Det var da som f…

Bare for å ha det på det rene, jeg nekter ALL form for skyld!!!

Det starta da jeg gikk på do i fire tiden i natt. Det er en plage egentlig, hvordan jeg hver eneste natt våkner av at jeg må på do. Som om blæra, til tross for minimalt med kaffe og Pepsi Max etter kl 17.00 hver kveld likevel suger til seg mer væske enn Titanic, blåser seg opp til en stappfull og sprekkeferdig vannballong, som et eller annet sted mellom to og fire på natten må tømmes for å unngå katastrofe. I natt kunne jeg faktisk ha knepet meg i søvne frem til klokken syv, hadde det ikke vært for at jeg våknet da gubben “listet” seg ut av senga i samme ærend lenge før klokka ringte. Når en mann på den størrelsen “lister” seg gjør han det ikke særlig stille. Det knaker i kroppen når han ruller seg mot venstre og ut av senga, slik det knaker i et 40 meter høyt grantre i det det gir etter for motorsagen, knekker på midten og deiser i bakken. Ute i stua kyler han ei lilletå inn i tv-benken og bryter ut i et ikke akkurat rolig “SATANS HELVETTE!!”, før han går på do, gjør det han skal, og tusler tilbake til sengen for et par timer mer hvile.

I halvsøvne, og med ei blære som er sporadisk lekk etter tre tette fødsler med påfølgende knipevegring tusler jeg også på badet, tømmer kroppen, og kryper tilbake opp i senga. I det jeg legger hodet på puta kan jeg så vidt høre gubben knise, før jeg skvetter himmelhøyt at et høylytt “Gakk-gakk!!!”. Under puta har gubben lagt en sånn gummiand fra Biltema, ment som hundeleke for hunde-eire med nerver av stål og høreapperat, i sin tid innkjøpt for å skremme en kollega med fugleskrekk og nedsatt hørsel.

 

( Når denne får deg til å skvette…i dobbelt forstand! Det var da som f.. )

Gubben ler hysterisk på sin side av senga mens jeg prøver å gjenvinne normal hjerterytme, før jeg kitter til gubben med ei gummiand, snur meg mot høyre og prøver å sove. Nytter ikke. Oppspilt, sur, og veldig oppmerksom på den våte flekken på lakenet etter skvettinga (i dobbelt forstand) ligger jeg bare å venter på at dagen skal starte. Natta er uansett ødelagt.

Da gubben omsider reiser på jobb, etter ytterligere to timer med provoserende dyp søvn med tilhørende snorking, står jeg opp og setter på ei klesvask. Kan jo like gjerne vaske sengetøyet lissom. Jeg kjenner at det allerede er i ferd med å bli en sånn dag. En sånn dag hvor jeg lar meg provosere av alt og alle.

 

( Og katta bare…”Få deg et liv a, kjerring!” )

Dr. Phil på tv er et kommersielt kjøtthue, katta som klorer på spisestuestolen får en sammenrullet sokk kasta etter seg og legger seg deretter provoserende på spisestuebordet med et sånn blikk som kunne drepe, og jeg forbanner de tre gutta som fremdeles sover for at de ikke satte inn glassene sine i oppvaskmaskinen før de la seg i går. Jeg er i ferd med å bli ei sånn skikkelig overgangsalder-purke, med en skikkelig dårlig dag. I det jeg slipper ut kattene ser jeg gjennom vinduet at postmannen står ved postkassene, og har ei pakke under armen. Plutselig endrer humøret seg noe, for nå er det ganske lenge siden jeg bestilte sånne flate ballerinasko fra Kina, og jeg har gledet meg skikkelig til de kommer. Var så heldig å finne en sånn nettside som solgte sko i store størrelser. Bestilte til og med en størrelse større enn jeg vanligvis bruker for å være på den sikre siden, etter diverse anbefalinger fra tidligere kunder på nettsiden. Ivrig og forventningsfull løper jeg over Kompveien i bare pysjen, og tømmer postkassa for pakker fra Kina. YES!!! Kommer til å bli en bra dag likevel!

Men neida!!! For i tillegg til en sånn konstant slapp og lekk blære med knipevegring er jeg også født med unormalt svære føtter. På kjøkkengulvet prøver jeg desperat å tre et sett gedigne, overdimensjonerte fleskeføtter med ufrivillig hårvekst på tre av tærne inn et par plastikksko fra Kina i størrelse 43 (!!!!), men det er jo som å presse en elefant ut av en menneskevagina! DET GÅR IKKE!!! For trangt!!!!

 

( Kinasko og fleskeføtter. Hater livet! )

Og overivrig som jeg var da jeg trodde jeg skulle gå sommeren i møte med små nette jentesko slik som andre normale kvinnfolk, bestilte jeg like gjerne et par i hver farge som finnes, og nå sitter jeg her med seks par sko jeg ikke får brukt, og to svære fleskeføtter som ikke duger til annet enn å dra denne feite kroppen ut på kjøkkenet for å diske opp en real bøtte trøstemat!

Så da gjorde jeg det eneste kunne komme på, det jeg alltid gjør når livet suger og jeg deler seng med ei høylytt gummiand, jeg lager noe digg!

Og noe digg ble det, for i et hav av kremfløte og sjokolade pisket jeg vispene til det nesten stod blårøyk opp fra miksmasteren, og laget noen dessertglass med sjokoladelassagne, kamuflert som fruktsalat under et dryss av granateple og ei lita mangorose. Blir jo ikke tjukk av salat!!! Og siden det eneste som får meg i bedre humør enn sjokolade er et ryddig kjøkken, svingte jeg meg like gjerne rundt med vaskekluten, og gnukket og gnidde både benker og skap mens  oppvaskmaskinen jobbet selvstendig på de ene siden av kjøkkenet, og kjøleskapet go`gjorde desserten på den andre. Og mens jeg plystret til radioen, tenkte jeg at siden jeg likevel koste meg på kjøkkenet, fant jeg ut at jeg skulle teste den ostekaka jeg har gått og tenkt på de siste ukene. Kjekt å ha noe digg i fryser`n til påske lissom.

 

( Sjokolade-lassagne. Fruktsalat. )

Jeg hadde akkurat stekt ferdig bunnen da jeg skulle piske sammen kremfløte og ost, men fant ikke miksmasteren noe sted! Leita og leita, ble surere og surere, og ikke så rent lite fortvila, for jeg hadde jo nettopp brukt den til sjokoladelassagnen. En stund tvilte jeg sterkt på min egen mentale helse da jeg for n`te gang raserte meg igjennom skuffer og skap, og oppgitt og helt ufortjent “kjefta” på minsten som nettopp hadde våkna, fordi han gikk i veien for den desperate leteaksjonen min.

Det gikk ei kule varmt da jeg tuppet til seks par miniatyrsko fra Kina mens jeg i drittsinne raste bort mot oppvaskmaskinen for å slå av det irriterende “Jeg er ferdig” pipet disse moderne dingsene har, og i det jeg reiv opp døra på maskinen kunne jeg bare kapitulere. For der, blant glass og bestikk så nyvasket og rent at det fortsatt dampet varmt fra små perler av vanndråper lå en gullende ren og nyvasket miksmaster også!

Det var da som f…

 

( Når du er litt for god på å rydde lissom… )

Nå er det vel ingen hemmelighet at slike elektriske små saker verken tåler spesielt mye vann eller såpe, så å fortelle dere at den ikke lenger virker er vel heller unødvendig. Det blir ingen ostekake i påsken så sant jeg ikke setter enten gubben med gummianda, eller kineseren som tror at en kinesisk skostørrelse 43 er det sammen som en norsk 38, til å piske hele kakeskiten for hånd!

Enkel forskning viser at overkokte damehjerner ikke fungerer optimalt. Jeg fraskriver meg all skyld, og henter meg et lite dessertglass med sjokoladelassagne fruktsalat, og trøstespiser. Klokka er tross alt bare drøyt 13.30, og det finnes enda mange potensielle møkkatimer igjen av dagen. Best å være rustet!

 

( Chiller ned med litt fruktsalat. )

Vi blogges!

 

24 kommentarer
    1. ….men altså, den anda =)) Fortjener ikke en frue, utsatt for slikt pek en ny miksmaster til påske? Pakket inn med pakkesnøre som også får katta i ekstase. He he..

    2. Jeg har også føtter i størrelse hest… Og det er ikke alltid man klarer å få de NETTE føttene..Jeg går i vinterstøvler med for i helt til sandalene overtar i i juni…og det er jo en grunn til det… Noen ballerina -sko har jeg aldri fått meg… Joggesko funker til mye, og de finnes oppi str 43 …men ikke like pent til skjørt…Så da blir det army-boots ELLER sandaler…det er valget…Også i brylluper … Så helt herlig ut den kamuflerte lasagnen 😀 Ha en en flott onsdag, det går seg nok til 😉

    3. frodith: Akkurat det der med store føtter er søren ikke lett altså. Lite nette sommersko annet enn sandaler i str 42. Trøstespiser litt til jeg 😉

    4. Veldig fristende fruktsalat 👍 God slankepåske til deg, fra meg med føtter i størrelse 36 i lengden og omtrent 43 i bredden – ikke dritenkelt å få ballerinasko på dem heller 😂

    5. Kjenner til problemet med sprengt blære om natta, men har gubben gjort det samme som din har det blitt skilsmisse tvert! Overlever snorking, men søren meg ikke en kvekkende and i senga!
      Du fortjener alle skålene med fruktsalat med krem! Og for guds skyld, damer i Kina har små føtter!!

    6. Eva: Vurderte skilsmisse, men valgte et slag over kjakan med anda istedet. Hjalp litt på humøret, “fruktsalaten” fikset resten 😉

    7. Janne, jeg er sååå glad gubben her ikke leser bloggen din, og får griller.
      Ja, griller som i at det var en fantastisk god ide å legge ei gummiand under hodeputa til kjerringa.
      Om det hadde skjedd, skulle han søren meg fått problemer med å få den anda opp av halsen igjen.
      Og sånne katter… Hvorfor i all verden er det så festlig å bruke stolbein, bordbein, dørkarmer og ellers alt de kan finne inne, som erstatning for klorebrett eller fine trær ute? Og den furtne minen kjenner jeg igjen.
      Påskeklem fra meg 🙂

    8. Likte fruktsalaten din. Den så lekker ut.
      Jeg har også store brede føtter med høy vrist. Hadde aldri turt å bestille kina-sko på nett¨- men har akkurat bestilt vår-sko på nett i str. 42. Håper de passer

    9. Brit: Store føtter er ikke alltid lett altså. Trodde jo liksom skostr i det minste var litt likere normalen, enn andre klær…men neida 🙂

    10. Er det mulig å abonnere på denne bloggen på noen måte, jeg ler så jeg skvetter i gjenkjennelsens lys.

    11. Mmmm, den fruktsalaten din ser fryktelig fristende ut! Gubben har bursdag i dag og det blir feiring i helga! Kanskje jeg kunne prøve meg på en sånn salat, i tillegg til focaccia og kake? Har du en liten oppskrift på luringa?
      Syns forøvrig du er fryktelig streng mot deg selv når det gjelder vekta! Syns du ser helt perfekt ut jeg, og noen fleskeføtter ser jeg i hvertfall ikke! 🙂
      Ha ei goood påske! 🙂

    12. Magni: Hah! Takk for herlig kompliment, jeg tar det med meg videre. Noen hemmelig og råflott oppskrift er det nok ikke. Bare lagvis med pisket kremfløte med en dråper rom-essens, og vanlig sjokolademousse med dajmbiter, også fra pose 🙂 Men godt er det altså, virkelig. Gratulerer med gubben 🙂

    13. Har også hatt en møkka morra, til tross at jeg er i Spania. Har pakket fjordårets sommertøy, men kaloriene har formert seg i skapet i vinter og har sydd inn alle klærne mine. Sukk. Men er jo ingen jeg kjenner her , så jeg kan vel gå i undertøyet. Dagen ble mye lysere etter å ha lest bloggen din å fått ledd godt å lenge🤪😊❤️

    14. Det var skikkelig kipt at håndmikseren din forsvant inn i oppvaskmaskinen. Den som burde ha vært der en tur er den plasthøna! Skremme damer på den måten….
      Den sjokolade las…..fruktsalaten så jo smaskende lekker ut. Den må prøves 😀
      At skoene dine ikke passer er ikke din feil. Har du noen gang prøvd….hva heter det igjen da….Øøøh…de der som napper/ribber leggene fri for hår? Jeg er sikker på at det er en mann som står bak oppfinnelsen. En sadist sådann! Det er mindre vondt å stange lilletåa i en jernpåle enn å ribbe legger fritt for hår med den saken. Å jeg lurer på om det ikke er samme ondskapsfulle mannen som står bak skostørrelsene også!
      I morgen kommer en ny dag…..å ikke glem karma Janne, hihi 😉 Noen har noe i vente, hahaha 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg