Værssshågo mutter`n!

For ti somre siden stakk vinden avgårde med et ruskete, rusten og skjevt tørkestativ, og med stativet forsvant fire mammtruser og et kjøkkenhåndkle. I ni år, NI LANGE ÅR, har jeg mast på gubben, om han ikke kunne være så snill å snekre et slikt gammeldags tørkestativ til meg. Jeg har bedt på mine knær (i den grad denne kroppen kommer ned i knestående), blafret med tegninger på enkle løsninger, smisket og lokket med både gastronomiske og kroppslige godsaker, men det har ikke skjedd en dri**. Det har seg nemlig sånn at når noe ikke trenger å fikses, da er gubben ute og justerer med stor iver likevel, men når noe virkelig burde gjøres, da sliter han ofte med akutt motvilje, og en og annen oppdiktet sykdom, som punktert tommel, skiveutglidning i de øverste visdomstennene og vondt i “vilikke”.

 


( Lukten av tøy som tørker i solen. Hjertesmilefjes! )
 

Så i ni år har jeg tørket klær med provisoriske løsninger, over dusjforhenget, på en og annet kvist fra bjørka ute, på trappegelenderet. En gang tvang jeg gubben til å holde den ene enden av et laken ute i fire timer, til det tørket, men ikke engang det hjalp på motivasjonen. Fremdeles ingen tørkestativ.

I går kveld listet en lattermild og arbeidssky måsagubbe seg ut i søpla med ei svær mus som katta stolt hadde dratt med seg inn… ( mer om den historien i en senere blogg ), og i dag tidlig da undertegnede skulle kaste søppel før jobb, skjedde akkurat det gubben forventet. Jeg skrek, krøllet tærne og tisset på meg. ( Du vet, tre fødsler på fire år, slarkete høne, lekk….alt det der.) Det er ikke første gangen gubben leker med feil mus, om du vil kan du lese mer om det HER, men i dag, da jeg stod der og urinerte høyst  ufrivillig i en litt sliten bomullstruse forbannet jeg latsabben, klesvask og resten av verden for øvrig.

 


( Dagens snap…skulle stå SVIN, ikke sving, men det er vanskelig å stave riktig når blæra lekker! )
 

Da tok den eldste pode affære. Han har harr fri fra skolen, og spant over hagen og inn på Maxbo, svei av 349 kroner på treverk, og snekret så det skulle stå om livet.

Kiddo har jo som tidligere fortalt et brennende ønske om å bli tømrer, og kaster seg ivrig over alle prosjekter som innebærer hammer og spiker.

“Bare hold deg inne a mutter, så skal jeg fikse en overraskelse til deg!”

Og mutter er glad i overraskelser, så jeg holdt meg inne.

 


( Work in progress )


( Når du bare hater lyden av sirkelsaga, men av prinsipp nekter å flytte deg! )
 

Mens Petter`n snekret ute, slengte jeg sammen en kake inne, og mens kaken stekte, måtte jeg ut innimellom for å smugtitte på prosjektet. Spiker og sagflis, katter og drill flakset rundt i hagen, og midt oppe i alt kaoset begynte en stort tørkestativ å ta form.

 


( Provisoriske løsninger, men de funker. )
 

Fem timer tok det, slett ikke verst for en 16 åring, og hans første store prosjekt. Her ble det regnet ut vinkler, målt med tommestokk, vatret og boret. Og resultatet er fantastisk. (Helt objektivt sett!)

Jeg ELSKER det!!!

 


( Tadaaaa!!! Sykt fint lissom, og jeg DIGGER det! )


( Neste prosjekt, turnstativ. Sånn helt serr! )
 

Gutten har altså brukt fem timer på noe som har tatt gubben, musegjøken, ni år! Jeg undersøker teorien om at vi fikk med feil unge hjem fra fødeavdelingen… Det er ikke mye “vondt i vilikke” DNA i den kroppen der.

 

Uansett, jeg måtte bare skrive en kort skryteblogg, for akkurat denne dagen vil jeg huske. Altså, ikke den delen med musa, men den delen med solskinn, lekne pusekatter, og en ung mann som ønsket å glede mammaen sin.

 


( Ung snekkerspire )


( Når du sikter inn på klesklypene der opp på snora, og planlegger kupp! )
 

For en gave! Nå skal jeg vaske ufrivillig møkkete underbukser, og tørke de på verdens fineste tørkestativ. Og så skal jeg spise kake. Jeg og gutta. Men ikke gubben, den musedotten kan ta en reddik eller no!

 


( Sjokoladekake med fløtekrem )

Nå skal det kakes. God kveld ønskes alle.

 

 

18 kommentarer
    1. Wow! Så fint tørkestativet ble! Og for en kjekk ung snekker som har gledet mamman sin!
      Til sist: så utrolig nydelig pyntet kake! 🙂

    2. Så flott gutt du har!! Han har ihvertfall talent!
      Hadde du en tegning på dette stativet fra før, eller fant han selv ut hvordan han skulle lage det? Min sønn kan knapt se for seg hvordan et tørkestativ ser ut, og langt mindre snekre et. Skjønner godt at du er stolt av gutta dine. Det at de tar seg tid til å gjøre ting for å glede deg på den måten er en gave. Vanligvis i den alderen er foreldre noe man helst ikke skal omgås nesten… Kan man leie han på timesbasis for å lære andre det samme??:) jeg ble intet mindre enn utrolig imponert over den gutten. Fortsatt fin dag og sommer til dere alle og takk for at du deler hverdagen på en så fantastisk morsom måte.. Det blå som er over tørkestativet..Kan erindre vagt at det er sånn himmelen kan se ut noen ganger….. Send noe av den til meg forøvrig 🙂

    3. Bjørg: Han fant en tegning på nettet, la til noen cm, og litt kunstnerisk vri, og tadaaa, tørkestativ til mor. Nå henger dagens vask der ute 🙂 Blå himmel i dag og, med et dryss av lette skyer. Ser endelig ut til at det blir sommer.

    4. Oppdatering på bloggen!! Gosj så mye gøy du har hatt det, og ikke fullt så gøy..jeg er glad jeg ikke kjørte forbi da du kom ut døra og møtte den musa …skjønner godt at du ble skremt og forbannet en viss mann. Men du er som du selv sier velsignet med en sønn som kommer til å bestå fagbrev som tømrer med GLANS!!! Du verden så fint stativ!!! Han er jo født til å bli snekker/tømrer..ja alt som har med treverk å gjøre, inkl. hammer og spiker m.m. 🙂 Gratulerer med flott stativ 😀

    5. Helle: Tusen takk. Er så fornøyd med stativet. Nå flagrer det håndklær fra snora, og det lukter klesvask i hele hagen. Love it 🙂

    6. Åååhh for en hærlig gutt du har som gleder mor med tørkestativ:) Når jeg hadde ledd meg nedover i innlegget ditt må jeg innrømme at jeg stusset litt når du sa han dro for å handle byggevarer til tørkestativ, haha, for jeg så for meg sånn der i metall som går rundt og har ørti snorer.. Men for et digg tørkestativ det ble!!Proft til tusen! Tipper det kommer til å dukke opp i flere hager etter inspirasjon fra gutten din 🙂 Grattis til poden med lovende fremtid som tømrer og grattis til mor som høster godene av all kjærligheten du legger i de flotte ungdommene dine <3 Eeeeeeelsker den ujålete bloggen din, og storkoser meg med hverdagsskildringene dine 🙂

    7. Lene: Tuuuusen, tusen takk for koselig kommentar. Det var et slikt snurrede stålstativ som forsvant med vinden for mange år siden, og jeg har ønsket meg et i tre kjempelenge. Du kan tro jeg har kost meg med klesvask i dag 🙂

    8. Er den fineste tørkesnora jeg ever har sett… All grunn til å være stolt av Snekker sønnen din der… Blir ett bra “hva heter det motsatte av kjerringemne da” 😂 Må ver Drømmemannen det eller? ..😄 Den dagen han skal ut av redet 😄 kommer nok til å bygge eget hus han 👊
      Du får nok flere henvendelser på den der nå 😉😉
      Får nøye meg med tørkestativ som er bærbart ute på terrassen her 😋

    9. Merete på Løken i Høland: Jeg håper han når drømmen om å bli tømrer, og jeg er ganske sikker på at han e dag klarer det 🙂 Tørkestativet er i alle fall bunnsolid, og allerede i daglig bruk. I love it!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg