Kreative dager.

Jeg blir sur av å gå hjemme. Når man må sitte stille med benet høyt er det ikke mye å få gjort med den saken, men nå som foten endelig er på bedringens vei, og jeg så smått kan tusle litt rundt i heimen er ensomheten på dagtid til å bli mannevond av!

Jeg er så heldig av å være omgitt av gode venner som har stukket innom på lunsj, kaffe eller bare for en liten slarvestund, og det får tiden til å gå, og den siste uka har jeg jammen fått vært litt kreativ også, og det begynner for alvor å bli skikkelig julestemning i måsahuset. Derfor tenkte jeg det var på plass med et lite “skryte av meg selv” innlegg, dokumentere for meg selv hva som er gjort denne førjulstiden, slik at fremtidige meg kan bla tilbake til Desember 2016 i bloggarkivet, og sørge for at bakst, gaver og julekort ikke blir helt identiske neste år.

Julegaver er kjøpt og pakket inn. I år har jeg gått opp i svart belte i netthandel ,og jeg digger at gaver bare dumper ned i postkassa etter noen få tastetrykk. Det har ihvertfall spart meg for  unødvendig  svetting, sinnarynker og hissige utbrudd i køer på diverse kjøpesentre denne julen, selv om innpakningen også er en utfordring i seg selv i disse dager…

 

Jeg har ikke tall på hvor mang til og fra lapper som har sittet klistret til diverse kattehaler, eller hvor mange krusseduller av pakkebånd som på mystisk vis har forsvunnet fra halvferdige julegaver…Tro det eller ei, jeg begynner å glede meg veldig til noen av nøstene flytter til nye hjem…

 

35 julekort og gaveposer er scrappet , noen er sendt og andre sendes i disse dager.

 

Det blr færre og færre julekort på snora mi hver år, men jeg nekter å gi meg med denne tradisjonen. For det første er det fint å kunne være litt kreativ på hobbyrommet, sitte midt i kaoset av papir, lim og julestempler, høre på julemusikk og drikke gløgg, og for det andre finnes det lite som gir meg mer julestemning enn et håndskrevet julekort i postkassen.

 

Hvis jeg skulle fått et ønske oppfylt denne julen, da hadde jeg gladelig byttet bort gaver under juletreet med en postkasse full av julekort hver dag.

 

Det har blitt tid til litt andre aktiviteter også. I år har jeg laget egen popurri, og herlig juleduft av apeliser, natur og krydder står nå spredt rundt i stua.

 

Tørkede appelsinskiver, gran, kanel, stjerneannis, tyttebærlyng…you name it. Det lukter JUL 🙂

 

Noen hjemmelagede gaver blir også å finne under noen trær i år, og som vanlig har jeg overprodusert…

 

Hver år når løvet faller fletter jeg kranser av bjørk og dekorerer meg sydde hjerter i ulike stoffer. Fine på veggen, eller på inngangsdøra. Trenger du en får du si fra…jeg har som sagt overprodusert (noe jeg ofte gjør), og det finnes ikke oppbevaringsplass i dette lille måsahuset.

Og bare for å fullføre den ultimate jule”feelingen”, lot en svak mamma seg overtale av tenåringene til å pynte treet allerede i går.

 

Det blir plutselig så innmari jul når duften av gran sprer seg i stua, og til tross for at måsaguttene begynner å bli store er de som smågutter når vi drar frem esken med pynt til treet, og de har full oversikt over hvem sin tur det er til å sette på stjerna. Ser du nøye etter finner du en litt over snittet lodden og urolig julekule øverst til venstre i treet…Jeg antar at treet kommer til å sette rekord i dryssing denne julen…

 

“Ah, lykken er et eget klatrestativ midt i stua!”

Disneyworld for katter lissom…

Ellers jobber jeg veldig for å holde skinnet stramt om dagen. Jeg har hørt at jo tjukkere man blir, jo mer glattes rynkene ut. Jeg går for ei rynkefri jul!

 

Så langt har vi droppet en del tørre småkaker til fordel for fersk gjærbakst. Det lukter i alle fall himmelsk, og lukt er det samme som julestemning. Godt for sultne tenåringsmager å komme hjem etter lange skoledager til noe godt å stagge sulten med.

 

Bollekrans med safran og rosiner. Digg!!!! Antirynkemat!

Så der har du det, fremtidige Janne, sånn artet ukene før jul seg i 2016. (PS: nå husker du hvorfor du ikke kom inn i den smale sake av en glitrende julekjole, og hvorfor du limte puppen fast til pulten på hobbyrommet med limpistolen!)

 

Ønsker alle som titter innom en stress og smertefri siste innspurt før jul!

Hust å holde skinnet stramt, ta deg en bolle!

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg