“Skal bli godt med hverda`n!” ,sa dem!

“Det skal bli godt å komme i gang igjen”, sa folk. “Blir fint med hverda`n!”

Og jeg, dum som jeg er, sa meg enig.

Men det var ikke det!!!

Det var ikke godt å komme i gang igjen. Det var rett og slett smertefullt, skikkelig fysisk vondt!

Uvisst av hvilken grunn sover jeg alltid dårlig den siste natten før jobb, sånn etter en ferie. Om ferien var kort eler lang spiller ingen rolle, jeg sover alltid dårlig den siste natten. Så da klokka ringte kl 06.30 i dag tidlig hadde jeg allerede fingeren på «av-knappen», og lo hånlig av alarmen. Jeg hadde jo vært våken i flere timer allerede.

 

( Fremme på ærbe, og mer blodskutte øyne enn en oppdrettslaks dratt for fort opp på land! Blir ikke no bloggansikt av sånt, si! )

 

Greit nok, tenkte jeg da jeg lot varmt vann spyle over en litt øm kropp i dusjen, noen minutter lenger enn jeg egentlig pleier. Da kommer jeg ihvertfall til å få en opplagt start på ei litt kort arbeidsuke. Men like fort som den tanken hadde forlatt hodet kom trøtten tilbake, og mens jeg stod ved kjøkkenbenken og smurte matpakker kastet jeg lange blikk mot tre-seteren i stua, og det deilige pleddet. I et siste desperat forsøk på å se mer våken ut kastet jeg på meg et lag maskara på øyevippene før jeg kledde på meg og trasket på jobb. Ikke det at det hjalp stort, for med sur vind og sidelengs snøfall så jeg mer eller mindre ut som en våt og litt skremt vaskebjørn i det jeg ankom skolen.

 

( Oppe og på vei til jobb i snøstorm. Farvel juleferie, høy pannelugg, powernap og kald ribbe-frokost. Hallo hverdag! )

 

På kontoret var det høy stemning. Hurrameg-rundt og godt nyttår fra alle kanter, og ja, som alltid var det et par som bare måtte slenge med leppa. «Nei, nå skal det bli godt å komme i gang igjen dere!»

Men snø i luggen, maskara på kjakan og poser under øynene på størrelse med de blå plastikkbagene fra IKEA vekslet jeg mellom lysten til stemple de alle som idioter og grynte «Hold kjeft a!», eller joine koret, se positivt på det, og tenke at hverdagen tross alt er aller best.

Jeg valgte det siste, og det gikk for så vidt over all forventning. Jeg trakk pusten dypt, tørket rennende maskara av ansiktet, hevet skuldrene, og smilte, helt til ut i andre økta da jeg husket at jeg hadde glemt matpakken, og at den halve litt brune avokadoen jeg hadde spist til frokost neppe ville holde sulten på avstand ut dagen.

 

( Når du er så trøtt at du prøver “Tom og Jerry” metoden for å holde deg våken på ærbe! Ps til sjefen: Jeg har gjort jobben min i dag også altså! )

 

På vei til kantina for å kaste enda et nyttårsforsett på bålet, og kjøpe en vaffel, innså jeg at lommeboka også lå hjemme på benken og holdt matpakka med selskap. Og kombinasjonen minimalt med nattesøvn, og sulten mage, gjør ikke akkurat underverker for arbeidsmoralen, eller humøret.

Helt håpløst var det jo ikke, for selvsagt var det fint å se både kollegaer og de flotte elevene igjen, men det må jo være lov å si at første arbeidsdag etter en ferie er litt brutalt også? Når hodet er tungt som bly, og kroppen rundt lunsjtider er forhåndsinnstilt på pepperkaker og powenap. Når pakka med tørt knekkebrød på kontorpulten er en lusen erstatning for kald ribbe og majones, og olabuksa gnager i midjen som har blitt litt for godt vandt med bukser i stretch og flanell, da må det være lov å lengte tilbake til late helligdager eller? Og tenke at det var ikke såååå himla godt å komme i gang igjen!

 

( Akutt ansiktsløfting, uten narkose. Lurer på hvorfor ingen bloggere har tenkt på dette før. Regner meg jeg blir en trendstarter nå! )

 

Men i morra, da blir det bedre. Da er det bare to dager igjen til helg og bukser med strikk i livet. Og i mellomtiden skal jeg surre meg godt inn i et teppe i sofakroken, drikke en deilig kopp varm te, spise den matpakka jeg glemte på benken i dag tidlig, og se frem til en god natts søvn.

Og når sant skal sier smaker både matpakka, teen og hjørnet i sofaen mye bedre etter en arbeidsdag, så sånn sett var det jo for så vidt greit å komme i gang igjen også. Det er jo litt fint med denna hverda`n!

 

( Når du har gjort deg fortjent til den lille luren før middag. Verdt det ass! )

 

Men jeg gleder meg til helgen altså. Og til neste ferie!

6 kommentarer
    1. Det er rart med den siste natta før det er jobb igjen, lurer på hvordan de har det de som jobber netter? Jeg har også kommet til den samme konklusjonen om at hverda’n er oppskrytt. Kunne tenkt meg sju dagers helg jeg… Godt nytt år sier dem, men med nytt år følger også en ny hverdag da forhåpentligvis?

    2. Lillian: Jeg har jobbet netter i mange år,og det ble jo en vanesak. Nå kunne jeg ikke tenkt meg det synes det er godt med kvelden fri og netter i egen seng. Lurer fælt på hva det er med den disse ferienatten altså. Har vært sånn så lenge jeg kan huske…

    3. Hm,komme i gang lissom,hvem har sagt at det er så viktig?Skynde seg langsomt er mitt motto……i hvert fall akkurat nå🤣Godt nytt år fra vestlandet😀

    4. Ja det er alltid tungt å komme tilbake…phhuu fri hele romjula og bare slappet av og stappet i seg masse snop fra gaver og innkjøp etter harryhandel..ikke rart man er litt ut-av-seg-sjæl når hverdagen kommer sånn “brått”. Og så kommer du på jobb, lettere lite utsovet – som deg sover og jeg dårlig siste dagen før jobb etter ferie..og du bare ser deennn haugen med papirer som venter…oohh (h)jul med din glede..jeg triller hjem igjen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg