Testelavn, en ny greie.

“Erre mulig å værra så fysen a?”

Kidsa er enige! Mutter`n burde tre på seg forkle, skjemme bort guttebassene, og bake noe skikkelig digg. Aller helst Fastelavn boller. Den som følger med på kalenderen vet jo at det ikke er Fastelavn i dag, og bollene vi lagde og fortærte tidligere denne uka  ikke på langt nær er slanket bort enda. Det var meningen jeg skulle jogge litt i går, og så trene litt styrke, men så lå den Mandelstang ved kassa på Kiwi, og jeg røyk på to… (De er jo så små, man rekker knapt å blunke før man har svelget den ene, derfor tenkte jeg det var lurt å kjøpe to!) Til tross for at naboen en gang sa at akkurat denne sjokoladen ligner mistenkelig på noe man skuffer ut av kattekassa , klarer jeg fremdeles ikke å motstå denne sjokoladen.  Og med to mandelstenger (også kjent som katteruker) i magen valgte jeg bort joggetur til fordel for pysjbukser, kakao og Kakekrigen på TV.

 

Vendor: Kraft Foods Norge AS
Mandelstang 43 g
VendorArt#: 66654
ICA: 
EAN: 7040110603107
ImageDate: 2004-12-22 13:19:54 Etc/GMT

(kaloriholdig kattebæsj…ifølge naboen!)

 

Uansett…Siden det teknisk sett er siste dag av vinterferien (helg er ikke ferie), siden noen av oss er litt snørrete og såre i halsen, siden vi hadde fløte som snart går ut på dato (30 Mars), og siden gutta (trenger jo ikke nevne den evig-fysne-slankedronninga, også kjent som blogginnehaver) var skrekkelig fysne rundt lunsjtider i dag, fant vi ut at en bollelunsj var helt innafor. Om man i tillegg har gyldig grunn for stort inntak av ferske boller setter ikke kaloriene seg på hofta heller. Helt sant. ( Total denial ) Det er tross alt snart Fastelavn, og vi mente det var på sin plass å kjøre en bolle-test, finne ut hvilke boller vi skal godte oss med på selveste Fastelavn.

Vi kalte det:

TESTELAVN.

Et helt nytt begrep som absolutt burde bli en greie!

 

Resultatet kommer plutselig nedenfor, i et bilderaid, nå også kjent som bolleraid!

 

Boller fylt med vaniljekrem og toppet med melkesjokolade. Testpanelet var enstemmig her. Skikkelig digg, nesten litt for søtt. Holder med en. (kanskje to) Eller tre, om du planlegger en joggetur i nær fremtid.

 

Skolebolle. En klassiker. Veldig godt, men ikke typisk Fastelavn lissom.  Vi legger dem i frysen, og sparer de til en regnværsdag.

 

Lollipopbolle. Bolle med vaniljefyll, pisket krem, melis og lollipop strø.

Digg, veldig digg!

Enkel variant. Lollipopbolle, uten lollipop. Også digg, men ikke like morsom, derfor ikke like barnevennlig. Barnevennlig bolle er vist viktig, selv om man er 12, 14 og 16. (og 40…)

 

Plain old fastelavnbolle, med lett melisdryss og pisket krem. Min favoritt, nest etter Mandelstang!

 

Solskinnsbolle med kanel, sukker, romkrem-topping og pisket krem. Absolutt å anbefale for de som liker smør på flesk. (eller celulitter på røven)

 


 

Tuttifruttibolle. Meget barnevennlig.

 

En del av testpanelet hadde trukket det lengste strået (altså avklippet sugerør…her tar vi jobben alvorlig) og fikk velge først. Det tok tid, for å si det sånn!!!

 

Litt som å spise en skikkelig burger, med alt.

 

En spiseskje pisket krem på deling…Laktose og pusekatt er jo egentlig en fy-fy greie. Mulig jeg blir straffet med et par illeluktende “Mandelstenger” i kattedoen senere i kveld. ( Hvor sykt er det at jeg fremdeles ikke har mistet lysten på den sjokoladen lissom?)

 


 Bollekoma!

Vi kan rett og slett bare konkludere med at siste dag av vinterferien ble en suksess. Nå er det på med stretch-bukser, så kan helgen bare komme!

Ønsker alle som titter innom en toppers fredagskveld.
 

 

7 kommentarer
    1. Hallo. Fy…..så fristende bakverk. Jaggu bra jeg ikke kan bake, så slipper jeg dem kaloriene rundt bollemagen min.Blir uansett helt rå inni, så jeg har gitt opp bakeryrke. Har jo mye på butikken å da. En slik bollakoma kunne jeg godt ha tenkt meg. Ser helt utrolig godt ut 🙂

    2. Åh, den som hadde hatt energi og mulighet til å bake så mye som du gjør, den hadde hatt full fryser! Smelter veldig av det siste bildet, pusen på ryggen til poden ligner veldig på min Skogkatt, Ylva som måtte avlives i 2014 pga akutt leversvikt… Fine jenta mi ble bare 8 år, halvveis i livet så ble hun så veldig syk mens jeg lå på sykehus selv etter hjerteinfarkt og slag.

    3. Sissel Aoife: Her er det veldig lite bakverk i fryseren, gutta spiser opp det meste før vi får lagt noe på is 😉 Så trist å lese om pusen din. Lillegrå på ryggen til Petter er kvart skogskatt, og usedvanlig kosete 🙂

    4. Solgt! Selv om Nurpet jeg har nå er særdeles uvennlig innstilt mot både hunder og andre katter, inkludert sin egen bror som bor hos min venninne. Den stakkars Staffen hennes er fortsatt livredd for å gå ned i kjelleren hvor Nurpet mitt bodde i tre fæle uker (for ham) mens jeg var på rehabiliteringsopphold i Lillehammer sist sommer.

    5. Fy fillern for en flott gjeng dere ser ut til å være 🙂
      Jeg elsker mandelstang, må nok skaffe meg katt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg