Sol, skyer, regn og torden.

Sånn rent poetisk kan man si at denne uka har vært omtrent like innholdsrik og variert som været. Sol, skyer, regn og torden. Hele skalaen, på godt og vondt. Ting ser mørkt ut når det skyer til, kjennes trist når det regner, men sola varmer og gleder. Været og livet, ganske likt.

Det er greit at det varierer. Livet er jo sånn i perioder. Og til tross for tidvis tett skylag og litt vandring i tåka har uka vært proppet av fine små øyeblikk som nesten var over i det de startet, likevel så betydningsfulle at de er verdt å huske.

 

( Den dagen vi ruslet til butikken i solskinn, men måtte søke ly under trærne for regnet på vei hjem. Kontraster. )

 

Stemningen på kontoret som har vært travel i det siste, og kollegaer som bærer preg av en travel vår, alt det begynner å løsne. Nå er karakterer satt, de aller fleste eksamener over, og folk er klarer for ferie. Bare en uke igjen nå. De fleste har senket skuldrene, tusler rundt på skolen i sommersko, og har solfregner på nesa. Latteren sitter løsere, og det kjennes fint. Den siste uka på jobb før sommerferien blir bra!

Også her i måsahuset merkes det at skoledagene snart er over for i år. Bare den eldste poden har enda et opptrekk til munlig eksamen igjen. Mandag får han vite om han kommer opp eller ei. Han er spent, håper jo han slipper, men er forberedt på det meste, og positiv til begge fagene han kan komme opp i. Jeg tar meg stadig i å tenke på hvor mye som har skjedd med den pjokken dette året. På denne tiden i fjor var tankene mange og vanskelige, og han var så usikker på fremtiden, og spent på om han kom inn på ønske linje på videregående. I år gleder han seg til ferie, men gleder seg nesten enda mer til en ny oppstart til høsten. Som han mestrer dette året, denne kommende tømrer`n, og mammahjertet bare gleder seg!

 

( Ingen usikker liten gutt lenger, men en flott og selvsikker, ung mann. (som må skru på mopeden hver gang det regner fordi motoren surner…) )

Plutselig denne uka gikk det fra varmt til “kaldt”, og fra tørt til vått. Vi stod i døra da de første regndråpene på flere uken begynte å falle. Alle fem klemt sammen i utgangsdøra som en gjeng tullinger som aldri hadde sett regn før. Lukten av sommer-regn, er det noe som slår det eller? Lukten av kanelsnurrer kanskje? Vi kombinerte like gjerne de to, så mens regnet trommet mot ruta, mekket jeg og minstepoden sprett ferske bakevarer på kjøkkenet. Den kvelden tente vi lys på bordet, hoppet inn i pysjen alle fem, spiste kanelsnurrer med åpent stuevindu, slik at vi både kunne lukte og høre regnet. Herlig øyeblikk. Sov ekstra godt den natten og, i kjølig luft, til lyden av regndråper trommende på ruta.

 

( Å skeie ut med hjemmebakst midt i uka, bare fordi det regner. Det er hverdagsmagi det! )

Hadde en sånn skikkelig energidag denne uka. Tredde på meg joggeskoa og jogga den faste runden min, og kjente at det gikk så innmari lett. Kunne glatt ha fortsatt å jogge da jeg kom hjem, for jeg var nesten ikke andpusten engang. Tenkte at jeg endelig, ENDELIG, begynte å få litt kondisjon, og at dette var starten på treningsglede. Skrøt vilt og uhemmet til gubben, fortalte at jeg kun var et par joggeturer unna å bli “denn reima”! Et øyeblikk verdt å huske, sånn for å kunne skrye av det i fremtiden. Tredde ivrig på meg joggeskoa dagen etter for å briljere på den samme runden rundt Felleskjøpet og kornsiloen, men kom omtrent ikke til postkassa før beina var stive som to tømmerstokker, og jeg pusta som en innrøkt astmatiker på 100. Hva pokker????

 

( Jogging på torsdag. Lett som en lek! Høy på livet! )

 

( Jogging på fredag. Ble liggende i ei grøft til gribbene sirklerte i lufta over meg, og lokapolitiet krittet opp en strek rundt kroppen min. Jogging suger! )

Hvordan kan formen være så til de grader forskjellig fra dag til dag? Trøstespiste potetgull og dip når jeg kom hjem. Trening ass, visste det ikke var noe for meg!!

Den kvelden vi dro og bada, bare gubben og jeg. Ikke fordi været var så grådig varmt, eller sola stekte så voldsomt. Neida, vi dukket under i lettskyet vær, bare fordi det var fint å komme seg litt ut av huset, og bare være to. Hakka tenner hele veien hjem, tok en varm dusj, og delte ei dyne på sofaen resten av kvelden! Det var fint. Sånt øyeblikk jeg smilte av da, og fremdeles smiler når jeg tenker på.

 

( Kjærlighet i alle fasonger, på en vanlig hverdagskveld. )

Latterkula på cafeen da jeg og Ida bare skulle ta en kopp kaffe, og skravle litt, og gubben hennes kom innom før han skulle dra på kles-shopping, helt alene. Risikosport det der, å sende en litt hårfager trønder opp rulletrappa helt alene, og bare håpe at han kommer tilbake med noe brukandes, og passelig moteriktig.  Trønderen fikk shoppa han, kanskje ikke akkurat den litt stilige klassiske sommerskjorta frua hans hadde sett for seg, men han kommer i hvert fall ikke til å fryse. Jeg lo så tårene trilla da jeg leste på t-skjorta han så stolt viste frem. Min type humor ass!

 

( Hårfager trønder i tresko har handla klær helt på egenhånd, og er mektig fornøyd med egen innsats. “Hipstær”. Dævver ass!! )

Jeg lo den dagen mellomste poden hoppet inn i finstasen, og gjorde seg klar for Oscar utdeling på skolen. Det var liksom noe blodharry og i overkant rånete over poden som kjørte smoking på bygdas kanskje mest råtne moped. Men han er kul da, den ungen. Og fin var`n. Tenk at han bare har fire dager igjen av grunnskolen, også er det videregående for han og. Hvor blir tiden av? Mektig stolt over denne poden også!

 

( Fra morrasveis, til James Bond, til Fritjof fra ytre Enebakk, på under 15 minutter… )

Og minsten da, som fikk kjøpt gave til læreren som betyr så mye, og ble belønnet med både smil og klem. Han var så stolt, og så glad når han kom hjem. “Han ble skikkelig glad for gaven mamma!” Det er så fint, når gleden ved å gi er større enn gleden ved å få. Sånt liker jeg. Fint øyeblikk.

Mye mer kunne vært nevnt denne uka. Hvordan markblomstene lukter etter en regnskyll. Hvor rosa himmelen er på en varm kveld. Våkne klokken fire om natten, og kjenne at gubben enda ikke har sluppet taket i hånda han tok før vi sovnet. Podenes glede over nye sommersko. Elgen med kalv som hver kveld drikker av bassenget på plattingen, og katta som er dødsredd for elgen med kalv.

Sol, skyer, regn og torden, kort oppsummert. Ganske så fin uke, egentlig.

 

( Katta som tapte kampen om oralt inntak av ormkur, og som i ettertid har furtet høylytt ved alle mulige anledninger… )

Håper uken din var full av fine øyeblikk, og at uken som kommer er full av fremtidige minner.

Her ventes det besøk av venner og kjærester, og på ovnen sår en langpanne full av boller til heving. Dette blir en fin søndag, det kjenner jeg.

Vi blogges.

 

 

13 kommentarer
    1. Her var det mange fine øyeblikk fra uken som gikk. Håper det vil gå bedre med joggingen. Jeg har ikke knær for løping. Holder meg til gå turer rundt omkring. Fine øyeblikk hadde jeg i uken som gikk. Lang pratestund med yngste jenta i badestampen. Kvelden forløp med latter og glede over brettspillet Geni. Mor tapte, haha. Stort øyeblikk da man endelig fant rengjøringsmiddel som ikke tar drepen på meg som har astma. Spent på å teste. Kosestund i armkroken til gubben mens man ser en spennende serie på Netflix. Litt vin og potetgull hører med. Ble også en trist nyhet om en bekjent som døde helt plutselig. Livet er skjørt. Ta vare på stundene, hverandre, og deg selv. Vakker søndag til dere, og jeg skal snart på en liten fjelltur om været bedrer seg.

    2. frodith: Det ble en fin uke. I dag nyter vi regnet igjen. Det bakes heftig på kjøkkenet, som om energien til å stulle litt inne kommer med regndråpene. Ønsker deg en fin søndag 🙂

    3. Eva: Så sant, livet er skjørt. Det opplever vi om dagen, og tar vare på de stundene vi kan få. Sender deg en god klem. Høres ut som om du har funnet mange fine små gleder i uka som gikk. Tusen takk for at du deler 🙂

    4. Din oppsummering av din uke er hver uke mitt herlige høydepunkt, gleder meg til hver søndag💕 her i huset har vi hatt en spesiell uke, var begravelse for svigerfar på torsdag. Begge ungene hadde eksamen på fredag, ble ikke akkurat optimal oppladning for dem, men det gikk veldig bra med de begge👍 hele uka har vært “litt sånn i vakuum”, desto viktigere og se de små glimt i hverdagen som du er så flink til Janne😘 gleder meg til ditt neste innlegg, klem Heidi 💖

    5. Hverdagsmagi…et fint ord … viktig å sette pris på øyeblikkene små og store . Ha en en fin sisteukeførferie. Gleder meg til neste blogg fra deg , det er hverdagsmagi det .

    6. Heidi: tusen takk for fin tilbakemelding. Så trist å miste noen,slike dager er så vanskelige. Sender deg en klem,og et ønske om en ny,fin uke.

    7. Jeg sitter med mobil og prøver å finne den blogglposten som het noe som ‘jeg var god, helt sant’ til min datter, uten å lykkes. Kan du være så inderlig snill å linke til den 🙏
      Jeg har lovet henne en latterlkulr av de sjeldne, ser du.

    8. Ja, tusen takk, den var det 🙂
      Datter har samme humor som meg og hun trengte nesten litt pustehjelp der en stund
      Knallbra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg