2 Desember. Send en liten julehilsen.

2 Desember.

Jeg fartet god og sliten, men ganske så tidlig hjem fra julebord i går. En kjempekoselig kveld, god mat, fine kollegaer, morsom underholdning. Alt som hører med til et fint julebord. Snart skal det bakes og kokkeleres litt til nye etegilder i kveldingen, men jeg var likevel tidlig opp for å unne meg selv litt hobbykos, og legge en siste hånd på årets julekort.

 I dag er det nemlig fast julekortdag i måsahuset. Jada, jada, det er enda lenge igjen til jul, men hele kosen med Desember er jo alle forberedelsene, og julekort er kanskje min aller største favoritt. ( Bortsett fra sprø svor på ribba. Ikkeno slår sprø svor!!!! IKKENO! )

Jeg produserer julekort nesten hele året, for å komme i mål til Desember. Å lage kort er for meg et herlig tidsfordriv, en morsom hobby. Jeg slapper av og senker skuldrene i et kaos av fine papirer, lim og alt dill-dall som kan festes på et kort. I dag har jeg laget de aller siste, og jeg kom i mål i år også. 35 kort skal skrives og sendes.

 

 

De senere årene har det dessverre hengt færre og færre kort på snora mi i gangen når julen ringes inn. Folk flest har gått over til julehilsner på mail, SMS eller på sosiale medier, men jeg får meg ikke helt til å henge meg på “trenden”. Det er ingenting som er koseligere enn et julekort i postkassa, en håndskrevet hilsen med ønsker om en fin juletid. Det er nostalgisk herlig, og det gir så god julestemning. Derfor fortsetter jeg å sende kort med posten, og håper at det lander noen i kassa på måsan i år også.

Det er jo ikke akkurat sånn at det er så himla vanskelig for postbudet å finne riktig postkasse heller lissom.

 

Måsagubben fikk ny klistremerkemaskin for et drøyt år siden og gikk kanskje litt amok med merkinga…  Jeg har fortsatt en sånn rød strek klistra rett over høna hvor det står: “Tilhører Ronny. Uvedkomne ingen adgang!” 

 

Heldigvis for meg har jeg flere venninner som liker å lage kort. Noen ganger samles vi til scrappereff der vi “døgner” på bortgjemte grendehus i bygder ingen skulle tru at nokon kunne bu, og sniffer papirlim og dobbeltsidig tape en hel helg, mens vi drikker melk rett fra kartongen og spiser lakrispiper til frokost. Da er vi sånn skikkelig “bad-ass”, råskinn-scappere som smeller sammen en bunke gratulasjons og julekort på en helg, og det ruver en særdeles høy tøffel og bukse med stretch faktor over hele forsamlingen. Heldigvis for meg har jeg en nabo som er bitt av samme basillen (bazill`n…humor for folk som scrapper), og hun sørger alltid for at det hver 1 Desember ligger et rykende fersk julekort i postkassa mi. I år var intet unntak, og nå henger det et enslig, men til gjengjeld aldeles nydelig julekort helt alene på snora i trappeoppgangen, og gleder seg til å få selskap av (forhåpentligvis) en hel liten haug med julehilsner på papir.

 

( Du vet det er jul når julekortet fra nabben henger på snora. Fint eller???? Altså, håndmalt motiv og rikelig med glitter. Love it!!! )

 

( Et lite papirkaos, limt sammen på papp, og tadaaa, plutselig julekort. )

 

Noen av julekortene jeg har fått tas opp og brukes som julepynt, år etter år. Fine håndskrevne julehilsner fra kjære familiemedlemmer som ikke lever lenger står fremme, og leses år etter år med stor glede, og med litt savn. Fine nostalgiske julekort henger på juletreet som pynt, og noen henger samlet i en ramme, som en liten jule-collage på veggen. Et julekort er så mye mer enn et stykke papir. Det er en bitteliten kjærlighetserklæring, et tegn på a noen tenkte på akkurat deg da de skrev det.

Sender du julekort?

I år har jeg laget litt flere enn jeg får sendt, og tenkte å dele noen med en av dere som er innom og leser denne bloggen akkurat i dag.

Vil du ha en liten julehilsen fra meg i postkassen din den kommende uka, samt få fem hjemmelagede julekort du kan sende, og glede noen andre med?

 

 

Da kan du gå inn under innlegget som linker til dagens blogg, på bloggen sin FACEBOOKSIDE, og legge igjen et stort GOD JUL, i kommentarfeltet. Vinneren trekkes kl 21.00 i kveld, og blir offentliggjort på FACEBOOKSIDEN kort tid etter det.

Har du ikke facebook kan du selvsagt delta ved å  legge igjen en kommentar her på bloggen også.

 

( Fem julekort, klare for en personlig hilsen fra deg til noen du er glad i, og et frimerke. )

 

( Møkkanissen har hatt eget julekortverksted, og sender i år julekort med fengende tekster, en skikkelig møkkanisse verdig! )

 

Dagens julehilsen sendes nabo`n. Tusen takk for kortet, og riktig god ribbesesong 😉

 

Ønsker deg en nydelig Desemberdag, og så håper jeg postkassen din (og min) fylles opp av fine julekort frem mot jul!

6 kommentarer
    1. Helt enig – det er mye hyggeligere å få et kort i posten enn en felleshilsen på facebook! Og mye hyggeligere å skrive kort også, enn å sende en felleshilsen. I år har jeg gjort det enkelt og laget kortene på japanfoto, men tidligere år har jeg sittet med bilder og klistremerker, saks og hyssing og papir og kost meg. Dine var innmari fine!

    2. Tinka på tur: Det er jo så hyggelig med en hilsen i posten. om den er skrevet på et printet bilde, et postkort fra Nille, eller et hjemmelaget med lim og glitter spille ingen rolle. Det er jo det som står på kortet som teller, og et enkelt “God Jul” holder i massevis 🙂

    3. Imorra skal årets julekortbilde tas, og 125 julekort bestilles. Klarer ikke å slutte med å skrive julekort 🎄🎅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg