På tross av og fordi.

Vi har alle slike dager hvor det kjennes ekstra tungt å krype ut av sengen, og dager da hodet og kroppen ikke helt ser ut til å fungere. Jeg er heldig. De aller, aller fleste dagene er gode. Riktig gode. Jeg finner glede i ting jeg ikke trenger lete etter. Det finnes ingen overflod av verken det ene eller det andre, bare akkurat nok av alt til at livet er godt. Det går lenge mellom hver gang ting kjennes ugreit.

Når mennesker du bryr deg om har det vanskelig, kan man fort bruke mye energi på tanker og tiltak rundt disse, på godt og vondt.

I dag var det tungt å gå ut av sengen. Natten var mer eller mindre søvnløs, og hodet fult av tanker. Poser under øynene, ble liksom aldri nok kaffe i koppen, og bena var blytunge da de gikk ut av porten på vei mot jobb. Så kom jeg til å tenke på en kommentar jeg fikk her på bloggen for en god stund tilbake. En kommentar som virkelig gjorde noe med meg. En som delte litt av sin historie, så sårt, som fikk meg til å kjenne meg så heldig. En som virkelig satte ting i perspektiv. Folk, kanskje særlig bloggere, bruker ofte store ord for å forklare ting, dramatisere noe. Jeg vet ikke helt hvordan jeg best kan beskrive hva denne kommentaren gjorde med meg. Jeg tror vi ganske enkelt kan si den fikk meg til å tenke. På hvor heldig jeg er, hvor heldige vi er, som kan beskrive “våre tunge dager” med et snev av humor og glimt i øyet. For mine tunge dager er ingen ting sammenliknet med mange andres. Og akkurat i dag, med tankene der de ikke burde være, fordi situasjonen er ute av min kontroll uansett, tenkte jeg på denne kommentaren som gjorde så inntrykk for en stund siden, og begynte å lete bevisst etter alt det gode, allerede på vei til jobb.

 

( Blås, og ønsk deg noe. )

Vi burde bli flinkere til det, se etter gledene på dårlige dager, snu tankegangen.

Sola! Den varmet. Varmet skikkelig, før klokken 8 om morgenen. Den første gleden jeg kjente på var sola som varmet i nakken. Så ringer det i ei sykkelklokke bak meg, og på en skranglete kjerringsykkel fra 1967 har en morgenblid minstemann tatt meg igjen, og spør om vi skal ta følge resten av veien til skolen. Og sånn snudde dagen. Med et smil, et vink, og et “Ha en fin dag, sees etterpå!”

 

Kontoret. Tre blide kollegaer, fullstendig druknet i eget arbeid, likevel tid til en kopp kaffe og en snakkis før skoledagen starter. Elevene som trasker over skolegården i kortbukser og lette sommersko. Den gode stemningen som alltid hersker når sommerferien nærmer seg. Lærere som sier ja til undervisning ute på gresset.

Hjemme en time tidligere enn vanlig. Ren bonus, rett og slett. Strekke seg ut i solstolen på verandaen, iste med isbiter i høyt glass. Spise moreller på trammen med den mellomste poden som spoler opp gårdsplassen med mopeden etter skolen. Han har eksamen i morgen, men er overraskende rolig. ” Det går nok helt fint mamma, jeg har trua!” Kjenne at holdningene hans smitter litt. “Det går nok bra, jeg har trua!” Digger det.

 

Lettvin middag, slenger bare noen pølser og burgere på grillen, storepoden griller, de yngste gutta mekker salat og poteter, spise ute alle sammen når gubben kommer hjem, kjenne på luktene av sommer. Varm grill, nyklippet gress, blomstrende syrin. Og skuldrene senker seg. Gutta henger nyvaska hvite tøysko på snora. Hvite tøysko er liksom sommer. Kattene leker med en syrinkvist, jager insekter og småfugler, slapper av i gresset, og jeg tar en middagshvil i sofaen på terrassen. Leser litt, sovner litt i skyggen, og våkner til latter og lek. Storebror og lillebror spiller badminton i hagen. “Vil du være med mamma?”

 

Holder på å si nei av gammel vane, men tar meg i det. “Ja, jeg blir med!” Tusle inn og lukke døra akkurat i det myggen begynner å bite. Dusje, pakke seg inn i myk pysj, svare på noen mail, spise litt flere moreller, og blogge litt om ingenting mens man klør på et myggstikk på leggen.

 

( Å våkne etter en hvil i skyggen. Fint! )

Jeg er solbrent i nakken og på nesa, mett, passelig sliten. Det ble en god torsdag, en riktig så fin en. Både på tross av og fordi.

Det er fremdeles noen timer av den igjen som skal nytes. Håper du har hatt en fin dag!

 

12 kommentarer
    1. Jo, takk. 🙂 Dagen har vært veldig fin. Dette været gjør noe med folk. Alle smiler mer. Inni så bærer jeg også på en del bekymringer om dagen. Ting som er utenfor min kontroll akkurat nå. Store og tunge ting som kan gjøre livet mye vanskeligere enn det behøver å være. Men, å lese bloggen din og høre at andre også har sitt og sine ting å tenke på, hjelper faktisk. Det at du finner lyspunkter, bruker humor og deler av både stort og smått inspirerer meg og får meg til å finne mine egne. For det er mye å være takknemlig for også. Ha en fin kveld videre. 💟

    2. Sol: Åh, nå gjorde du meg glad! Jeg tror alle har godt av å dele litt innimellom. Jeg kjente det i dag tidlig faktisk, at dagslyset og sola nesten krymper problemene. I nattemørket virker de så mye større. Ønsker deg fine dager fremover, men mange små og store gleder. Sender deg en god klem, og håper ting går i orden 🙂

    3. Som standhaftig motstander av alt som heter blogger, falt jeg ved et uhell over din! 🙂 Jeg elsker dine små hverdags-anekdoter, og lever meg inn i livets opp og nedturer! Du beskriver livet og situasjoner som alle kan kjenne seg igjen i!
      Ble oppriktig bekymret da du ikke fant deg gode sko til 17 mai 🙂 Jeg har samme problem, og anbefaler på det sterkeste å bestille sko fra Evans i UK. De har store størrelser, med ekstra vidde. Koster et par kroner mer enn det du la ut for dine, men jeg kan garantere at de er verdt det! Snart helg! Klem fra Linda

    4. Dagen idag har mildt sagt vært variabel her også.
      Begravelse kan gjøre alle dager dystre, men da ønsket fra arrangørene var; kle dere i farger ble det likevel lettere!
      Resten av dagen har vært den deilige, positive motvekten. Vi har hverandre. “Sammen mot røkla” er favoritt-uttrykket til gubben.
      Lillemann har badet i basseng.
      Plenen ble klippet for første gang i år.
      Fattern’s gamle hustelt montert opp i hagen. (Vi fikk det opp uten krig i år også) 😉
      Sommerens første teltnatt er igang og jeg funderer mest på hvor mange do-turer natten bringer og om jeg finner glidelåsen i tide; da jeg er kjent for å sove LITT urolig.. 😂😂

    5. Ragnhild: Begravelser er aldri lett. Sender deg en varm klem. Høres likevel ut som om du fikk mye godt ut av dagen. Gleder meg til mitt første bassengbad i år…eller utebad i det hele tatt. Kanskje det skal være ukas mål. Ønsker deg en nydelig helg 🙂

    6. Linda: Altså, nå skal jeg sette meg ned og oppdatere CV`n min…tror jeg må ha med “Blogg-omvender” på den 😉 Så gøy at du titter innom bloggen nå og da, det setter jeg pris på. Og takk for skotips, det skal sjekkes ut. Etter diverse reperasjoner på føttene de siste årene er det nok vidden som er det største problemet. Iler inn på nettsiden, kanskje det blir helgeshopping på frøken plattfot. Ønsker deg en nydelig helg 🙂

    7. Et herlig innlegg 😀
      Ja det er dette med å prøve å snu det negative før det får overtaket 🙂 Jeg prøver på det – diskutere litt med meg selv og sette strek. Det går som regel veldig bra det, selv om av og til KAN tankene ta over……………………..
      Herlige bilder og ord fra dagen din 😀

    8. Alle dager har jo sin sjarm, bare vi som ikke er flinke nok til å se. Vi får leve mens vi kan sier vi her på jobben og det er noe idet. Sol, regn, snø slaps, ja bare se etter så finner vi nok noe vakkert og fint med det og 🙂

    9. Etdiktomdagen: Ja ikke sant. Sette en grense,bestemme seg for å finne det positive. Når man klarer det,da kjennes alt lettere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg