Kjære Martin.

Kjære Martin.

Det finnes ingen i hele verden jeg ler mer av, eller med, enn deg!

 


( 15 år, helt unik, skikkelig sløv, innmari snill, og verden hadde vært så kjedelig uten deg! Finingen vår! )
 

For 15 år, fire timer, 36 minutter og ca 7 sekunder siden kom verdens fineste lille pjokk til verden, og i dag tidlig, tradisjonen tro skulle en noe sentimental og rørt mamma fortelle bursdagsgutten om da du ble født. Men du kan tydeligvis historien utenat, og med morratryne og stålånde som bare en slapp 15 åring kan ha tok du over historien… Jeg må innrømme at både fortellerevnen, ironien og sarkasmen din er overraskende god for en som gjør det bare sånn passe bra i både muntlig og skriftlig norsk!

“Jada, jada!! Du og fatter rakk akkurat inn på fødestua før jeg sklei ut av livmora som et glatt såpestykke i våte hender, og lissom bare “Tadaaa, her er jeg!” Bla-bla-bla- lykkelige foreldre, lett fødsel, lite blod og gørr, og alt det der!!!”

Joda, til tross for et noe fantasifullt ordlag forklarte du i grunn din egen fødsel i korte trekk, før du lissom bare måtte legge til:

” Flaks for meg at Petter er så sykt tjukk i hue!!! Etter han blei jo underlivet ditt som ei vannsklie, ikke rart det var lett for meg å bare skvette ut!”

 


( Skulle bare dele en is med en liten vepsefamilie…også lissom bare stakk de deg på øret… uflaks! )
 

Det finnes ingen som deg Martin, og jeg tør å påstå at livet her i måsahuset hadde vært så innmari mye stillere og kjedeligere uten deg.

Du er og har alltid vært et vemehue uten like, og av en eller annen grunn er ting som andre anser for farlig, for deg en utfordring!

Det finnes ikke en musefelle du ikke har tredd fingrene i, en hekk du ikke har stupt ned i, et gjerde du ikke har satt deg fast i, en høyde du ikke har hoppet fra, en sykkel du ikke har tryna med, en stein du ikke har snublet i  eller et tre du ikke har hengt opp-ned i. Du er en vandrende ulykke “waiting to happen”, og har eget klippekort på akuttmottaket på Ahus. Til tross for armbrudd, hjernerystelser og såret stolthet er du tøffere enn toget, og for hver motbakke blir stuntene bare større og større!

 


( Kattehviskeren! Finnes ingen jeg kjenner med mer dyretekke enn deg. )
 

For deg er det like naturlig å gå på hendene som på føttene.

Du er en super lillebror, en god storebror, og vennegjengen er stor!

Du er herlig avslappet. Kanskje litt for avslappet. Faktisk så avslappet at mer enn en skolelærer har vært inne på tanken om at du kanskje  muligens har en diagnose eller to… Vi som kjenner deg vet at den eneste diagnosen er “makelig anlagt med tendens til lat”.

I dag fyller du 15, og er prototypen på en pubertetslus av en ungdom. Lang som en flaggstang, tynn som ei reke, 9 hår på overleppa, og en såte av et ullhue som ville fått de mest hardbarka puddelrockerne fra 80-tallet til å dø av misunnelse!!!

Du sliter med å pugge ti engelske gloser, men kan lære deg den ene sangen etter den andre på gitar i løpet av en ettermiddag! Det går så absolutt ikke på evnen, men på interessen. Du er god på ALT du interesserer deg for! På crossbanen flyr du høyere en fugger`n og hopper lenger enn Virkola! På gitaren tar du grepene raskere enn noen andre jeg kjenner, og du har en styrke og en kroppskontroll du slett ikke har arvet fra hverken pappa eller meg! (og det skal du være glad for!)

Jeg er så innmari glad i deg!

 


( TB til året før krøllene kom og du forbannet morfars afro-gener herfra til evigheten! )
 

Jeg elsker humoren din, varmen din, omtanken din for andre, hvor treig du er om morran, og hvor utspekulert du er når du egentlig ikke vil legge deg om kvelden. Jeg elsker krøllene i håret ditt som du hater! Jeg elsker at du aldri skjønner vitser, men ler av dem likevel, og jeg elsker alle de kreative unnskyldningene og motsvarene du kommer med når jeg snakker til deg eller vil ha deg til å gjøre noe!

 


( Det er alltid en “sånn” unge i hver søskenflokk lissom… )
 

 

Meg: ” Herregud!! Du kan i de minste åpne kjeften når du snakker, sånn at vi forstår hva du sier!”

Du: ” Jeg kan vel ikke no for at jeg er født med delvis lam overleppe og følelsesløse fortenner!!!”

 

 Meg: “Djiiissses!!! Du stinker! Datt du ned i en sprayflaske med aftershave eller?”

Du.” Det du kjenner nå mutter, det er lukta av en skikkelig damemagnet!”

 

Meg: ” Åssen i helsikke er det mulig å brekke begge armene på en gang???”

Du: “Veit ikke, men sett deg ned, så skal du få instrukser om hvordan jeg liker å bli tørka når jeg har vært på do! Det er din jobb de neste seks ukene veit du!”

 

Meg: “Her, ta en serviett og tørk deg, du har noe rundt munnen!”

Du: “Øh, det heter bart!!! Og jeg har spart i 9 uker så den skal pokker ikke tørkes bort!”

 

Meg:” Klokka er kvart på åtte!! Se til helsikke å få den kroppen ut av senga, og pell deg ned på badet! Bussen går om 15 minutter!”

Du: ” Martin er ikke mentalt til stede! Vennligst legg igjen en beskjed etter pipetonen. Piiiiiip!”

 


( Kaffepause på crosstrening…kaffekjærring fra treårs alder…koffeintryne! )
 

 

Gratulerer så mye med 15 årsdagen gutten min!

Jeg digger deg Martin! Elsker deg faktisk!

 

 

 

13 kommentarer
    1. Gratulerer så mye med dagen til femtenåringen.
      Virker som en flott gutt, ut i fra teksten til mammaen 🙂

    2. Så utrolig herlig å lese. Gratulerer så mye med dagen til den flotte sønnen din! Hipp,hipp hurra! Det var noen stilige kommentarer han hadde å komme med! Knall humor på han der 🙂 Er forholdsvis ny her inne, og jeg må si det virker som dere er en familie det er trygt, godt, morsomt og fantastisk å være medlem av. Setter virkelig stor pris på at du deler både stort og smått med alle oss fremmede som sitter rundt omkring i landet / verden 🙂

    3. Kristin: Tusen takk for veldig koselig kommentar. Ja, den gutten kan svare for seg skjønner ikke hvor han tar det fra 😉 Noen ganger tenker jeg at han er føtt munnrapp, andre ganger tenker jeg at han har utviklet det som et forsvar for å slippe unna med ting. Haha! Uansett, jeg digger den ungen 🙂 Ønsker deg en fin dag.

    4. Bøyer meg i støvet over så flotte unger du har. Ok de har som alle andre og sine utfordringer, men jammen har de fått en flott oppdragelse og tatt med seg denne i årene som de har vokst inn i.
      Gratulerer med 6 på oppgaven!!! Ok om lærer har lest bloggen og følt presse den og, men uansett var det så bra skrevet og så treffende.
      Og han har jo som sine brødre noen treffende kommentarer på det meste – også til bloggen din kommer det noen stjernesmell fra gutta dine som gjør at jeg ler så tårene griner.

    5. Du skriver så varmt om hverdagslykken:) godt å lese bloggen din:) kos dere med feiring (som nok har vært)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg