Bolleblogg

Dag to av sykemelding, og planene på morgenkvisten var store. Jeg skulle logge meg inn på nettsidene til Bikuben, bestille det jeg trengte til invitasjoner til vårens konfirmasjon, tegne skisse på bordkort, betale to regninger, sy opp en liftgardin til kjøkkenet, og sortere neste års allerede innkjøpte kalender og julegaver i plastbokser og få de på plass på hyllene i hobbyhulen. Masse fine stillesittende aktiviteter for krykkeavhengige damer i 40 åra.

Men så dro gutta ut døra for å starte skoledagen, også ble jeg fysen…

Sånn fysen som bare ei lettere overvektig kjærring med treningsfobi og salatangst kan bli. Så da ble det bakedag istedenfor, med påfølgende nabobesøk og slarvetime, samt tilførsel av gluten til en allerede utilpass tarm.

Noen ganger, sånn ca fem til seks ganger pr uke tar bakelysten overhånd, og eneste kur er forkle, kjevle, sukker og kanel. Jeg tror det er et innebygget husmor-gen, arvet fra generasjoner av mat og bakeglade kvinnfolk på begge sider av slekten. Noen ganger er jeg flink, og kan styre meg inn på grove brød og rundstykker, men i dag ville jeg leke meg litt med en god gammeldags søt gjærdeig. 

I dag ble en enkel bolledeig til tre ulike typer gjærbakst. Bilderaid kommer her!

 

(Kanel og eplerose-kake)

En del av deigen tilsatte jeg eplebiter og et glass eplemost. Synes den blir ekstra saftig og smakfull da, og den holder seg mange dager i kjøleskapet etterpå. (ikke det at noe blir stående særlig lenge i kjøleskapet med så masse ungdom i huset!)

Epleskiver blir surret inn i srimler, som når man baker kanelsnurrer, og dynkes med sirup, sukker, kanel, og malte mandler, før snurrene settes sammen i en paiform, og stekes som en kake. 225 grader, midt i ovnen, ca 15 minutter,

 

Epleskivene er sprøstekte når kaken er ferdig, men inni er eplebitene porøse og myke. Lukter syyykt digg!!!

 

Et stykke er nok. (bare løgn, et stykke av noe som helst av fersk gjærdeig er ALDRI nok!) Serveres med et dryss av melis, og en dæsj pisket krem eller ei skuffe vaniljeis.

 

Det er viktig å huske på at denne kaken er en av fem om dagen, siden den inneholder epler, og den ville sikkert vært anbefalt av leger over hele verden, og Grethe Roede som en typisk slankekake. Min teori er ihverfall at man blir skikkelig tynn av denne bollekaken, som nesten bare består av frukt. Jeg tok derfor to stykker, mens jeg bakte del to av dagens bolledeig-prosjekt!

 


(Sjokoladeknuter)

Når man tenker etter, og legger godvilja til, er også disse sjokoladeknutene ganske slankende! Jeg har brukt Nugatti som fyll i disse bollene. Nugatti består av nøtter og sjokolade. Nøtter anbefales alle på slang for de er fulle av naturlige oljer og langsomme karbohydrater, altså energi! Sjokolade kommer fra kakaobønner, HALLO???? Bønner!!! Det er nesten å regne som salat. Kjempesunt! Ergo, man skal spise mange av disse bollene før det legger seg rundt midjen!!!

 

Servers nystekte med et dryss av melis, bare for at man skal ha følelsen av å skeie ut…ikke no kult å føle at man sitter å spiser nystekte salatboller lissom. Jeg spiste to, mens jeg satte i gang med tredje og siste del av dagens bolledeigprosjekt!

 

(Kanel og appelsinsnurr-kake)

Egentlig bare en gedigen vridd kanelsnurr stekt i kakeform, fylt med kanel, sirup og appelsinmarmelade. Lukter himmelsk, selvsagt full av C-vitaminer. Av denne blir man både syltynn og ikke forkjølet.

 

Jeg tok bare ett stykke av denne. For det første er det jo greit å ikke ta helt av med dette slankehysteriet og all denne sunne maten, dessuten kom naboen på slarvebesøk, og hun hadde med sjokoladekake. Måtte jo ha plass til både et realt stykke av den, og en halv liter Pepsi Max også. Akkurat nå er jeg litt kvalm. Jeg burde komme meg opp av sofaen og sette i gang med kjøttkakene gubben skal få servert når han kommer hjem fra jobb, men all denne slankematen har rett og slett gjort meg litt uvel, og oppblåst i magen…Sånn går det, når man dytter innpå med for mye frukt og proteiner…

 

(Tirsdagens samlede verker)

Jeg skal rulle med ned fra sofaen, hinke ut på kjøkkenet og gjøre koneplikten min, som gubben så eplekjekt kaller det. Middag må man ha, selv om kroppen jobber seg syk etter overinntaket av helsekost. Ønsker alle en riktig fin kveld, med eller uten boller i ovnen.

Stønn…

 

26 kommentarer
    1. Hahaha. Jeg har akkurat oppdaget bloggen din og jeg holder på å le meg ihjel. Utrolig morsomme innlegg du har.

    2. Har ikke lest blogger siden jeg blogget selv for mange år siden, men din skal jeg begynne å lese!! Sitter å ler høyt i stillevogna på vei til Oslo for å ta Kiel båten m ei venninne. Digger måten du skriver på, helt i min gate 😄😄

    3. Merete Myrstad: Hei på deg, jeg baker så ofte at noen oppskrift på gjærdeig bruker jeg ikke lenger, jeg har slumpet i mange år, men det blir som regel godt likevel. Trikset er å elte lenge, og heve en times tid. Dessuten digger jeg å fylle med saft, juice eller frukt. Det gir så masse smak, og jeg synes varene hoder seg ferske og myke lenger 🙂

    4. Enig med de over, dette var bare kjempemoro å lese. Baksten ser jo bare helt himmelsk ut, hadde trengt noe av det, hver dag, for her er det blitt slik at vekta raser ned hvis jeg ikke spiser nok. Likte at du fant noe sunt i alt, det er jo absolutt i tiden. Vil fortsette å lese her ja, lyser opp dagen 😀

    5. Har også oppdaget bloggen din nå, og ler så tårene triller😂 Du har en fantastisk morsom måte å skrive på👍 Nikker gjenkjennende til noe, og lærer noe. Særlig glad for å se hvor enkelt man kan klare “fem om dagen” hvis man vil😂😂 Kommer til å følge med på denne siden,ja😀

    6. Fant akkurat bloggen idet lillesøster holdt på å sovne her, så måtte ta meg sammen for å ikke le for høyt, lo så tårene trilla (litt pga forkjølelse også da😉😷). Har lagra bloggen din, så kommer til å titte innom igjen.
      Kjenner meg forresten igjen i bakelysten, kunne gjerne bakt hver dag, men begrenset hvor mye jeg kan fylle fryseren med😉😊

    7. Hei hei. Oppdaget bloggen din i dag. Ledd så tårene triller 😂, kjenner meg igjen i det meste. Gleder meg til å følge deg. Kanelsnurrer må jeg teste ut i morgen. Mandler og epler er handlet inn 😊. Ha en riktig Go bedring med foten din 🌹.

    8. You made my day! Herrejerrimias så jeg har ledd 🙂 og felt en liten tåre eller to både pga latterkrampe og fordi du skriver så fint om forholdet mellom deg og gubben. Keep up the good work sier bare jeg. Jeg GLEDER meg til fortsettelsen 😉

    9. For en herlig humor du har. Kjempeflink til å skrive. Oppdaget bloggen din i dag og har lest meg gjennom blogginnlegg du har skrevet før.

    10. Fantastisk:-) du gjorde kvelden hjemme hos oss, kona og jeg har ikke ledd så mye sammen på lenge. Du skriver utrolig bra. Morsom lesning, lykke til videre.

    11. Anonym: Hei på deg. Jeg bruker ingen oppskrift på noe som helst av gjærdeig lenger. Har slumpet i mange år. Det står jo oppskrifter på boller og kanelsnurrer bak på de fleste melposer, bare gå for en av de 🙂 Kjøp inn epler, sukker, appelsiner, nøtter og alt du måtte ønske å fylle med, og bare slå deg løs. Får jo ikke gått galt med sånn slankemat 😉 Ønsker deg en riktig god helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg