8.Desember – Gammelt nytt.

Da vi for noen år siden ryddet hele mormorhuset etter at hun døde, kom vi over en pose gamle aviser. Det var hovedsakelig lokale aviser, pluss et par utgaver av Aftenposten, og noen få ukeblader. alle datert et sted mellom 1955 og 1958. Hvorfor akkurat disse avisene og bladene ble tatt vare på er det ingen som vet, og litt lett detektivarbeid med gjennomlesing av alt gav meg heller ingen hint.

 

I snart tre år har avisene ligget i posen her hjemme hos meg. Jeg har ikke klart å kaste de, da alt som er gammelt og litt slitt har en egen plass i hjertet mitt. Jeg får meg liksom ikke til å kaste noe av historie, og akkurat disse avisene, med alle sine gamle nyheter og reklamer er jo ren nostalgi, og med en aldri så liten bit med fasinerende lokalhistorie. Jeg kan ikke fortelle deg navnet på halvparten av kommunens lokalpolitikere, men vet godt hvem den nye overlegen var på Lillestrøm sykehus i 1955, jeg vet hva rens av herrefrakker kostet i Ullensaker i 1956, og jeg kan alle filmene vist på Strømmen kino i 1957 på rams. Det er da i det minste noe, om enn kanskje ikke matnyttig informasjon akkurat nå. (Eller nu, som de sa på den tiden. )

 

Tre ukeblader og en avis henger i glass og ramme på veggen. Bladene fordi de er så dekorative, med sine vintage forsider, og avisen rett og slett fordi denhar artikkel om akkurat Liermosen, og stedet her hvor måsahuset står. Resten har som sagt ligget i posen, uten a jeg het har funnet ut hva jeg vil bruke de til. Ikke det at de nødvendigvis MÅTTE brukes til noe, men jeg synes jo egentlig at de er for fine til å ligge bortgjemt i en pose. I tillegg til å inneholde en rekke nyheter og reklamer som sikkert den gang, på midten av 50-tallet var av betydning, men som i dag virker passe latterlige, har de sånn herlig gammels skrift og en patina bare gamle papirer kan få.

 

Fra den tiden vi var litt mer politisk ukorrekte, og kledde oss opp i håndsydd kanin og oppdrettsbever.

 

 

“Flink husmor søkes som vikar”…  Prøv å sett inn en liknende annonse i dagens avis da vel?!

Og midt i en sånn høytlesning en ettermiddag for meg selv (det viser seg forresten at det er nærmest umulig å lese gamle aviser uten å bruke sånn rask og presis “filmavisen-stemme!!!” anno 1945) slo det meg!! Julepynt! Gamle aviser er jo stilig som julepynt! Eller juledekor. Med den gamle patinaen sklir de jo rett inn som små dekorelementer i en sånn litt gammeldags og ganske glitterfri jul!

 

Altså, vi snakker grovis eller??? Vitsemakerne på 50 tallet, hvor tok de det fra lissom? Thomas Gjertsen, gå og legg deg, det er en ny komiker i by`n! #ironi

 

Derfor er hele måsahuset nå stappet av gammelt nytt. De står, og ligger, og henger, og er surret sammen med all den gamle pynten, og skaper en sånn litt lun og nostalgisk julestemning i kriker og kroker.

 

Juletrekjeglene har jeg jo allerede vist frem, og akkurat den av en gammel avis synes jeg var så dekorativ i seg selv, at det ikke var behov for mer pynt på den. Jeg tror det må være caligrafien i toppteksten jeg har forelsket meg helt i. Sirlig og vakkert, nostalgisk herlig.

 

Når man skal fikle med gamle saker vil man jo helst ikke at det skal ødelegges av ting som tape og stifter. Derfor tok jeg frem gamle stempler og forseglingslakk. Nå brukte de vel strengt tatt ikke det lenger på 50-tallet, med det ser utvilsomt bedre ut på e gammel avis enn ei feit remse med gaffatape!

 

Flere aviser ble rullet sammen til kremmerhus. Noen blir liggende i måsahuset som pynt på bord og benker, andre brukes som julegaver. De fylles med hjemmelagede småkaker, konfekt og karameller. Fine julegaver i seg selv, eller ved siden av en flaske gløgg eller vin. 

 

Gamle nyheter, og sjokoladefylte havrekjeks.

 

 

Et par sammenrullede aviser har fått plass på juekortsnora i trappegangen, der det tidligere så enslige julekortet fra naboen i dag morges fikk selskap at et nytt julekort. Og ikke et hvilket som helst julekort heller. Et nydelig julekort med motiv som oser av nostalgisk norsk vinterstemning ,der har en bloggleser tatt seg tid til å skrive verdens koseligste julehilsen, og sende den til måsahuset. Dermed er årets første julekort (som har kommet med postmannen) i måsahuset, og nå henger det på snora, og gjør meg glad hver gang jeg går forbi. (og enda gladere hver gang jeg leser det. Rørt og gad!) Tusen hjertelig takk Anne Berit.

 

 

I en hjemmesnekret blomsterkasse i det store stuevinduet har små juletrær fått besøk av en liten haug sammenrullede gamle nyheter. Jeg synes patinaen på avisene passet så godt til både trekassa og plantene.

 

Avisduk. Sammen med et lite geiteskinn gjør en gammel avis nytten som “duk” under et dekorfat på salongbordet. Sammen med de gamle bøkene, litt blomster, fattigmannssølv og lys skaper det en lun og fin ramme på juledekoren.

 

Ved peisen henger tre aviser i en gammel julestrømpe, sammen med den gamle LP-singelen som tas frem hver jul. Et litt andreledes innslag blant julepynten kanskje, men ganske fint likevel.

 

 

Potteskjuler. Måsagubben kjøpte to julestjerner forleden, og de har blitt stående på kjøkkenbenken i mangel på brukbare blomsterpotter. Derfor fikk to aviser jobben med å skjule et par aldeles gyselige glitrende lilla blomsterpotter som ikke passet inn noe sted. En stump hampetau holder avisen sammen, og når jula er over kan den fint brettes sammen og puttes tilbake i skuffen.

 

Så viser det seg at slike gamle nyheter er fint som gavepapir også, og jeg har pakket inn flere julegaver med avisene. De blir jo nesten som en lite dekorasjon, og kan fint ligge fremme her hjemme til pynt i førjulstiden, før de avleveres nye eiere. Her er likørkonfekten til a bestemor pakket inn i lokale nyheter fra 1956, det året hun fikk sin første av fire sønner, og dekorert med litt jutetråd, snop, og en grankvist.

 

Ser du? Passer jo ikke med lilla glitter i måsahuset. Ikke denne jula ihertfall. Gamle aviser derimot, det passer inn.

 

 

Og sånn helt på tampen. Kjenner du noen som er født på følgende datoer, og kunne hatt glede av å lese nyhetene fra akkurat den dagen de kom til verden? Da kan du jo legge igjen en beskjed til meg, så skal de få rykende ferske (ikke egentlig) nyheter i posten.

14. Mars 1956 (Akershus)

17. Oktober 1956 (Akershus)

2. Januar 1956 (Akershus)

31. Oktober 1958 (Aftenposten)

 

Møkkanissen er i godt humør, og viser hvordan fødselsannonsene så ut “i gamle dager”!

 

Dagens julehilsen går rett og slett til alle de flotte og sterke kvinnfolkene som har banet vei, og sørget for at jenter i dag ansees som så mye mer enn pels-syersker og husmor-vikarer. En ekstra julehilsen til Anne Berit som sendte det nydelige kortet, og gjorde meg å glad, og til Anne Lise som bestilte fjøler fra måsaguttas snekkerverksted. Det er noe helt eget ved egentjente lommepenger, og særlig nå før jul. Du ble utvilsomt dagens heltinne i gutteflokken. God jul.

Ønsker alle som titter innom en  god porsjon rykende ferske gladnyheter, og en aldeles nydelig Desemberdag.

6 kommentarer
    1. Det er nok bare fantasien som setter en stopper på gjenbruk. Riktig dekorative ble de! Ha en fortreffelig førjulstid alle i måsahuset!

    2. Så fint at kortet kom frem. :o) Du har det så koselig i Måsahuset – mye koseligere med sånn ordentlig julepynt enn alskens glitter og stæsj. :o) *klem*

    3. Anne Berit: Tusen, tusen takk for nydelig julekort med fin julehilsen. Jeg smiler hver gang jeg går forbi det der det henger på snora 🙂 Julens fineste overraskelse <3 Ønsker deg en fin adventshelg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg