Vikingvask og popcornkake.

Det er søndag, og det er snø!!! Ikke masse snø, men akkurat nok til å endelig få tatt årets første vikingbad ute i hagen. Det har blitt en tradisjon her i huset. Vi ruller oss halvnakne rundt i snøen (nakne om vi går ut etter at det har blitt mørkt) som griser i et gjørmebad, før vi kaster oss på tur i badekaret, for så å drikke kakao foran peisen i pysj og sokker fra oldemor Reidun. 

Gubben feiga som vanlig ut, og rømte ut i garasjen fortere enn  en mexikaner på flukt fra Donald Trump, rett etter frokost. Mor og sønner derimot, kledde seg i minimalt med tøy og småløp ut i hagen for årets aller første vikingvask.

 

Så lå hun der , Fru Nordvang, og laget engler i snøen, like grasiøs som en blåhval på land, mens fettsvølken på ryggen i samarbeid med sideflesket laget vakum mot bakken, og kroppsvarmen smeltet akkurat nok snø til at kroppen festet seg som en sugekopp på baderomsfliser på den snødekte bakken, og gjorde det å reise seg til et sant lite helvete…

-“Hei, gutter!!! En hjelpende hånd til mora deres eller??? Jeg tror jeg er litt stuck her!”

 Men den yngste poden som tok ansvar for bildene bare lo, og de to eldste kledde av seg mens de foran hverandre øvet seg på å posere, flekse biceps osv.

 

Det ble raskt klart at blåhvalen måtte jobbe videre på egenhånd, og mens poden fortsatte å ta bilder, til tross for svake protester bra den iskalde mora, måtte jeg løfte bena, spenne fra og satse på at tyngdekraften var på min side, og at sidefleskvakumet løsnet. Det funket. Det funket skikkelig bra faktisk, og inni mitt hode fikk jeg rullet meg grasiøst over på magen før jeg kunne starte på prosessen med å komme opp i knestående før jeg kunne tømme underbuksa for snø. Bildebevisene taler dessverre for seg selv, og avkrefter at jeg var hverken spesielt rask, eller grasiøs. Jeg er glad det er lite innsyn til den delen av tomta, for å si det sånn, for dersom en forbipasserende skulle finne det for godt å titte inn til oss akkurat i det dette bildet ble tatt, kunne overskriftene i morgendagens lokalavis blitt noe sånn som:

Flodhest føder trillinger i hage på Liermosen!

Men nå får det jo ikke blitt verre, tenker du?

Det får faktisk det, for fotografen fanget også sin hval av en mor i det hun endelig kommer opp i stående stilling, og prøver å finne balansen på et nyreparet ben på isglatt føre… Egner et slikt bilde seg på en blogg? Neppe, men det postes alikevel, som en påminner til meg selv hver gang jeg i tiden fremover skulle bli fysen på no godt, eller føle trang til å kle av meg i dagslys igjen.

 

Så, mens mor hinker på holkeføre bort til slippers og badekåpe er de eldste podene i full gang med vikingvask, posering, fleksing og snøballkrig. Uansett hvor store disse gutta blir, er de lissom alltid fem år i hodet så for det kommer litt snø, og snøballkrig er obligatorisk!

 

Underbukser, ski og snøball. Helt normalt.

 

Badehette er et must når man bader i snøen. Nesten like viktig som det er å posere riktig!

 

Ikke kaldt i det hele tatt….og for den som tror at slik flexing og heftig positur kommer naturlig for fjortisen kan jeg bare si at dere tar helt feil. Her ligger det mange timers intens jobbing bak, for i utgangspunktet er han egentlig like grasiøs og klønete som sin mamma!

 


(I rest my case!)

Rett på snørra etter snøballangrep rett i bakhodet fra den et år eldre broren med ski og badehette.

 

Mens den mellomste “bodybuilderen” varmet seg under et teppe i sofaen, tente de to andre et bål i skogkanten bak huset, og grillet pølser og løste et par verdensproblemer. Jeg må bare si, sånn helt alvorlig, at det varmer et mammahjerte å se hvor mye glede disse gutta mine har av hverandre, og hvordan de koser seg sammen som venner fordi de vil, og ikke fordi de er i familie og “må”.

Jeg lot gutta sitte foran bålet mens jeg tinte min egen kalde rumpe på kjøkkenet. Til søndagskaffen i kveld blir det krydderkake med ostekrem og karamell-popcorn.

 

En salig og herlig blanding av søtt, salt, seigt og sprøtt.

 

Jeg digger at ei kake kan se ut som et takras, ikke være bloggbar i det hele tatt, men likevel smake så godt!

 

Mektig, skikkelig mektig, men veldig slankende! Jeg har nemlig hørt han karbohydrat-kongen, Fedon Lindberg, si at skal du først ha noe godt, så er popcorn noe av det sunneste du kan spise. Nå sa han riktignok ikke noe om at popcornet verken skulle karameliseres eller brukes som topping på en kake, så jeg holder fast ved min teori om at dette er en rein slankekake. Popcorn er dessuten laget av mais, hvilket er en grønsak, så i beste fall vil denne kaken kunne regnes som en av 5 om dagen!!!

Og i påvente av at gubben skal komme inn fra garasjen, at gutta skal bli ferdig å løse verdensproblemer rundt bålet, at de hjemmesnekra burger`ne vi skal ha til middag marineres, og at kroppen forbrenner “grønnsakskaken” jeg nettopp prøvesmakte, sitter jeg godt plassert foran peisen, og varmer frosne viking-tær foran varme flammer og med oldemors ullsokker.

 

 

En riktig god søndag ønskes alle fra pusekatter, bodybuildere, garasjeflyktninger, og en frossen ugrasiøs blåhval av en kakespiser i måsahuset.

 

 

9 kommentarer
    1. Hahaha herlig 😀 Det er sååå deilig etter at man har snøbadet, akkurat som man blir mer levende i hele kroppen. De gubbene har en tendens til å stikke av når det begynner å bli GØY, synd for dem hahahaha Kooos deg med søndagen og kake og burgere og alt 😀

    2. Åhh for en herlig “syndig” helg du har hatt. Og bare så mye flott mat!! Blir helt satt ut av frokosten din og lunsjen…lekkert lekkert lekkert. Og kaken da..ååhhh du herlige syndige kake verden…og litt snøbading bare setter fart på forbrenningen for da må du røre litt ekstra på deg for å få igjen varmen 😉

    3. Pokker ta dem Nordvang, jeg skulle da ikke begynne å lese blogg. Synes fruen i huset fikk ta seg av det. Så kom jeg over deg da…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg