3 Desember. Nisseboller.

Desember assa!!! Den store bakemåneden. Ikke det at jeg ikke baker resten av året, men i Desember er det lissom ekstra kos!

Det skal selvfølgelig bakes et par sorter av de kjente 7 slagene, men selv om tørre småkaker hører julen til, er det likevel fersk gjærbakst og andre litt bløte kaker med julepreg som raskest får ben å gå på her i måsahuset. I dag oser hele huset av herlig kongerøkelse og nystekte boller. Nisseboller! Hadde jeg vært sånn skikkelig opptatt av trening og sunt kosthold i Desember som jeg er resten av året, (slutt å le!!!!) så kunne jeg laget disse nissene av en litt grovere rundstykkedeig, delt de på midten og spist de med pålegg som vanlige rundstykker, eller brukt de som litt spennende skolemat til gutteflokken, men i dag valgte jeg altså en søt gjærdeig. Det er tross alt snart jul, og det er lov å kose seg litt. (Herlig å ENDELIG ha en reell unnskyldning, og et godt argument for inntak av tomme kalorier!)

 

Disse bollene er dessuten ganske sunne, og ganske slankende likevel, det kommer jeg tilbake til senere.

Det som er så herlig med gjærdeig er at den kan formes til nesten hva som helst, og innbydende og dekorativ mat gir større appetitt. Har du unger som kanskje er litt kresne, vil disse smånissene garantert falle i smak… om de ikke finner det makabert å tygge i filler julenissen da. Skulle kidsa dine få traumer og behov for terapi etter dette innlegget fraskriver jeg meg alt ansvar!

 

Oppskrift på nissedeig kommer her:

1 liter melk
300 margarin
250 g melis
1 pk gjær
1 ts kardemomme

1 egg (kan sløyfes)
 ca 1,5 kg hvetemel

Eltetid: 10-15 minutter

Forheving: 1 time

Etterheving: 30 min

Stekes midt i ovnen på 220 grader i 10-15 minutter.

 

Fremgangsmåte kommer her i form av et aldri så lite bilderaid!

 

Kjevle ut en bolle til en oval, og avlang leiv. Brett så øvre del, ned og til siden, slik at den former et nissehode med nisselua på snei.

 

 

Kjevle ut en litt mindre oval bit av deigen, og del den med saks, kniv eller hva du måtte ha i kjøkkenskuffen.

 

Legg skjegget på nedre halvdel av nissehodet, og tvinn og krøll gjerne skjegget litt om du ønsker det. Vil du ha fyldigere skjegg legger du en leiv til over. Husk at det hever en del, så mye skjegg blir mye mat.

 

Form små kuler av deigen til nese og dusk til nisselua. Farg deretter lua. Jeg bruker matfarge, men her kan du også pensle på med enten jordbær eller bringebærsyltetøy. Det gir ikke en like jevn farge, men smaker til gjengjeld enda bedre.

 

I skjegget drysser jeg litt perlesukker. Nissen må jo ha snø i skjegget, dessuten smaker det godt. Øynene er rosiner, og tadaaaa, nå skjønner du sikkert hvorfor disse bollene er sånne slankeboller. Rosiner er jo rett og slett tørka druer, druer er frukt, frukt er nesten som salat, og derfor kan du ta ei bolle med goood samvittighet. Bolla kommer jo omtrent rett fra fruktdisken!!!

 

La nissene ligge under et kjøkkenhåndkle og “bli litt høye på seg selv”, eller å heve som det heter på fagspråket.

 

Avkjøl nissene på rist, og pensle dusken på nisselua med melisglasur, før du gir den et dryss kokos.

Og tadaaaaa!!! Var det noe som sa slankebolle? Kokos!!! Det er jo ei nøtt!!! Nøtter er sunt! Her er det bare å godte seg med god samvittighet, og spise mens kiloene bare renner av. Nesten så man må ønske seg litt mindre bukser i julegave! Genialt!

Og med en bolle i hånda, en “nissenese” i munnen, og med bena godt plassert foran varmen fra peisen ønsker jeg dere en riktig god 3 Desember. Håper du spiser en nisse i dag. (Bare ikke ta en bit  av de kjøpesenternissene…de smaker vondt, og blir de dristsure om du setter tenna i dem lissom… )

 

 

Dagens julehilsen går til de flotte damene som var samlet til rakfisklag hos Mona i går. Takk for invitasjonen, jeg skulle ønske det hadde blitt nok tid til en tur innom, men håper det ikke er altfor lenge til neste gang. Riktig god jul, flotte kvinnfolk.

 

Og til alle dere andre, stress ned, ta en nissebolle, og nyt den aller første adventssøndagen.

Vi blogges.

Ha en strålende Desemberdag. Ta deg ei bolle 🙂

 

6 kommentarer
    1. Tusen takk for nok en herlig blogg. Nisse bollene skal bakes, så fine. Ha fortsatt fin adventstid.😊 Gleder meg til neste blogg 👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg