Ukeslutt igjen.

Søndag kveld, igjen.

Nok en gang setter jeg meg ned for å føre noen ord inn i denne “online dagboken”, og oppsummere ukeslutt og helg, og nok en gang tar jeg meg i  ( med fare for å høres ut som en pensjonist men rullator og blå permanent ) å undres over hvor fort tiden flyr. Det var fredag, så blunket jeg, og plutselig er det søndag kveld, og kroppen skal omstille seg til nok en arbeidsuke.

Familien i måsahuset har i alle fall hatt en fin helg. Fredagskvelden ble brukt til baking, kokkelering og pannikkvasking av bad og yttergang, for på lørdag skulle vi ta imot besteforeldre, tanter og onkler til bursdagsfeiring for den mellomste poden som fyller 15 år om et par dager. Uansett hvor godt man kjenner, og hvor avslappet man er til de som kommer, så blir det alltid til at vi rydder og vasker litt ekstra i forkant av besøket, altså, i den grad man kan kalle det gubben bidrar med for vasking og rydding.

Oppgavene fordelte vi omtrent slik:

Janne baker marsipankake, sjokoladekake og eplekake.

Ronny leser nettaviser.

Janne lager lassagne, spanske kjøttboller, salat, kyllingvinger, gratinerte poteter, karbonader med løk, eggerøre og spekemat.

Ronny dusjer.

Janne vasker bad og do, rydder yttergang samt stue, vasker gulv i hele første etasje, samt trappen opp til andre.

Ronny sjekker værmeldingen for påsken på YR.no.

Janne koker kaffe, setter frem mat og dekker bord.

Ronny soper sand og aske fra peisen under teppet til spisestua.

Janne klager, og synes Ronny bidrar for lite i forkant av familieselskap.

Ronny klyper Janne  i puppen, sier “Beep-Beep”, og tror han med humor og sjarme har reddet dagen til Janne.

 

Uansett…Feiringen ble akkurat så fin som en bursdagsfeiring pleier å bli. Jeg elsker denne familien. Livlig prat, god mat, masse latter, folk som oppdaterer hverandre på smått og stort av livets hendelser siden forrige gang vi møttes, og en lykkelig og bra bortskjemt snart 15 åring med en lommebok full av rykende ferske bursdagspenger.

Dagen etter slike familiebursdager er alltid bra. Som regel finnes det masser av restekaker og mat igjen i kjøleskapet, og fordi det er allmenn kjent at restekaker ikke inneholder kalorier nesten i det hele tatt, var det helt innafor å starte dagen med et aldri så like (ca 15 cm bredt) stykke marsipankake med mango, valnøtter og sjokolade.

 


( Frokost…restekaker er som alle vet fri for kalorier, og regelen sier at kakestykkene på være minimum 10 cm brede! )
 

Med magen full av kakefrokost tok vi med den mellomste poden til Sverige slik at han kunne svi av litt bursdagspenger på nytt treningstøy, og slik at måsagubben og undertegnede kunne handle vår og sommersko til guttegjengen.

 


( Poden og mora på vei til Sverige…vi spiser litt i bilen også, viktig å vedlikeholde muskulaturen i kjeven…)
 

Minstemann var så fornøyd med nye sko at de måtte testes, så poden og mamma tok en lang runde rundt Bjørkelangen i strålende vårsol, med en aldri så lite pit-stop nede ved elven. Lykken er å rusle slik et par timer, og snakken med en åpen 12 åring om alt han måtte ha på hjertet. Det foregår så masse i hodet på denne poden nå om dagen, særlig med tanke på alle de nye utfordringene som står i kø når han skal over på ungdomsskolen til høsten .Han gleder seg og han gruer seg. Gruer seg til å bytte klasse, men gleder seg til å bli kjent med nye elever. Gleder seg til nye utfordringer, men gruer seg til karakterjaget. Vi har snakket om savnet av en skikkelig god bestevenn, gleden i det å ha mange bekjente likevel, og hvor vanskelig det vil bli å si hadet til en lærer som rett og slett er og har vært helt enestående. Når alt kommer til alt tror jeg det kommer til å gå kjempefint, og en ny start blir spennende.

 


( Mattis-minstemann på tur i vårsola med nye sko. Fin gutt med mange fine tanker, og veldig fine sko 😉  )
 

Poden og jeg hadde i alle fall en kjempefin tur, og vi avsluttet den gode praten her hjemme ved spisebordet over en stor porsjon restemat.

Og mer spennende enn det var ikke helgen, bortsett fra at blogginnlegget jeg postet etter en tur til gynekologen tidligere denne uka fikk en dobbeltside i avisen på lørdag. Jeg viste ikke noe om akkurat det før det haglet inn meldinger på SnapChat fra folk som nesten hadde satt morgenkaffen i halsen da de leste kultursidene til Romerikes Blad, og fikk undertegnedes underliv tredd rett opp i nesa.

 


( Når du får Snap av stesøster`n din en lørdag formiddag… )
 

Fikk du ikke med deg hvordan turen til “hønseforvalteren gikk, kan du lese det HER.

Og for de som mener dette er i meste laget, og kanskje tror at gutta her i måsahuset synes det er flaut at “høna” til mor er lesestoff for halve Romerike, kan jeg meddele at den midterste poden kom med følgende melding da han så avisa:

“Du har ikke oppnådd noen ting, før “GLUFSA” til mora er klint utover en dobbeltside i avisa! Fett assa! Fint at du ikke brukte ordentlige bilder i bloggen da mutter`n!”

 


( Har jo alltid drømt om å bli “midtsidepike” lissom… )
 

På tampen av helgeoppsummeringen vil jeg bare takke alle som ikke bare leste, men som tok seg tid til å legge igjen en kommentar til den eldste poden under innlegget der jeg delte hans kåseri. Aldri før har jeg sett poden så stolt, som når den ene hyggelige tilbakemeldingen etter den andre tikket inn. Dere gjorde en 16 åring så innmari rørt, og så veldig fornøyd. Mange har spurt om karakteren han fikk, og på fredag kom poden hjem med årets aller første sekser! Selv tror han at læreren muligens har lest bloggen og følte på presset, men er uansett strålende fornøyd. Vil du lese kåseriet hans om hvordan det er å være tenåring, finner du innlegget HER 🙂

 


( Meget fornøyd, stolt, en smule overrasket, og ganske så ydmyk 16 åring )
 

Og helt til slutt, en liten historie gubben ikke trodde på, men som er helt sann, og nå skal det bevises.

Noen ganger er jeg så heldig å få bli kjent med ungdommer som ikke er elever på min egen skole, men som kommer på besøk for å tilbringe noen timer der likevel. På Fredag var en sånn dag, og jeg fikk bli kjent med en gruppe livlige og morsomme ungdommer fra ei bygd litt bortenfor Bjørkelangen. Etter å ha tilbragt noen timer sammen på skolekjøkkenet, og bussen skulle til å ta med gjengen tilbake dit de kom fra, kom en av elevene tilbake inn i klasserommet med sekken på ryggen , mobilen lett tilgjengelig, og verdens herligste smil om munnen.

-“Eh, du Janne, hadde du giddi å bli med på en selfie?”

Ser du Ronny!!!!!! JEG, kona di, ble bedt om å bli med på en selfie!!! AV EN DØDSKUL TENÅRING!!!! Og det var HUN som spurte!!! Jeg tvang henne ikke bittelitt engang!!!

Og her er beviset!!! En filterfri frittalende blogger på 40, og en dødskul tenåring fra nabobygda! Sofie, YOU MADE MY DAY!!!

 


( Dødskul tenåring og steingammal blogger tar selfie. Både bilde, og innlegget er selvsagt godkjent av både Sofie og mammaen hennes!)
 

Og etter Sofie kom jammen meg enda en råkul tenåring løpende for en selfie hun også, og min dag var komplett!!!

Altså, nå er jeg bare 40 kg og en tannbleking unna å være helt der oppe med de rosa toppblogger`ne!!!

Så sånn er det, når du har tatt selfie med kule tenåringer,  høna di er midtsidestoff i lokalavisa, kjøleskapet er fullt av restekaker, og alle ungene har nye sommersko, da kan man konkludere med at det tross at har vært en bra helg!

Håper helgen din har vært fin, og ønsker deg en knallfin kommende uke.

 

 

12 kommentarer
    1. Gratulerer til eldste sønn i huset som fikk 6er. Så bra, men veldig fortjent.
      Jeg blir så godt humør av å lese bloggen din.
      Jeg kikker innom om ettermiddagen/kveld og blir like glad når jeg ser at det ligger et nytt innlegg.
      Ønsker deg en flott og glad ny uke.

    2. Ord blir fattige over det du klarer å prestere. Har lest dine innlegg flere ganger, men klarer ikke å finne ord over din kreativitet. Derfor har jeg holdt kjeft. Men nå klarer jeg ikke å la være. Du er virkelig en ener i bloggmiljøet hvis man bryr seg mere om fargevalg på vegger skal stå i stil med leker. Stå på, jeg er en stor beundrer av deg 🙂

    3. Another fun Blog! Thank you for letting us share part of your life and your family! It’s great to see the love their, and make us smile! I must tell you, it’s quite an experience reading the English translation!

    4. Bullmastiff: Jeg elsker når du titter innom og legger igjen en kommentar. Tusen takk for gode ord, og for at du leser. Ønsker deg en strålende ny uke 🙂

    5. Sharon Hallett: And thank you for being a part of our every day life Sharon 🙂 Give my love to your class tomorrow, esp Olivia and Andre`:)

    6. Hva skjedde med Janne gir Ronny massasje, haha det syns jeg han hadde fortjent etter den harde jobbinga:) Spot on den der beep beep ja, som mannfolka tror er SÅ sjarmerende. Jeg pleier å forklare mannfolket at han bare er et hakk unna av å bli permanent bytta ut med en eske duracell batterier når han ikke gidder å hjelpe til. Haha alt annet klarer man jo fint sjæl sier nå jeg da:)
      Grattis til poden med velfortjent 6er:)

    7. Er jaggu godt det finnes “normale” blogger skrevet av “normale” folk uten bleika tenner og altfor lav BMI. Hadde aldri lest en blogg i hele mitt liv før jeg dumpa gapskrattende borti din😀 Her, en åtte ti hus lenger nord på måsan gleder vi oss stort over dine betraktninger.
      Stå på, verden trenger slike som deg.

    8. Takk for at du har gjort meg oppmerksom på at det ikke er kalorier i restekaker. Jeg har nemlig spist masse rester etter gulrotkaka som ble igjen etter juniors 17 årsdag på fredag 😂
      Men som du tidligere har skrevet, så er vel kake med gulrot sunt? Eller du skrev vel om eplekake, men gulrøtter er vel sunnere enn eple. Så jeg kan kanskje kjøpe meg en is i dag, siden jeg ikke fikk i meg noen kalorier i helga.

    9. Torgersdatter: Gulrotkake er en av fem om dagen, og nesten som helsekost å regne! En is eller to er helt nødvendig etter en slik helsekostediett med gulrotkake!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg