Privatliv

Alenetid.

Herregud så digg! Og så innmari etterlengtet. Ikke fordi jeg har masete unger eller innpåsliten gubbe, eller arbeidsdager fulle av stress, men bare fordi at av og til er det så sinnsykt deilig å sitte helt alene, tømme hodet for tanker ( det tar for øvrig ikke spesielt lang tid i mitt tilfelle ), og bare la verden utenfor suse og gå en times tid, uten å være med på lasset.

 


( Måsafruen, klar for litt etterlengt alenetid med badekar, barberhøvel, billig Shampo og Pepsi Max! )

 

Måsahuset er lite, og gammelt. Her finnes hverken en sånn bitteliten og delikat gjeste-do som alltid er ren og lukter sitrus og lavendel, eller et vaskerom hvor skittentøy på magisk vis forsvinner alene inn i vaskemaskinen og kommer ut igjen  ferdig brettet og plassert i hyller. Nope, det er sånn som bare skjer på Instagram. Her i huset må vi sitte på do og trykke til takten av en tørketrommel som synger falskt på siste verset, lappet sammen av en kyndig mekaniker med gaffa-tape og strips, mens vaskemaskinen tømmer vannet i et sluk bak sokke-kommoden, og med treningstøy hengende til tørk over stanga til dusjforhenget. Her er do, dusj og vaskerom klemt sammen i husets minste rom. Det er konstant støvete, og vasken er så vidt synlig bak et tonn av Axe bodyspray for menn og kvisekrem.

Likevel, akkurat i dag, skulle dette instagram-finetlige rommet være mitt lille fristed for en liten stund. Den litt for store kroppen skulle åle seg ned i det litt for lille badekaret, nyte en flaske avkjølt Pepsi Max ( til tross for at denne familien ikke skal drikke brus på hverdager, og flasken med det guddommelige innholdet skulle nytes i smug for resten av gjengen i huset ), og la tankene (og flesket) flyte i vannskorpa en snau time.

 


( ( Titanic…bare sekunder før isberget / fleskeberget )
 

I det jeg skal sette den første foten opp i badekaret hører jeg baderomsdøra knirke bak meg, og blir akutt irritert fordi husfreden allerede er brutt. Heldigvis er det bare den eldste og litt sære katta som har kommet for å ta den daglige ettermiddagsluren på toppen av skapet. Hun digger å ligge der når varmen (og støvet) fra tørketrommelen når takhøyde, og siden hun ikke akkurat er selskapssyk og skravlete, får hun bli værende på badet.

Med armene hengende over kanten på badekaret, og bena opp langs veggen finner jeg endelig litt etterlengtet ro, men blir kjapt avbrutt av to katter til, som smyger rundt langs badekarkanten. Den ene på jakt etter såpebobler, den andre på jakt etter en flytende pupp i vannskorpa. Den jaktende og pelskledde duoen forsvinner først da jeg spruter vann på dem, og begir seg ut på klatretur i dusjforhenget bak meg i stedet. Litt forstyrrende, men ikke nok til at jeg ikke klarer å slappe av, så jeg lukker øynene og synker så langt ned i karet jeg kommer uten at det renner over. Jeg rekker akkurat å lukke øynene før en hårete gubbe, som ikke akkurat er lett på foten snubler inn døra. I ren panikk griper jeg flaska med Pepsi Max fra skittentøyskurvern, den jeg i smug har sneket med meg fra mitt hemmelige lager på soverommet, legger den nedi vannet og holder den fast mellom rumpeballene, og kniper som om det står om livet!!!

« Hallo!!!!??? Jeg prøver å ha litt «meg»tid her assa!!!» kjefter jeg, men gubben har tredd nesa opp i speilet, vrenger øyelokkene og mumler noe om kontaktlinser, tørre øyne og briller. Så, mens gubben står der og skreller av kontaktlinser fulle av sveisestøv og mototrolje, kommer tenåringen inn på badet, drar ned buksene og setter seg på doen. Han har tydeligvis tenkt til å bli en stund også, for han finner frem mobilen, ørepropper, og det som ser ut til å være siste episode av “Skam”!

 

 

( Hårete mann jakter på bortkommen kontaktlinse mellom lillehjernen og øret… )

 

«Haloooo???!! Du kan ikke bare sette deg ned å tømme tarmen nå!! Jeg bader her assa!!!»

Poden ser på meg som om jeg har hisset meg opp over bagateller.

-« Djiiiises!!! Chill a mutter! Det er ikke sikkert jeg må bæsje engang, jeg bare blir sittende en stund for å være på den sikre sia!!»

Jeg lukker øynene for å telle rolig til ti, i et håp om å kunne overse klatrende katter, mannfolk med vrengte øyelokk og tenåringer med usikker tarm og ørepropper. Jeg klarer det nesten da døra smeller opp enda en gang, og tenåring nummer to stormer halvnaken inn for å finne treningsklær og sokker. Jeg tror ikke engang han registrerer at det er tre andre folk inne på det lille badet, for med armene fulle av sokker, løpesko og treningstights vrikker han hoftene til rytmen av Lady Gaga mens han synger «Baby I was born this way» av full hals, før han setter seg på gulvet foran tørketrommelen og begynner å kle på seg!

-«HALLOOOO!!!! JEG BADER HER!!!!!»,

roper jeg så høyt at katta på skapet skvetter, og gubben stikket fingeren langt inn i øyet der han er på jakt etter en kontaktlinse som har lagt ut på tur på egenhånd, og som nå, i følge gubben, er på god vei mot lillehjernen! ( Av og til tror jeg lillehjernen er den eneste delen enkelte mannfolk er utstyrt med…)

 


( Stor dame i lite badekar. Privatliv er oppskrytt! )

 

-« Jada, chill a bruuur!» , svarer tenåring nummer to. « Det er bare så digg å kle på seg foran tørketrommer`n! Det blåser så digg varmt her, og i stua var det dødskaldt lissom!!!»

 

Og så, liksom bare for å gjøre familielykken komplett, knirker det så vidt i døra som nå står på vidt gap, og inn kommer 12 åringen, med ei brødskive med nugatti i den ene hånda, og en bunt knaskegulrøtter i den andre. Han sier ingen ting! Bare loffer inn på badet, og steller seg midt på gulvet, og tygger.

-« Hva i helsikke er det du vil da???» spør jeg. «Ser du ikke at jeg bader???»

-«Øh, joda!», svarer ungen. « Men alle andre var her lissom, så jeg trodde vi bare skulle henge her?ville ikke gå glipp av noe viktig eller noe lissom???!!»

 

«UUUT!» roper jeg, og gestikulerer med armer og bein så flyende pupper og sideflesk skvalper i badevannet, og lager nok bølger til en aldri så liten flom på gulvet.

Og en etter en drar de opp buksesmekker, titter forundret på hverandre og trekker på skuldrene, samler sammen mobiler med episoder av Skam og ørepropper, og tusler hengslete ut av badet, på rad og rekke, som et tog av slukøret og molefunkent testosteron. Jeg hører 12 åringen mumle stille i det de når døra? «Wow, tror du hun fikk mensen akkurat nå eller, pappa?»

Så kniser mannskoret utenfor døra akkurat i det pelsdotten av en pusekatt ramler ned fra dusjforhenget og lander midt i badekaret, før han spinner som en propell ut av badet, klissvåt og i ren panikk, og jeg endelig er alene.

 


( Alene på badet…nesten… )
 

Ikke det minste avslappet kjenner jeg noe som lirker seg løs under to fastklemte rumpeballer nedi badevannet, og da slår det meg, idet jeg ser noe flyte opp til vannskorpa mellom de dvaske, vinterbleike låra?

Du vet du ikke har hatt privatliv på lenge, når du sitter kliss naken i et altfor lite badekar, men fire mannfolk tråkkende, bæsjende, og tyggende rundt deg, og det eneste du tenker på å dekke til, er den fordømte flaska med Pepsi Max!

 

20 kommentarer
    1. Forstår deg så godt 😀
      Bor her med mann og to sønner..og to hannkatter…Det blir mye mannfolk 🙂
      Har ei datter å, men hun stakk av helt til Bergen. Det skulle ikke vært lov 😀
      Ha en fortsatt fin dag 🙂

    2. Har prøvd, men hun blir aldri østlending igjen 🙂
      Neste katten jeg skal ha må være hunkatt 😀 Eller vi får flytte til Bergen 😀

    3. You make my day 🙂 Jeg skriver det hver gang og jeg mener det. Det er dagens høydepunkt og jeg blir så godt humør når jeg har lest bloggen din.
      Tegningene er jo like herlig som tekstene dine.
      Og ikke minst du har en herlig familie.
      Jeg håper du fikk noen isbiter når du endelig kunne drikke Pepsi Maxen din 🙂
      For lunken Pepsi Max er ikke godt.

    4. Line: Den var skikkelig lunken. Heldigvis hadde jeg en til , iskald, i det hemmelige lageret bak gardina på soverommet 🙂 Farlig avhengig assa, men klarer ikke å gjøre noe med det!

    5. Utrolig bra – igjen😂Du leverer hver gang💪🏻
      Det er en fryd å lese bloggen din – du treffer så knakende godt og lattermusklene får filleristet seg grundig!!
      Jeg har bare gutter i heimen og er begynt på jakten etter nøkler til badet…😱

    6. Majami: Ulempen med et bad og fem mennesker er helt klart at det ALLTID er noen som må på do når mor skal temme kroppshår eller bade… ønsker meg eget bad, MED nøkkel 🙂

    7. Though it is very challenging reading your blog on an iPad where I have to translate each paragraph on the translate app, I wouldn’t miss reading it! As usual Janne, you have made me picture the scene and laugh! Brightened my day! Thank you!

    8. Sharon Hallett: I wish there was an easier way for you to read it Sharon, but I love that you go through so much effort to do it anyway 🙂 Hope you`re enjoying your spring break 🙂

    9. Jeg ler meg i hjel! Du klarer å beskrive disse hverdagslige hendelsene så bra! Ikke mye privatliv å få her med mine gutter heller.. Trøster meg med at jeg en eller annen gang vistnok kommer til å savne å ikke få være i fred på badet.. 🙂 Er noe tvilende til den teorien men.. Gleder meg til ditt neste blogginnlegg!!

    10. 2 voksne i huset. her..Når vi har besøk brukes nøkkelen til badet..føler oss heldige som har nøkkel til badet..Æ har itj lest bloggen før men dette var bra 😂

    11. Kristine: Vi har også en sånn besøksnøkkel, og noen ganger bruker vi fastboende den også. Blir lissom bare litt urettferdig å låse døra for en hel time, om noen plutselig “må” veldig. Hverdagslivet assa…slett ikke for pyser 😉

    12. 🙂 jeg er så glad for at du blogger! For en fantastisk god ide. Pepsi Max’en er min følgesvenn, og jeg har egentlig bare konkludert med at det er egne regler for barn og voksne. Ble så lei av å snike meg rundt og finne på all slags unnskyldninger (den ene dårligere enn den andre – de skjønner det når de blir eldre…).
      Nyt pepsi max’en din og så håper jeg badet blir vårt private domene en gang i framtiden. Her jubles det hver gang jeg klarer å få litt alenetid sittendes på doen.
      Ha en nydelig dag 🙂

    13. Wendy: Her er det ingen av gutta som liker Pepsi Max engang…det er bare det at det var jeg som lagde den dumme regelen, og plutselig følte jeg at jeg hadde dumma meg ut om de så at jeg brøyt den 🙂 Ja til bad i fremtiden, den er jeg med på. Ønsker deg en fin dag 🙂

    14. He he he sånn er det å være eneste kvinne i et lite hus..dette ble dagens gode latter…Pepsi Max var viktigere å dekke til enn noe annet..knis..helt herlig

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg