloggdronninga på måsan klarer ikke redigere bilder. Neida, litt svinn må man regne med, men det er så langt uttafor komfortsona å gå i bikini, men pokker ta, det er jo sommer 🙂 Og livet er til for å nytes, i hvert fall så ofte man kan 🙂

    3. Ser da helt perfekt ut, med stripete bikini👏😃 Tenk så heldige «vi» er..vi bærer med oss hele livet at vi har bært frem og født 3 flotte barn til verden!! Den aller beste gave😍 God sommer☀️😎

    4. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at de gleder seg over lite, du skal klappe deg selv på skulderen å berømme deg selv for god jobb. Du har nemlig gitt dem en gave 🙂 Kos dere videre <3

    5. For et nydelig innlegg <3 Det er alle disse hverdagsøyeblikkene du deler som gjør at jeg elsker bloggen din. Det å ta seg tid til å glede seg over små ting - som viser seg å være de store som livet faktisk handler om. Hverdagsmagien ligger i tilstedeværelsen. Det betyr mye mer enn å ha en to ukers ferie til syden en gang i året. Dere fyller måsahuset med å tilbringe verdifull tid sammen, bryr dere om hverandre, spiser nybakst på en mandag, og ikke minst gjør at vi blogglesere blir varme om hjerterota og såre i magemusklene av all latteren 🙂 Ha en nydelig sommer videre 🙂

    6. Du ser flott ut i bikini! Ser ikke antydning til hverken blindtarm på utsiden, aka svingen til butikken. Vi har hytte på hvaler, og sier meg enig i at pizzaen på lokalen i Skjærhalden er digg. Tenker på det du skriver om guttene og ferier. Vi mødre er så såre på barna våre. Jeg tenker at de er heldige med at både du og gubben ofte tar de med på ting. Felleskapet de imellom, være søsken og ha foreldre som følger opp. Tar vi vår situasjon, ble det enebarn( ufrivillig). Poden har vært med faren sin, vi er gift da, men de har reist alene de to. For mor kan ikke. Safari i Åfrika, Mount Everest, Maldivene, masse turer til USA. Jeg tror ikke poden er lykkeligere enn dine. Han savner nok mor. Uten å si det. Godt å være anonym her, men det står ikke på pengene. Men vi kompenserer jo slik da, siden det alltid er de to på tur. Poden er enestående, selv om han « har alt». Og han jobber i ferier og har lært verdien av penger. Kunne skrevet mer, men jeg vil si at dere er supre foreldre, spontane som fy. Guttene har også hverandre, tenk hvilken verdi det er i det?! Alt! Jeg fylte nettopp år, fikk flott dyr gave av en fantastisk støttespiller av en mann! Fra poden fikk jeg det fineste, et kort skrevet fra hjertet. Og en engel han hadde lagd, jeg spurte hvorfor? Engelen er deg mamma. Jeg gråt da, og jeg gråter nå. Det er de små tingene, familiesamhold, og nettopp foreldre som dere som setter de største sporene. Og, innerst inne, så vet du at du mener det samme🦋👏. Nå ble det trist, skulle egentlig ikke bli det, men en avsporing. Nå skal jeg lese videre på bloggen din, og da skratter jeg. Hils prompern i bassenget! Håper det er langt til nærmeste nabo😂

    7. Anonym: Først skal jeg hilse tilbake fra promperen i bassenget, og si at nærmeste nabo er ca 100 meter oppi bakken, så det skal en skikkelig dårlig burger til for at noen andre enn oss både hører og lukter boblene. Tusen takk for nydelig, og ærlig kommentar. Det er slike ganger som nå, som når du legger igjen en kommentar, jeg kjenner hvor glad jeg er for å blogge, for å komme i kontakt med mennesker. Du har helt rett, penger betyr at man kan utrette mye, men de betyr ikke alt. Om vi ikke hadde svidd av noen kroner på pizza i går hadde vi likevel hatt en strålende dag med hjemmesmurte matpakker, kun fordi, som du sier, vi var sammen. Jeg nyter hvert sekund, og sender deg en varm tanke. Det er så trist at du går glipp av så mye, men du er garantert en fantastisk mamma. En hjemmelaget engel og et håndskrevet kort beviser det. Selvsagt er jeg glad for at gutta mine har hverandre, selv ønsket både gubben og jeg oss alltid søsken. Men så skal det sies at enebarn er ganske så rå de også 😉 Klem til deg, håper du finner mange fine stunder denne sommeren, og at du fortsetter å legge igjen spor etter deg når du av og til titter innom bloggen 🙂

    8. Lene: Hverdagsmagien er gull verdt, og den dagen jeg er for gammel og grå til å gjøre stort mer ut av meg er det nettopp de små tingene jeg ønsker å huske 🙂 God sommer, fine deg 🙂

    9. frodith: Tusen takk, og ja, det er jo slik man aller helst skal se på det. Lykke kommer gjerne i små porsjoner av hverdagslige ting 🙂

    10. Anonym: Så sant, så sant. Det er bare det at noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en bikini, som ikke akkurat skjulte, men som i hvert fall løfta et par litt lange ammepupper 😉

    11. Deilig med sånne små utflukter og når gutta i tillegg får sånne fine overraskelser i slike godis butikker som er lagd for de med slike hormoner og interesser så blir jo bare dagen perfekt og minnene kjempefine :D. Trenger ikke bruke penger på lange fancy reiser for å lage fine dager og flotte minner 🙂

    12. Bare elsker bloggen din, du skriver så bra😊
      Du er kjempeflott og har absolutt ingenting å klage på😉😉

    13. Har sagt det før og sier det igjen, det utrolig gode samholdet gutta dine har, viser at du og måsagubben virkelig har lykkes! De setter pris på det man kan kalle småting, men det er jo slike småting som gjør livet herlig! Du kan være stolt av gutta dine 💖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg