Jeg skulle bare.

Jeg skulle bare rusle en tur bak uthuset, og samle litt ved til peisen. Skulle bare fyre opp litt, få varmen i huset. Men bak skuret stod den ene av i alt to gamle sengebunner, som vi for mange år siden fikk av morfar, da han bygget om morfarhuset. Sengebunnene var for korte til at vi fikk bruk for dem, kun 180 cm lange. Folk var tydeligvis stuttere før om åra, for disse sengebunnene har tilhørt dobbeltsenga på gjesterommet til mormor og morfar, og har stått der så lenge jeg kan huske.

Jeg satte fra meg vedsekken. Skulle bare ta en nærmere titt på denne sengebunnen, for den hadde liksom fått en slik sliten og værbitt patina de årene den har stått der ute bak uthuset. Fin altså…jeg har jo som tidligere nevnt en litt sånn småsjuk fetisj for gammel plank. Klarer liksom ikke kaste det, eller brenne det. MÅ bare spare på det, kan jo sikkert brukes til noe!

 

( En gammel sengebunn, full av uante muligheter. )

 

Jeg skulle bare bære sengebunnen foran huset, slik at jeg kunne se litt nøyere på den. Var litt mørkt bak uthuset, og det er lettere å ta slik plank i nærmere ettersyn i sollyset. Glemte å stoppe på gårdsplassen, og bar plutselig hele greia inn i gangen. Skulle bare la den stå der litt slik at jeg kunne fundere på hva den kunne brukes til, men så tenkte jeg at hvis gubben kom hjem og så at jeg hadde dratt inn igjen “den driten” som han svetta og peste som russisk kulestøter for å få ut, så hadde han på reint trass dratt inn igjen den girkasselysestaken han lagde, som jeg svetta og peste for å kaste på hengeren…

Så kom jeg på at jeg hadde kjøpt noen nye rammer til et par gamle bilder som enda ikke var hengt opp, og at jeg lenge har tenkt at jeg ikke er helt fornøyd med den bildeveggen jeg har laget over sofaen. Den er helt grei liksom, men kanskje litt for symmetrisk og kjedelig. Så da fant jeg ut at jeg like gjerne bare skulle bruke den gamle sengebunnen som ei slags bildetavle. Bruke den som bakgrunn for favorittbildene. Lage litt kaos med orden, og orden med kaos.

 

( Nye rammer på gamle bilder og en tom flaske Pepsi Max… velkommen til måsahuset! )

 

Skulle bare legge ut bildene på plankene mens de enda lå på gulvet, for å se hvordan det skulle bli, og så smelle hele plankehaugen opp på veggen. Lett som en lek, ferdig på null komma nix. Hang greia på veggen, men skulle bare omrokkere litt på bildene, så det tok bittelitt lenger tid enn planlagt.

 

( Når du liksom plutselig blir helt Egon. “Jeg har en plan!” )

 

Skulle bare ha med et par bilder mer enn jeg hadde tenkt, så da var det ikke lenger plass til lampene. Skulle bare skru ned de, men spå mista jeg den ene skruen bak sofaen.

Skulle bare dra frem sofaen litt for å finne den skrua, men så var det så himla mye støv bak der. Ikke litt heller. Vi snakker en liten støvplantasje lissom, der skitten grodde fritt, nok til å ta livet av samtlige astmatikere i hele bygda. Skulle bare støvsuge litt når sofaen likevel var dratt ut, og siden jeg først var i gang kunne jeg like gjerne støvsuge litt under sofaputene og. Fikk rensa sofaen for sånn ca en halv kilo gammel ostepop, fant fire kulepenner, og ble 12 kr i kronestykker rikere. Skulle bare skyve sofaen tilbake mot veggen og riste litt i putene da jeg fant ut at jeg plutsellig synes sofaen ble litt mørk, og at det kanskje hadde vært greit å bytte trekk nå som det er vår, og jeg likevel var i siget. Skulle bare tre de beige trekkene utenpå de grå, men de hadde jeg vist “glemt” å vaske sist jeg bytta, så de måtte en tur i vaskemaskinen, og en snartur innom tørketrommelen først.

 

( Når du egentlig skulle bare… )

 

Skulle bare bytte sofatrekket, men tenkte likevel at kroken kanskje ble litt mørk uten de lampene jeg tok ned tidligere, så da skrudde jeg ned de små lampene i spisestua, og skrudde de opp på veggen over sofaen i stedet.

Skulle bare ta en liten pust i bakken med de nye trekkene tørket, men feis av på sofaen med en pusekatt i fanget, og våknet en time senere av at jeg siklet på ei pyntepute og av at det plinget i tørketrommelen. Skulle bare sette på det nye trekket, men måtte jage den mellomste poden som hadde gått i påskeferiedvale på den ene treseteren, og bestikke han med en omelett for å reise seg.

 

(Og poden bare: “Joa, kan fløtte meg jeg, hvis du fikser mat til meg!” Pokker så god på å snurra mora si rundt lillefinger`n! )

 

Skulle bare slenge sammen noe raskt å spise på kjøkkenet, men tømte oppvaskmaskinen og satte på en ny vask samtidig, før jeg fant frem for til kattene.

Nå sitter jeg her og furter i en nyvasket sofa, under en ny bildevegg, i ei nyvaska stue, for jeg hadde gjort klar en hel forsvarstale slik at gubben ikke skulle fnyse på nesa av plankehaugen han egentlig har kasta, som jeg har dratt med inn igjen, men gubben så det ikke engang!

 

Ikke bildeveggen, ikke sofaen som har skiftet farge, ikke lampene som har bytta plass. IKKENO!

 

( Når du har vært skikkelig husmor, men gubben ikke merker noen ting. )

Og jeg fryser, for det er jo ikke fyr i peisen.

Jeg skulle bare hente ved, men det glemte jeg jo!

 

Men stua er ihvertfall ren da!

 

 

Når katta furter fordi det ikke er flere hybelkaniner under sofaen å jage…

 

 

 

Bilde og omtale av poden er godkjent av poden selv.

 

26 kommentarer
    1. Knis..skal bare ja. Den kjenner jeg godt til. Men ikke så galt at det ikke er godt for noe 😉 fint ble det og kanskje like greit at gubben ikke la merket til bildeveggen for det er jo mulig han hadde kommet med noe innspill om at den lysestaken han lagde for noen år siden da hadde passet veldig godt inn i den “nye” stuen 😉

    2. Helle: Ja, det er jo det jeg frykter, at han skal begynne å dra inn ting han synes er fint 😛 I dag skal jeg bare bake boller…vi får se hvordan det går 😉

    3. Det blir ALLTID sånn når jeg skal gjøre noe..tror det er derfor jeg sjelden orker.. Vet hva som “lurer” bak JEG SKULLE BARE….;-) Fint ble det, hils Gubben å si det 😀

    4. Åh jeg bare digger deg! Kjenner meg igjen i «skal bare» 😂. Ser du har helt lik sofa som meg, vet du om noen som fortsatt selger løse trekk til den?

    5. frodith: Hehe, mest sannsynlig er det at han leser dette på bloggen før han oppdager det med egen øyne 😉 Sånne skal bare er skumle!! Funker aldri!

    6. Bente: Ikea selger vel en 5-6 ulike trekk til Ektorp fremdeles. Jeg ønsker meg enda et i beige, i litt grovt stoff..må bare spare først. Skal bare er slett ikke bare, bare altså 😉

    7. Skulle bare kjenner de fleste igjen! Flott ble det, og blir jo spennende å høre hva måsagubben sier når han leser bloggen!
      Jeg er litt frustrert over påskeduken som jeg heklet på, og ferdig med første halvdel og må rekke opp alt fordi man har heklet feil i første rad. Du kjenner den følelsen?

    8. Eva: Åhh!!! Skulle ønske jeg kjente følelsen. Har aldri lært meg kunsten å hekle, eller strikke, men skulle så inderlig ønske jeg kunne…altså, være proff nok til å ikke måtte rekke opp da! Den biten høres frustrerende ut 🙂

    9. Jernbanefrua..: Her var det ikke mer igjen av senga enn bunnen, men det er litt kult å få brukt den i hvert fall. Skal bare er ikke alltid bare-bare 😉 Godt vi er flere.

    10. Hmmm trodde bare det var jeg som hadde det sånn jeg… ting baller fort på seg når man kommer litt i siget. Mener å huske at det tok litt tid før måsagubben så at du hadde malt stua også?

    11. Det er jo faktisk umulig å bare gjøre én ting når man først setter i gang… Ble forresten skikkelig stilig den plankehaugen og sofakroken 😉

    12. Doc&Dask: Jepp! Enkel forskning viser at det er klin umulig!!! Mulig gubben hadde klart det da, han børster gjerne støv under teppet osv 😉

    13. Skal bare ja….sånn går det når en ser muligheter og ikke lar seg stoppe av noe som helst…skikkelig handywoman! Vart knallfint!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg