Tjukk i Kina og romjuslkos.

Åh, romjul.

Den aller beste tiden. Bare slappe dager, levende lys, glade unger, avslappet gubbe og ikke gjøre stort annet enn å hoppe fra det ene måltidet til det andre, samt av og til bytte liggestilling på sofaen for å unngå liggesår.

I romjulen er denne familien direkte usosial. Sært vil mange si, noen tar seg også friheten med å fortelle oss det år etter år, men det er greit. Vi liker det sånn. Det er så godt å være sammen, bare vi fem i måsahuset. Ingen skal kjøres på klubb, ingen skolesekker å pakke, matpakker å smøre, lekser som skal følges opp. Ingen treninger , eller møter på kveldstid, bare kos og familietid.

Vi går turer, griller i skogen, spiser masse god mat, spiller, og flesker oss sammen under pledd i sofaen for å se julefilmer vi har sett hundrevis av ganger før.

Vi nyter.

På julaften var likevel bordet dekket til syv, og ikke fem. Pappa og fruen tok turen fra Rånåsfoss for å feire julekvelden sammen med oss.

 

 

Det ble en særdeles trivelig julekveld. Svoren ble sprø, magene mette osv. Vi fikk til og med med oss siste episode av snøfall på NRK før vi åpnet en lite lass av julegaver, til glede for både store og små. (Nå er vel kanskje ikke små det rette uttrykket lenger, med tanke på at minsten har rundet tolv, snart like høy som mor, og blir mistenkelig grøvere i målet for hver romjulsdag som går…)

Ribba i år var på nærmere 6 kg, og med  det i tankene, du vet, restemat, ribbe resten av jula, ingen selvkontroll osv, satte jeg meg ned med pc`n i fanget lille julaften, og bestilte en kosekjole av det romslige slaget, til bruk på nyttårsaften.

 

Lekker? Ikke sant? Altså, ikke sånn “gå bort i et glam nyttårsselskap-lekker”, men fin nok for en feiring her hjemme med bare mine. Romslig nok til å skjule romjulsflesket rundt bringa, stram nok over lårene til å bli litt mer enn en vanlig husmorkjole. Og det beste av alt var prisen! 59 kr. Billig, og de lovet kjapp levering!

Så, med nyttårsantrekket så godt som i boks, har jeg med god samvittighet stappet innpå i hele romjulen!

 

Bordet har vært dekket til etegilde hver morgen, og lange frokoster som varer til godt over lunsjtider har preget formiddagstimene.

 

Jeg har kost meg med gjærdeiger hver formiddag, og laget kranser stappfulle av sirup, smør, sukker og kanel. Jeg har spist dem også, selvsagt med litt hjelp fra gutteflokken, men jeg har overhodet ikke telt antall boller som har funnet vei ned til tarmen som egentlig ikke liker gluten eller laktose. Jeg har bare bakt, spist, og kost meg. Nyttårskjolen skulle skjule bilringene uansett!

 

Julebrød laget av gløgg, nøtter og rosiner, fortært med et tjukt lag meierismør. Godt til frokost, digg i matpakka!

 

Og matpakker har det blitt mange av. Måsagutta er nemlig sportsligere anlagt enn sitt opphav, og har brukt det meste av romjulen på skogsturer ved myra bak måsahuset. De bygger seg egen gapahuk, lager bålplass, og kokkelerer frem det ene måltidet etter det andre på åpen flamme. Villmarksutstyret som nissen hadde lagt under juletreet falt i smak, og var flittig i bruk allerede første juledag.

Og så, mens gutta snekret videre på leirplassen i går formiddag, og jeg stod på kjøkkenet nok en gang, med bolledeig til oppetter albuene, ankom endelig nyttårskjolen. Jeg tredde nok et brett med snurrer stappfulle av deilige julekalorier inn i ovnen, og gikk på badet for å prøve kjolen.

Det er jo ingen hemmelighet at undertegnede ikke er av den yndige, nette damesorten, så kjolen , med tanke på inntak av ribbe og fløtesaus ble bestilt i en generøs størrelse.

 

X-tra Large….eller som en kvinne i total fornektelse prøvde å overbevise måsagubben…X-tra Lekker!

Det var bare en ting jeg ikke var klar over.

Når man bestiller billige varer på nett fra Asia, denne gangen fra Kina, er størrelsene også beregnet deretter.

Det viser seg at en “X-tra Lekker” kineser ikke nødvendigvis er av samme størrelse som en “X-tra Lekker” bollespisende elg av en dame fra Liermåsan….

 

Her er det helt klart snakk om kommunikasjonssvikt på øverste hylle…godterihylle…

Denne kjolen er alt annet enn romslig og komfortabel. Ikke vil den vekke det dyriske huleboerinstinktet hos måsagubben heller…Det som får han til å kaste et vilt blikk på fruen i den nye kjolen, kaste henne over skulderen og slenge henne ned på sofaen fra Ikea for vill elskov mens ungene griller pølser i gapahuken på myra… Så sant ikke måsagubben i all hemmelighet drømmer om skiveutglidning, brokk og skrump-pung da….

Det hjelper lissom ikke hvordan jeg poserer heller…kjolen er og blir for liten. Så liten at den klemmer de allerede lange og velbrukte puppene ytterlige noen cm nedover, slik at de hviler trygt å den øverste av tre bilringer, forårsaket av kanelsnurrer og sprø svor.

 

 

Her er det bare å knipe låra sammen, slik at ikke buskas vulgaris velter seg ut fra ribbestrikken som ut fra bildet på internet skulle gå langt nedpå låra, men som i virkeligheten ikke engang rekker nedenfor truseinnlegget fra Libresse!

 

X-tra Large my ass!!!

Det hjalp lissom ikke med et sort-hvitt filter heller, Kjolen, nå også kjent som tvangstrøye for svor-elskere er og blir ubrukelige!!!

Derfor ble det helomvending i går ettermiddag. Jeg tredde på meg julegaven fra gubben, og jogget til og fra gapahuken til gutta med stor entusiasme, mens en murstein av et grovbrød stod til heving på kjøkkenbenken.

 

 

Ull fa Kari Traa strekker seg i det minste godt rundt overflødig romjulsflesk, og her er Xtra-Large faktisk Xtra- Large.

 

Mursteinen av et grovbrød ble fortært med ekte kaloriholdig prim og fløtemysost, og selvfølgelig et tjukt lag meierismør!

(Det må jo brukes opp før nyttår uansett)

Så nå sitter jeg her i en nyvasket ullgenser fra Kari Traa og gubben i riktig størrelse, spiser siste rest av smultringer og krumkaker mens jeg ser min arbeidsgiver halvnaken i en episode av NCIS på DVD.

 

I ovnen står en hvetekringle med vaniljefyll og godgjør seg, og i skapet henger et alternativt nyttårsantrekk. Jeg har to plagg å velge mellom.

Striesekk eller flanellpysj…

 

Så mens kroppen gjør seg klar for neste måltid, gubben pleier liggesåret med en tur i garasjen, gutta bygger videre på hytta i skauen, og katta gjemmer seg i det som er igjen av barnåler på juletreet, ønsker jeg dere en flott siste romjulsdag, og en fin nyttårsfeiring, med eller uten kjole fra Kina!
 

6 kommentarer
    1. Hahaha. Tårene renner. For en herlig kvinnfolk (skulle skrive dame, men kvinnfolk passer bedre 😉 ) du er. Etter de første avsnittene tenkte jeg at den kjolen bare må jeg vite hvor er kjøpt. Vel; glem det. Hahaha. Kjenner meg så igjen i bloggen din forresten. 😅

    2. For en fantastisk blogg, og for en herlig formidlingsevne! Du bør seriøst vurdere å skrive bok! Jeg ler så jeg griner av noen innlegg, og blir så rørt at jeg griner litt til av andre innlegg. Fortsett å skrive!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg