Sterke, flotte kvinner, og en liten giveaway.

“Visste du at det snart er morsdag?” Den yngste poden hadde plukket opp posten i postkassa etter skolen, og viftet med et reklameblad mens han sparket av skoene, og hang skolesekken på knaggen.

“Ja!” svarte jeg. “Det visste jeg. Jeg tror det er neste søndag!”

Til “tøffe” gutter å være, med utpreget stor sans for motoriserte kjøretøy som går altfor fort, til å være pjokker som digger alt som potensielt kan ende i skrubbsår, hjernerystelse, punkterte lunger og bristet halebein, og med en forkjærlighet for bråkete heavy metal og skikkelig 80talls puddelrock, er de ganske så myke unge menn, alle sammen.

“Blir du lei deg på sånne dager, du vet, fordi du ikke har noen mamma lenger?” spør han, og gjemmer reklamebladet litt bak ryggen, mens han ser spørrende på meg.

“Nei.” svarer jeg, og kjenner at det faktisk er helt sant.

“Kors på halsen?” sier han.

“Kors på halsen og ti kniver i hjertet!”, svarer jeg, også ler vi litt, for det er jo ingen som sier sånt lenger.

 

( Mamma. 20 år med morsdager rakk vi, men minnene varer evig. )

“Men helt serr mamma? Er det ikke litt trist engang, å ikke ha en mamma på morsdagen?” Han vil liksom ikke helt tro på det. Enda vi har snakket om det mange ganger. At etter noen år går sorgen over i savn, og savn trenger ikke være noe trist. Det kan bare bety at du en gang hadde noen i livet ditt, noen så snille og gode, at de er verdt å savne. Savn betyr rett og slett at du har elsket.

Selvfølgelig har det tatt tid å komme dit. Det er aldri riktig at unge mennesker blir syke, og dør. Men det skjer, og det skjedde oss. Og jeg lovet henne, den kloke mammaen min som visste at det ikke var mange dager igjen av hennes liv, å virkelig leve mitt!

Så om jeg savner å ha en mamma?

Nei, og ja. Jeg savner henne! Jeg savner min mamma, fordi hun var henne, med alt det fine det innebar. Og om jeg kunne velge, ja så ville det vært fantastisk om hun var hos oss fremdeles. Om guttene fikk bli kjent med henne. Om Ronny virkelig hadde fått lært henne å kjenne. Om vi kunne spart mormor og morfar for den store sorgen det er å miste et barn. Men om jeg savner å “ha en mamma”?.

Nei, det går fint, og det forklarte jeg minsten. Enda en gang.

Det går fint, fordi jeg har så mange andre flotte, sterke, vakre kvinner i livet mitt. Noen som passer på meg når jeg trenger det.

Lenge fikk jeg beholde verdens beste mormor. En nydelig gammel dame som var redd for ulv, influensabakterier og kald trekk. Som ringte nesten hver dag bare for å høre stemmen min, og som karret seg på bussen med rullatoren full av skoleboller og sjokolademelk, slik at hun kunne tilbringe noen timer på Bjørkelangen hver uke, mens gutta var små.

 

( Et levd liv. Slitne, gamle hender. Forbilde. )

 

Jeg har bestemor på Sørumsand. Hun som oppdro fire barn mens hun jobbet fullt. Hun som arbeidet til hun var langt over 80. Hun som er tøff, og real, og nesten brutalt ærlig. Hun som lærte meg å bake smultringer, og stoppe sokker, og å jobbe for det jeg tror på.

 

( En farmor og en mormor. Fantastisk flotte rollemodeller, begge to. )

 

Jeg har en bonusmamma som steppet inn, og ble mormor for gutta mine. Hun som elsker de bare slik en mormor kan, med hele hjertet. En som ikke er redd for å ta de litt tøffe samtalene, eller å vise sinsårbare side. En som kan snakke både på inn og ut-pust. En som lytter når jeg snakker, virkelig lytter.

Jeg har tante Mariann, mammas søster. Hun som bare gjør. Hun som er sterk, arbeidsom, kreativ og raus. Hun som ordner opp, tar affære, og viser vei. Hun som er så raus med komplimenter, og når hun sier “Så flink du er!”, så tror jeg på det.

Jeg har venner. Sterke kvinner. Sårbare kvinner. Rause kvinner. Venner jeg lærer av, og som lærer av meg. Som jeg kan le sammen med, til jeg nesten knekker og tårene triller. Som jeg kan gråte sammen med, og som trøster, om ting er vanskelig.

 

( Vakreste mormor. Som jeg savner varmen hennes. )

 

Så nei. Morsdag er verken trist eller vanskelig. Den er ingen stor merkedag her i måsahuset, men ikke fordi den er trist. Og om jeg hadde villet feire, ja så hadde jeg gjort det. For jeg har mange kvinner i livet mitt som fortjener oppmerksomhet, som fortjener en feiring.

Så lurer jeg på da, om du kjenner en slik kvinne. En mamma, eller en morsfigur. En dame som gjør deg glad, bare ved å være seg selv. En kvinne som fortjener en oppmerksomhet i forbindelse med morsdagen. En flott dame som du og jeg kan glede litt, med en liten oppmerksomhet.

Gjør du det kan du bli med på en liten giveaway, og glede nettopp den du har kjær.

 

Pakken du kan bli med å gi bort inneholder stort og smått en real kvinne verdig. Hva kan du se på bildene under.

 

 

 

 

 

 

Du kan legge igjen en kommentar her på bloggen, eller på bloggens facebookside under innlegget som linker til dette innlegget. Tagg gjerne den du er glad i, og om du vil, si gjerne noen gode ord om akkurat henne. Bli med å spre litt glede.

En vinner trekkes mandag 5 Februar, og sendes så fort jeg har et navn og en adresse.

 

 

Jeg håper livet ditt er fullt av sterke, flotte kvinner.

Vi blogges.

 

 

22 kommentarer
    1. Rause Janne!
      Det er alltid hyggelig å lese dine blogginnlegg…
      Min mamma har født 5 barn og er ei tøff dame som fyller 84 år i sommer. Ho bor på hytta si i ei veiløs bygd stort sett hele året og kommer seg til og fra ved hjelp av en ATW.
      Tøffere mamma må man lete ei stund etter ❤️
      Ønsker så gjerne at hun kunne fått en hilsen fra deg….
      Fredagsklem fra Helle

    2. Åååå jeg ønsker av hele mitt hjerte at min Tante Anna kunne ha vunnet litt oppmerksomhet😍hun har ingen barn selv men er “reserve,” for mange. Vet ikke om mange som bryr seg som hun😘

    3. Så koselig innlegg! <3
      Min kjære, gode mamma fødte seks barn. Tre av oss fikk vokse opp og fikk en herlig barn- og ungdom hjemme på Fosen-halvøya. I de vanskelige tenårene fikk jeg anorexi, som fulgte meg i fem tunge år, og uten mammas støtte, vet jeg ikke hvordan det ville ha endt... <3 Etterhvert flyttet alle barna langt bort, pga kjærligheten. Jeg fant min i Slovenia, søstra mi falt for en amerikansk soldat som var på øvelse på militærbasen noen km. fra oss, og hun flyttet etter ham til USA. Broren min ble boende i Norge, men på Vestlandet, 720 km. hjemmefra, så mine foreldre må klare seg selv på sine gamle dager... Vi møtes så ofte som vi kan, men med de laaaange avstandene sier det seg selv at det ikke blir så ofte... Mamma fikk forresten beholde sin egen mor fram til for 4 år siden, da fantastiske "mor" døde, 101 år gammel, og sprek til det siste!
      Hadde vært kjempekoselig om mamma fikk denne oppmerksomheten på morsdagen! 🙂

    4. Gratulerer med kommende morsdag selv! Håper de mannlige beboerne i «Måsahuset» gjør litt stas på deg neste søndag:-) slik jeg leser bloggen din så gjør de stas på deg hver dag i form av å ha med kompisene sine hjem og stolt viser frem mammaen sin! Det er stas å få ta del i livene deres på denne måten, ingenting er som ungdommer rundt et romslig og raust bord hvor det bugner av hjemmebakst! Jeg har også en slik mamma, ei som ikke var rik på materielle ting men ga av seg selv i form av tiden sin, ikke bare til meg men også til mine venner. Døren var alltid åpen, uansett hvor sent det måtte være. Mamma var den som lyttet og pappa var på kjøkkenet og ordnet mat til oss, det er nok en av de mange tingene jeg satte og setter stor pris på! Slik er mamma fortsatt også som bestemor, der har det bodd barnebarn så de slapp å stå opp kjempe tidlig for å ta buss da barnebarnet bodde nesten litt slik der ingen skulle tru…;-) jeg har jo takket mamma selv og skal selvfølgelig feire henne på morsdagen men det hadde vært ekstra stas om du ble med på å gjøre stas på henne:-)

    5. Mamman min kunne trenge en sånn pakke. Fikk diagnose lungekreft i desember. Vi håper på godt utfall. 😍

    6. For en hyggelig ting å gjøre!❤. Jeg kjenner flere som hadde fortjent denne gaven. Men jeg tror min pappas venninne, Anne Elisabeth Gulseth, hadde satt stor pris på den. De to holder hverandre med selskap, reiser sammen og passer på hverandre. Jeg synes pappa var veldig heldig som traff ei slik god dame etter at mamma døde. Det jeg setter mest pris på med Anne Elisabeth, annet enn det jeg alt har nevnt, er at hun bryr seg om barna mine og meg, sender oss smser, inviterer på besøk og viser interesse. Det betyr mye for meg siden min egen mamma døde rett før jeg fikk mitt første barn.

    7. Nei, ikke nå lenger. Min mor døde i september og skulle feiret sin 76-årsdag medio februar. Nå var aldri mors- og farsdager en ting i min barndom, men det er likevel trist. Og også en sorg i livet fordi jeg ikke selv har blitt mor.

    8. Åh, jeg har flere flotte kvinner som er viktige i livet mitt. Feks mamma, som stiller opp for både meg og barnebarna så godt hun kan, selv da hun hadde mistet sønnen sin og selv om hun bor i annen landsdel. Min gode venninne i nord, som fikk kreft i fjor – og ble ferdig med kreftbehandling rett før nyttår. Tøff som f! Min gode venninne her, som viser så mye omtanke for barna sine, som viser hun bryr seg om oss andre rundt seg – selv når hun har mer enn nok med seg selv. Min gode venninne bare en kort kjøretur unna. Vi ble kjent da vi stod midt oppi det verste vi begge hadde opplevd, og har knyttet et nært vennskap siden. Skulle jeg vinne tror jeg at jeg må dele premien mellom disse.

    9. Hurra for hverdagslykken du deler på bloggen! Er så fantastisk å lese om små og store øyeblikk som skjer i måsahuset. Takk for all inspirasjonen du og guttene gir med humor, sarkasme, småprosjekter, oppskrifter og ikke minst bilder av de fantastiske bakeverkene du lager som hver en gang fører til vann i munn 😋 Jeg ønsker at min gode mamma skal få gleden av denne pakken, ettersom hun er en fantastisk person som setter alle andre enn seg selv først. Med smerten av tapet av både mor og far i 16års alderen har hun alltid latteren på lur, en god klem og råd bare en mamma kan komme med. Har denne fantastiske mamman min klart å oppdra 4 krapyl som sikkert har gått henne på nervene mer enn 1 gang. En mester i å vite hvor ting har tatt veien hen og hvordan gjennomgå snakk om Volvo og biler dag inn og dag ut. Heldig som vi var fikk vi ha henne hjemme hele barndommen og lukten av nybakte brød og gjærdeig var noe som titt og ofte hang i veggene hos oss også. Jeg syntes hun fortjener ein liten ekstra oppmerksomhet til morsdagen ❤

    10. Rødhette: Så vondt å lese. Jeg håper likevel du har mange andre gleder i livet ditt,og klarer å finne noe godt med hverdagen. Stor klem til deg.

    11. Jeg synes min kjære svigerdatter fortjener en oppmerksomhet. Hun bærer mitt første barnebarn og sliter med ekstrem svangerskapskvalme. Men selv om hun har spydd i seks mnd nå er hun like blid og hjelpsom som alltid. Hun er et lys i livet mitt som jeg verdsetter fryktelig mye.

    12. Elisabet: Blir så glad når svigermødre og svigerdøtre kommer godt overens 🙂 Herlig, og lykke til med det kommende lille familiemedlemet 🙂

    13. Ønsker til meg selv! Trenger noe som lyser opp hverdagen når seinskader etter kreftbehandling tar alt av energi

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg