1 gjærdeig – 8 matpakker.

I morgen er det skolestart for gutteflokken her i huset, og dermed er hverdagen i gang. Selv om vi har tatt livet helt med ro og kost oss masse denne ferien, vet jeg at både ungdommen og de to litt eldre ungdommene (altså gubben og jeg!) er klare for hverdagen og faste rutiner igjen. 

Det er i all hovedsak jeg som smører matpakkene her hjemme, og før jeg får mammapolitiet og ekstremfeministene på nakken, så ja, det kunne fint ha gjort det selv, ja, de kan lage mat, og ja, de har godt av å ta ansvar hjemme. Selvfølgelig har de de, og selvsagt kan de det, men saken er den at selv om jeg til tider banner morgenkaoset og dårlig tid opp i mente, så koser jeg med akkurat det å smøre matpakker, og fordi alle får en innbydende matboks med seg på skolen, med noe jeg vet de liker, er sannsynligheten stor for at de faktisk spiser skolemat i løpet av skoledagen, og det synes jeg er viktig. Kantinepenger hver dag er uaktuelt, og siden jeg likevel er over snittet glad i baking og kokkelering er akkurat matpakkene her i måsahuset hovedsakelig en mammaoppgave, og jeg har valgt det selv.

Når morgendagen kommer er jeg godt forberedt, for i dag har jeg bakt matpakkemat til den store gullmedaljen, og fint lite slår en fryser som er stappet med masse fine alternativer til matpakka. Noe som kan plukkes ut av frysen om morgenen, puttes i en matboks og som er tinet og spiseklart innen storefri, det er chill!!

I dag satte jeg en stor gjærdeig av speltmel, og av den ble det tryllet frem 8 ulike matpakkevarianter.

Farvel sommerferie, hallo bake.ninja!!

 

( 1 deig, 8 varianter, og alle lukter digg! )

 

En liten del av deigen skiller jeg ut før den er ferdig eltet, og blander inn finsnittet rå brokkoli.

 

 

( Hulken mat )

 

Supert måte å kamuflere grønnsaker for kresne barn. Jeg har gjort dette i alle år, og da skeptiske små og kresne guttunger med bleierumpe og  brannbilstøvler spurte hvorfor brødet var grønt fortalte jeg at det var fordi Hulken hadde gitt meg oppskriften, og at det var den fargen på brødet superheltene spiste.

Tre lettlurte småpjokker spiste grønt brokkolibrød med leverpostei i årevis, i håp om å utvikle superkrefter. I dag trenger jeg ikke kamuflere noe som helst da voksende tenåringer ofte er mer storspiste en Hulken noen gang var, men brokkoli, eller andre grønnsaker for den saks skyld i deigen, gjør den både smakfull, og fuktig, og ikke minst holdbar.

I dag ble det brokkoliknuter. Perfekt til matboksen med det du måtte ha av pålegg. Smakfullt og sunt!

 

( Speltdeig med brokkoli. )

 

 

( Hulkenknuter, klare til smøring. )

 

( Det er matpakka si det! )

 

 

Fylte horn er alltid en favoritt her i huset, så gode at vi av og til lager de til middag med en lun salat til. I dag ble det to typer, en med pepperoni og ost, og en med skinke og ost. 

 

( Fylte horn, en sikker vinner. Alltid! )

Mor i huset, som i går morges påbegynte årets 19. slankekur, og avsluttet den kl 11.35 samme dag da Europris hadde tilbud på salt lakris, snekret sammen noen vegetar-ruller til egen matpakke, slik at jeg skal slippe å føle så stor skam da jeg etter lunsj inntar dessert! Vegetar- rull lages på samme måte som en helt vanlig kanelsnurr eller pizzabolle, men fylles med grønnkål (Hallo Grethe Roede!!!), ost, paprika, tomat, fetaost og ulike krydderurter. Sykt digg til å være så sunt, faktisk! Blir jeg ikke syltynn nå, så veit ikke jeg!!!

 

( Når man trår til med en akutt slankekur, og stjeler maten til kaninene! )

 

( Klare for steking. )

 

 

( Ferdig stekt. Bare å spise foran speilet for å se kiloene rase av!!! )

 

Den mellomste poden ønsket seg noe uten ost, og siden han er i hardtrening om dagen, og virkelig er en sånn grønnsaks-elsker fikk han sine egne små paprikasnurrer av brokkolideigen. For litt ekstra smak er de i tillegg til paprika også fylt med litt honning og sitronpepper.

 

 

( Paprika og honningsnurrer. Fine med pålegg, men gode uten også. )

 

Siden kjøleskapet var fullt av middagsrester, og fordi det er en fin måte å bruke opp resten av brokkolien på laget jeg like gjerne noen minipizzaer av alle restene. Gode varme, gode kalde i matpakka, og pizza med grønnsaker er mettende og godt. Kamuflerer man grønnsaken med nok pølser og ost spiser selv den mest kresne ungen, ihvertfall her i huset.

 

( Ketshup…fint ska det værra! )

 

 

( Kamuflert grønsaksbombe! )

 

( Matpakkepizza. Perfekt! )

 

 

For å ikke dope ungene helt med grønnsaker laget jeg noe blåbær- calzoner også. Dette er en favoritt i matboksene for både meg og gutta. Mektig, men friskt, og fordi de har et bittelite dryss av kanel lukter de himmelsk, og oser av matlyst når man åpner matboksen. 

 

 

 

( Sim salabim! Sukkerfri matboksdessert. )

Siste rest av speltdeigen ble delt i åtte trekanter og rullet sammen til sjokoladehorn, med og uten valnøtter. Åkei da, ikke sånn Grethe Roede sunt, men siden det ikke er sukker i deigen vil jeg si det er innafor. Dessuten er melkesjokolade laget av melk, og derfor er det trygt å si at uten sjokolade er sjansen for å utvikle benskjørhet enorm, og det er det vel ingen som ønsker. Tenk å ligge der med knekte hofter og vridde ryggvirvler som 80 åring, bare fordi du ikke spiste nok sjokolade i ungdommen!!!! Det ha`kke jeg tenkt til ihvertfall!!!!

 

( Melkesjokolade!. For oss som nekter å knekke på midten når vi blir gamle! )

 

( Spelthorn med valnøtter og anti-benskjørhet-sjokolade! )

 

( Sjokolade og perlesukker…Come to mama!! )

Derfor, noen med sjokolade, noen med sjokolade og nøtter, perfekt til dager da ungene trenger en ekstra energidose, eller rett og slett bare fortjener noe digg i matpakka. Fin oppmuntring på heldagsprøver for eksempel, eller toppers for en middelaldrende blogger med hetetokter, selvmedlidenhet, unormalt overutviklet søtsug og trang til trøstespising!

 

Uansett, nå ligger godsakene til avkjøling, og noe er allerede prøvesmakt. Det er jo en kjent sak at tenåringer værer fersk bakst som en hannhund værer tisper med løpetid. 

Jeg skal få resten i fryser`n, og i morgen tidlig er jeg klar for skoleårets aller første matpakkemekking!!!

Ønsker alle, skolebarn som foreldre, en fin skolestart!

 

 

8 kommentarer
    1. Tusen takk for matpakkkeinspirasjon:) Blir veeeeldig glad hvis du legger ut oppskriften på deigen:) La Mammapolitiet ta seg en bolle hvis de syns ungdommene kan lage matpakke sjæl. Jeg og elsker å sette klokka på og vekker, lager frokost og smører niste, og syns det er verdens fineste oppgave <3 God skolestart til alle, og fortsett med å gjøre livet mindre alvorlig med den fantastiske bloggen din:)

    2. Lene: Tusen, tusen takk for nydelig kommentar 🙂 Enig med deg, og noen ganger tviholder jeg på enkelte typiske mammaoppgaver, bare fordi jeg vil. Plutselig er de store, og da kommer jeg til å savne disse rutinene mine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg