Smi mens hjernen er varm…

I to dager har gubben spretti opp av senga, i den grad en lettere småstiv og hobbyhypokonder av en måsagubbe er i stand til å sprette, og logget seg inn på sosiale medier før sola står opp, og fugger`n fiser. For gubben som til vanlig har et relativt avslappet forhold til sosiale medier, fikk blod på tann da innlegget om selvbruningskatastrofen og tsnunamipuppen plutselig tok av på nett, og høstet lesertall jeg aldri har sett maken til, og etter all sannsynlighet heller ikke vil se igjen.

 

( Når (endelig) det siste synlige beviset av selvbrunings-katastrofen er i ferd med å forsvinne fra håndflaten. O lykke! )

 

Plutselig synes han, som fnyser hver gang jeg legger ut en matoppskrift, eller bare titter skrått på meg her jeg sitter  på kveldene og koser meg med blyant, papir og tegningene mine, at blogging plutselig er dødskult likevel. Grunnen til denne akutte interessen er litt uvisst. Kanskje var det spennende for en litt utrent og møkkete middelaldrende gubbe å se noe stige så raskt til værs, (lesertallene altså) da det slett ikke er mye som stiger spesielt fort lengre her i måsahuset, eller så har han sett litt for mye reality-tv og fått det for seg at alle bloggere tjener fett med cash, og så for seg en førtidspensjonering med påfølgende paraplydrinker og høy partyfaktor på rød løper.

 

( Når gubben nesten kan hører millionene rulle inn! )

 

“Du må jo blogge i dag også”, skrev han på melding mens jeg var på vei til jobben i dag tidlig.

“Meh, tro`kke det, ha`kke no å skrive om!”, svarte jeg, og ruslet videre mot skolen.

“Jammen!!! Du må jo smi mens hjernen er varm!” tekstet han igjen. (Her er jeg litt usikker på om det er stavekontrollen på mobilen som ikke er helt frisk, eller om måsagubben faktisk tror det er slik ordtaket går. Jeg holder begge mulighetene åpne!)

Til tross for to dager som bloggdronning på toppen av lista har det verken vært rullet ut rød løper eller flommet over av champagne på jobben, men reaksjonene har ikke latt vente på seg, og mange, overraskende mange, er av samme oppfatning som gubben. At millionene vil renne inn bare man skriver litt til, og at sponsorer vil stå i kø så fort lesertallene stiger.

Men sannheten er, at selv om man treffer blink med et og annet innlegg, selv med noe så ubetydelig som en helt vanlig hverdag med noen små “arbeidsulykker”, så er det ikke for folk flest verken enkelt, eller ønskelig å leve av blogg.

For jeg har ikke mottatt et eneste tilbud jeg! Og her skorter det ikke på talenter, for å si det sånn. Jeg, som har bred erfaring med trøstespising på inn og ut-pust, som kan spiste flytende føde i stabilt sideleie uten å søle så mye som en dråpe, og som kan klemme ned seks sjokoladepunsjeboller med kokos uten å miste en eneste smule, burde jo være et prakteksemplar og en vandrende reklameplakat for både Maarud og Freia, men jeg har ikke fått så mye som en mail engang.

 

( Når du snorter kokos som en amerikansk rapper snorter kokain, men enda ikke har millionkontrakt med Freia! #DenFølelsen ! Så mye uoppdaget talent. )

 

Og grunnen er ganske enkel. Folk utenfor boksen, de som ikke faller innafor bloggbobla, de er ikke spennende nok.

Ei litt smådvask og overvektig dame fra bygda blir ikke millionær på blogg, selv om det oppbrukte og litt slarkete underlivet alene kunne reklamert for halve intimbeholdningen til Boots apotek. For denne dama kan ikke engang nyse uten å skvette, og det trengs mer enn en tube hårfjerningskrem for å fjerne bever`n som har vokst seg over alle trusekanter nå i vintersesongen. Men står det en apotektekniker og vifter med millionkontrakter på trappa mi? NEI!

For det skal mer til enn et heldig innlegg på toppen en dag eller to, og et A4 liv formidlet fra et lite rødt hus i skogkanten fenger ikke nok i lengden. Og det er helt greit! For hva er vitsen med å pynte på livet, om man trives godt med det lille man har, kun for å fenge andre? Mister man ikke seg selv, når hverdagshistoriene blir fiktive, og sannheten stadig må krydres? Når ditt liv skal dokumenteres for å fenge andre! For selv om det er artig at et og annet innlegg tar litt av på nettet, og engasjerer folk fra fjern og nær, så er det umulig skrive noe for hvermansen, dag ut og dag inn. ( Helt utrolig at noen bloggere klarer det, og ikke minst lever av det! Kudos! )

 

( Burde malt vinduskarmen, burde vaska vinduene, burde sluppet inn katta…men blogger jo, så det er viktigst å få tatt bilder først! )

 

For livet er ikke søte små barn i matchende lyserosa kjoler. Det er ikke evig nyforelskelse og lyserosa skyer. Det er ikke bare fluffy bløtkaker og stramme rumpeballer. I hvert fall ikke i denne kåken.

Her er det katter som hyler og vil inn gjennom vinduer som trenger en vask. Det er kjedelige hverdagsmiddager, og rotete ytterganger. Det er en håpløs og litt latterlig kamp mot kaloriene. Det er husmor-romaner og hockeypulver, jobb fra åtte til fire, og bena på bordet.

 

( Når du har bikka 40, og det er duket for en spennende fredagskveld! )

 

Og jeg elsker det, og jeg kommer til å fortsette å skrive om nettopp det, helt uavhengig av lesertall. Og om noen år, når jeg er gammel og grå, vil jeg kunne lete frem minnene på bloggen, og glede meg over minnene fra et levd, og virkelig liv.

Så får heller millionene utebli, og beholdningen av hårfjerningskrem og voksenbleier kan jeg stå for selv, og  bloggen  kan forbli som den er. En litt usminket og passelig kjedelig hverdag, på godt og vondt. Humor og tegninger, og tanker om alt og ingenting, uten at det må fenge alle til enhver tid. Bilder fri for filter og redigering, som synlig bevis på et helt vanlig liv, i en helt vanlig familie, i en helt vanlig bygd, for ei helt vanlig middelaldrende kjerring.

 

( Livet, sånn det egentlig er, og det er ganske så fint! )

 

Og helt til slutt, gubbeluren, pusen min, smukkasen i møkkete arbeidsbukse, nå har jeg smidd “mens hjernen er varm”, og blogga i dag og!

PS: Det blir medisterkaker til middag, og om du leser dette er det fint om du stikker innom Kiwi på vei hjem og kjøper en pakke buljong til sausen!

Vi blogges!

 

 

 

 

 

60 kommentarer
    1. Haha, du er kommet for å bli. Slutt og jobb, begynn å blogg med støtte fra Barne og Likestillingsdepartementet, Forbrukertilsynet, organisasjonen Redd Barna, Medietilsynet, Tilsynet for høy og lav moral og andre tilsyn 😉

    2. Avven: Haha! Tror jeg hadde gått på veggen om jeg skulle sitte hjemme og skrive hver dag 🙂 Men det “høy og lav moral” tilsynet, det hørtes spennende ut 😉 Trevlig helg til deg og dine 🙂 Her blir det hockeypulver og husmor-roman.

    3. Jeg var en av dem som leste innlegget om selvbruningskremen og min gubbe forstod ikke hvorfor jeg satt i stolen å gapskrattet mens tårene trillet. Om ikke millionene triller inn på konto så burde dine flotte historier med tegninger bli til en bok. Vi er nok mange kvinner som kjenner oss igjen og vi er helt vanlige og uten botox i fjeset og fillers i leppa og fett sprøytet inn i rompa! Det er hverdags kvinnen vi kjenner oss igjen i. God helg!

    4. Smi mens hjernen er varm??? Jeg har stor tro på at Ronny kan si noe sånt, hans barn og undom besto jo av å sitte på en Crosser å humpe i årevis, samtidig med innånding av løsemidler i fra bensintanken. Dette kan ikke være bare bra for å si det sånn. 🙂

    5. Det er så deilig å se et helt vanlig og helt ekte menneske på toppen av listene. Fortsett å være akkurat som du er, et friskt pust blant alle rosa skyer, botox og perfeksjon. Jeg håper på en bok med det beste fra livet i Måsahuset etterhvert. Jeg hadde kjøpt den – gjerne med autograf! 🙂

    6. Tore ØIIIIstein Fjeld: Og prisen for “Årets svigerfar” går til…Tadaaaa!!! Ligg unna bloggen min, pappa 😛 Jeg har noen historier om deg og 😉

    7. Tore ØIIIIstein Fjeld: Ser du skriver undom over her… Hvem av oss er løsemiddelskadet? Hilsen din kjære svigersønn 🙂 (dessuten synes du motocross/enduro er gøy, men du tør bare ikke innrømme det. Ref Martin sin seier i høst)
      Glad i deg Janne, kjør på videre.. 🙂

    8. Bloggen din er flott, den beste jeg har lest i alle fall, så artig og så godt skrevet, også om temaer som ikke er så artige, men som det er fint at noen tar opp, så hvis du skal få alt mellom to permer, så står jeg gjerne også i kø for å få autografen

    9. Er det du som har lagd de flotte illustrasjonene fra det morsomme blogginnlegget ditt? Isåfall; FORTSETT å illustrer innleggene dine på den måten! Det var knallbra 🙂 Kanskje få til litt større skrift og annen type font så blir det helproft.

    10. Anonym: Ja, illustrasjonene er mine. Bruker det i innlegg der vanlige bilder ikke egner seg. Finnes ikke fotogen, og noe bør man jo spare allmenheten for 😉 Hva skriftstørrelse og font angår er jeg så amatør som jeg kan få blitt. Har virkelig ikke peiling, men det er er et herlig tisdfordriv med denne bloggen da 🙂

    11. Lar bloggen din en stund og flirer så godt hver gang. Måten du skriver på og tegningene dine! Du er helt nydelig! Har lenge tenkt at flere bør få øynene opp for denne bloggen! Koser meg på dine vegne, nyt hockeypulveret og husmorlesestoff! God helg 😁

    12. Therese: Tusen takk kjære deg, for fine ord 🙂 Nå er kroppen nydusja, middagen fortært, og jeg skal krype opp i sofaen med pulver og litteratur 😉 God helg til deg og 🙂

    13. Jeg har sagt det før, å sier det igjen. Vi trenger slike som deg!
      Du er motstykke til alle rosabloggere og andre mennesker som føler de må fremstå som noen andre enn det de egentlig er. Å det er så trist synes jeg.
      Så du er perfekt Janne, og din familie. Dere er perfekte, for dere er akkurat den dere er. Så enkelt men allikevel så vanskelig i dagens samfunn.
      Nei….stå på du. Du er digg!

    14. Hehe.. Eg leste nettopp innlegget du drog te himmels med.. Og, plutselig så forstod eg gjerna koffår folk skrive te meg, at de ser føre seg det eg skrive.. For kvart ett sekund eg brukte på å lesa detta innlegget ditt, det va dei mest lattervekkande sekundane te nå, i mitt 44 åriga liv..
      Og ja.. Eg såg det føre meg som om det va ein film så gjekk øve netthinnene ..
      Gudhjølpe meg og herrens hærskare ka eg lo.. Eg lo så kraftigt at Mini’en nesten blei skremt.. Der han satt å kikka på barne tv, ved siden av meg.. Mens eg rista som ein vaskemaskin med knekte foringar og kast i akslingå..
      Eg prøvde å ha litt høgtlesning for Kånå, men måtte bare gi opp.. 3 ganger forsøkte eg å lesa innlegget ditt høgt for Kånå, før eg ga opp og ga hu telefonen, så hu fikk lesa sjøl..
      Me bloggerar e gjerna ikkje så flinke te å skryta av kvarandre.. Men, eg kan ikkje huska eg har lest nåke som e så godt skrevet, eller beskrevet, i mitt liv..
      Jøje meg, altså.. Her må eg rett og slett bare begynna å følga med videre.. Heilt klart..
      Rett og slett fantastisk.. !!! =D

    15. Frode: Tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding. Jeg klarer liksom ikke helt å forstå hvorfor akkurat det forrige innlegget tok sånn av, da det bare er et i rekken av mange innlegg jeg har tegnet og skrevet, men at det er artig, det er helt klart 🙂 Nå skal jeg jammen meg ta turen innom bloggen din, og lese litt der. God helg, til deg og dine 🙂

    16. Helt herlig.Hanne!!! Fredag igjen i dag og å lese selvbruningsfadesen var fantastisk!! Jeg lo så jeg nesten tissa på meg. Måten du fremstiller det på er av høyeste klasse. For noen bilder. Hva gikk gjennom hodet ditt da du så deg i speilet tro?:). Og første plass på blogglista!! Nå ser rosabloggerne hva vi vanlige dødelige synes er interessant å følge med på. Så glad på dine vegne. Stå på videre. Du er sjefen i bloggverdenen. Riktig god helg!

    17. Bjørg: Off, speilbildet skapte rett og slett panikk, og ordforrådet mitt vokste i takt med fortvilelsen. Viste ikke a jeg kunne så mange stygge ord je…tror jeg fant opp noen nye og 😉 Hadde to dagers opphold uten ulykker før jeg tryna foran en uniformert kjekkas i dag…virkelig ikke min uke. Måtte helgen bli rolig, og fri for kriser 😉

    18. Det er en grunn til at du er den eneste bloggeren jeg følger fast! 🙂
      Innlegget som gikk til topps er bare ett av mange gode. Blir nok ikke siste gangen vi ser deg på toppen av den lista! 🙂
      God helg!

    19. LOL Måtte stoppe når jeg begynte å gispe etter luft, men jeg fullfører i morgen.
      Gratulerer med topplassering! Så herlig! Og så velfortjent! <3

    20. Aner jeg en ny historie her…????:)))))
      Gleder meg allerede jeg. Håper resten av helgen blir fri for katastrofer. Kos deg masse sammen med de herlige gutta dine. Tror de er veldig stolte av deg alle sammen:). Dere er så vakre på alle måter og det er så koselig at dere deler den usminkede hverdagen med oss.

    21. Bjørg: Tusen takk, kjære deg 🙂 Og ja, kanskje jeg bør tegne det litt ugrasiøse fallet og formidle den historien også…må bare komme til hektene først 😉

    22. Lisbeth: Tror det skal en stor porsjon flaks for å havne på toppen igjen, men det er jo heller ikke målet. Gøy var det, så lenge det varte 🙂 Ønsker deg en super helg 🙂

    23. Haha, eg ler! Takk for tidenes kveldsunderholdning. Eg sitter i sofakroken og ler høgt for meg sjølv, mens mannen sender meg skråblikk og lurer på kvifor eg ikkje følger med på filmen han har satt på.
      Herlig, rett og slett!

    24. Hahaha utrolig artig og morsomt innlegg 😉
      Du skriver meeeeget treffende om livets situasjoner…liker måten du skriver på !!!
      Stine

    25. Veldig bra…veldig bra. Det er moro å lese bloggen din. Du har som mange andre, en normaldag. Så sant, unger i rosa tyll, et glansbilde av hus, hjem , og unger. Slett ikke nødvendig, for å få innhold i bloggen. Det har du! Takk for at bloggen din finnes. Du skal være litt forsiktig med, ” smi mens hjernen et varm”. Tror nettopp hjernen til andre er overkokt. Vi ser resultatet av det. ” store overskrifter, og null innhold. Du som har et liv med jobb utenom, det er du som fenger. Fantastisk

    26. Så gøy, en orange-blogger blant alle de rosa.
      Noen hadde delt innlegget ditt om å ikke rulle til venstre, og det var virkelig morsomt. Måtte lese det for Gubben, som lo godt.
      Kommer til å følge bloggen din heretter, selv om du er topp-blogger… De plastic-fantastic livene til de som vanlig troner på bloggtoppen interesserer meg ikke.. Mange gode blogger som aldri er på toppen.
      Hadde et innlegg som tok litt av i januar, Og jeg som ligger på rundt 20 -30 lesere bikket plutselig 21.000. Jeg skjønte ingenting . var innlegget Så bra? Men det var vel noe som traff noen….
      Gratulerer med topplasseringen. Velfortjent

    27. 😂 😂 Da skal vi jaggu passe på og smi mens hjernen/hjernet er varmt! Vi kan sende deg noen produkter blant annet selvbrunings krem😂 ansiktskrem, kroppsoljen og såpe til gutta fra Rosenserien Norge. Dette er økologisk hudpleie produkter som er bra for miljøet og måsafamilen som trekker inn bensin og olje i lungene og hjernen😉 Super bra blogg! 😂

    28. Gro Anita Kjer: Hahahaha! Ja,for selvbruningskrem har jeg jo så himla gode erfaringer med 😛 Fortsatt oransje inne i hendene og inne i ørene… Men økologisk er alltid bra 🙂

    29. Brit: Toppblogger for en dag. Veldig artig, men neppe varig. Nå skal jeg spise frokost(eller sjokolade), og så skal jeg ta meg en tur innom bloggen din. Ja til flere små hverdagsblogger,det finnes så mange fine 🙂

    30. Mette larsen: Tusen takk for koselig tilbakemelding, Mette,og fornuftige råd. Jeg tror hjernen skal få kjøle seg ned litt ja, for det er fint å bare nyte hverdagen, og skrive om de små tingene. I dag blir det hyttebygging i skogen med den yngste poden,og kanskje litt kakebaking. God helg 🙂

    31. Dette er den eneste bloggen jeg leser., men til gjengjeld nyter jeg hvert innlegg fullt ut! Herlig befriende, og gjenkjennende for oss som er forbi det overfladiske stadiet og lite selvhøytidelige. Du lyser definitivt opp hverdagen til en sambygding!

    32. Totti: Tusen takk, det er virkelig gøy å høre at det finnes et lite bloggmarked for oss som har passert ungdomsstadiet også 🙂

    33. Jeg synes du har vært ganske stor før du føyk helt til topps også jeg 🙂 men dette tok jo helt av 🙂 Er det noen som fortjener topplassering, gjerne på livstid 😉 så er det deg. Jeg liker aller best innlegg med tegninger, om hverdagsfolk, og fulle av selvironi 🙂 Vel fortjent <3

    34. Jeg er en av de som har fått øynene opp for bloggen din gjennom deling på FB. Fikk fullstendig latterkrampe over selvbruningshistorien m.m., og har lest den flere ganger mens lattertårer har rent. 🤣🤣🤣 Men det som også har vært morsomt, er å lese alle de humoristiske kommentarene fra andre. Gjett om jeg skal fortsette å lese både bloggen din OG kommentarene! 👍👍

    35. Emay: Så gøy at du fant veien hit til mitt lille skriveri og fristed 🙂 Og tusen takk for at du la igjen en kommentar. God helg 🙂

    36. frodith: Tusen takk for det. Topplassering på livstid er nok utelukket, men det var gøy så lenge det varte. Jeg feiret med en iskaffe og rensing av sluket på badet 🙂

    37. En feiring det lukter hverdagsblogg av 😀 Ha en strålende lørdag Janne, og unn deg en iskaffe til 🙂 Og tegn masse, det er noe av det morsomste som finnes. Å tegne 🙂

    38. Takk igjen for hverdags morro fra Måsahuset😀 Er du på utkikk etter litt spons så sponser jeg gjerne litt smør, mel og slikt hvis du fortsetter slik du har gjort hittil og ikke faller i samme felle som så mange andre bloggere, de utleverer sine små barn på en særdeles ugrei måte, kommer med tull og fanteri som ikke holder mål, kun for disse hersens «klikkene»😒 En blogg hvor vi alle kan kjenne oss litt igjen i, fantastiske oppskrifter skrevet av ei helt vanlig frue på Måsan med beina godt planta på jorda er det som slår ann! Ha en fortreffelig helg der «nede»😉

    39. Arianne: Hehe 🙂 Tusen takk for tilbudet, men så mye baking som det blir i måsahuset tror jeg det er best å fortsette med storhandel av bakevarer i Sverige på månedlig basis, så omtrent på lønningsdagen 🙂 I dag blir det eplekake,og bakst av matpakkebrød for hele uka. Ha en nydelig søndag 🙂

    40. Er det noen som fortjener millioninntekt for å blogge så er det deg! Makan til underholdning😊 Gleder meg til hvert innlegg jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg